عضو هيأت علمي جامعة المصطفي العالميه:
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي العالميه گفت: امام حسن مجتبي(ع) در شرايطي كه مشاهده كردند نتيجه‌اي با جنگ به دست نمي‌آيد به صلح پرداختند؛ اين صلح سازش كاري نيست بلكه مرز اصول‌گرايي و سازش‌كاري است كه ما آن را از سيره اهل بيت(ع) فرامي‌گيريم.
کد خبر: ۵۲۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۲ 18 November 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌‌الاسلام محمد دشتی ضمن تسلیت سالروز رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) اظهار کرد: سیره و سبک زندگی امام حسن مجتبی(ع) از ابعاد مختلف درس‌های ماندگار برای جامعه اسلامی و بشریت دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله جنگ و صلح یکی از ابعاد زندگی و سیره امام حسن مجتبی(ع) است که این امام بزرگوار در ابتدا معاویه را به اطاعت فراخواندند و او را ترساندند تا نقشه و توطئه‌ای در زمینه قدرت‌طلبی پیگیری نکند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به نحوه مقابله امام حسن(ع) با معاویه گفت: این امام بزرگوار در تدارک مقابله با معاویه برآمدند و تمام توان و ظرفیت‌های موجود را برای اقدام کوبنده بسیج کردند و حضرت در این زمینه مردم را به آماده شدن برای برخورد بامعاویه فراخواندند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر تاریخی تردید وجود ندارد که امام حسن(ع) برای سرکوب کردن شورشی که علیه خلافت مورد قبول مسلمانان صورت گرفته بود به طور جدی در مقام مقابله برآمدند ولی فرجام کار بر اساس سیاست اولیه پیش نرفت.

دشتی عنوان کرد: امام حسن(ع) به تسلیم شدن در برابر معاویه حاضر نبود ولی تبلیغات و شایعات جاسوسان معاویه بر این  اساس بود که امام بنای جنگ ندارد و درصدد صلح با معاویه است.

وی با بیان اینکه معاویه دردسر و مشکلی برای خود دنبال نمی‌کرد بلکه پیگیر حاکمیت و حکومت بود گفت: امام حسن(ع) از این فرصت استفاده کرده و شرایط را طوری تنظیم کردند که با صلح به اهداف دراز مدت دست پیدا کنند و حقانیت امام، مظلومیت مکتب اهل بیت(ع)، مکر و بی‌تقوایی معاویه بر مردم روشن شود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) اینگونه وضعیت را رها نکردند بلکه با رویکرد فعال شرایط را مدیریت کردند و با اهداف مشخص به برنامه‌ریزی در زمینه صلح پرداختند تا معاویه پس از خود جانشینی برای خود تعیین نکند و از آسیب شیعیان خودداری شود و جامعه بتواند از این بحران بگذرد و از آسیب‌های بنی امیه خود را نجات دهد.

وی با بیان اینکه امام حسن(ع) معاویه را در شرایطی قرار دادند که در هر حال شکست خورده باشد گفت: اگر معاویه به شرایط صلح عمل می‌کرد دوران خلافت معاویه به پایان می‌رسید و اگر معاویه از این پیمان‌ها روی برمی‌گرداند به شکل دراز مدت تیشه به ریشه خود می‌زد.

دشتی با اشاره به قانون جنگ و صلح گفت: سیره اهل بیت(ع) درس بزرگی درباره مسئله جنگ و صلح به ما می‌آموزند و در این زمینه حد مرز سازش‌کاری و اصول‌گرایی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: اگر مسلمانان و کسانی که ادعای مسلمانی دارند در رسیدن به اهداف مشروع بتوانند با جنگ و مجاهدت به اهداف برسند باید جنگ انجام دهند بنابراین در شرایطی که توان مقابله با دشمن وجود دارد و می‌توانیم در برابر دشمن و جنگ‌افروزی او پاسخ نظامی دهیم باید این کار را انجام دهیم و اگر کوتاهی کنیم فرار از جنگ تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر به اهداف از طریق نظامی نمی‌توانیم دست پیدا کنیم و جز شکست و خسارت نتیجه‌ای به همراه ندارد به صلح می‌پردازیم گفت: امام حسن مجتبی(ع) در شرایطی که مشاهده کردند نتیجه‌ای با جنگ به  دست نمی‌آید و خسارت به همراه دارد به صلح پرداختند؛ این صلح سازش کاری نیست بلکه مرز اصول‌گرایی و سازش‌کاری است که از سیره اهل بیت(ع) فرامی‌گیریم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار