جاده پردیسان به کهک به طول حدود 15 کیلومتر به دلیل باریک بودن و نداشتن روشنایی، حجم بالایی از تصادف های جاده ای را در قم به خود اختصاص داده است و به گفته مسئولان، به زودی با افزایش پهنای جاده و تامین روشنایی مورد نیاز آن، برای کاهش قربانیان این جاده تدبیر خواهند کرد.
کد خبر: ۵۳۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 04 December 2017
به گزارش تابناک قم، منطقه کهک از جمله مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی استان قم است که شهروندان به ویژه در پایان هفته شاهد رفت و آمد فراوان مردم به این منطقه و در عین حال ترافیک و بروز تصادف ها به دلیل کم عرض بودن جاده کهک - پردیسان و نداشتن روشنایی در این محور هستند.

به اذعان مسئولان استان قم بیشترین تصادف ها در جاده های فرعی استان مربوط به جاده کهک به پردیسان است و بر این باورند که دستگاه های متولی باید به وظایف خود در راستای کاهش تلفات این جاده عمل کنند و رسیدگی به وضعیت این جاده به یکی از مطالبات جدی مردم قم تبدیل شده است.

مهدی فراهانی معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در بین جاده های فرعی استان، جاده کهک - پردیسان بیشترین آمار تصادف در سال را به خود اختصاص داده و بیشترین خدمات دهی اورژانس و پروازهای بالگرد اورژانس نیز در این نقطه می باشد.

وی افزود: امید است در کنار اصلاح جاده و رفع نقاط حادثه خیر آن، به فکر افزایش فعالیت های اورژانسی در این جاده نیز باشیم.

وی ادامه داد: وقتی ما در این جاده بیشترین پرواز بالگردها را داریم به این معناست که بیشترین تصادف و مجروحان بدحال نیز مربوط به این مکان می باشد.

سرهنگ احمد پوربافرانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم که چندی پیش مسئولیت پلیس راه قم را نیز برعهده داشت در سخنانی گفته بود: مشکلات محورهای حوزه کهک به علت کم عرض بودن معبر، نداشتن شانه خاکی و اختلاف ارتفاع بسیار زیاد است و بیشترین تصادف ها را در این بخش به دلیل همین مشکلات داریم.

به گفته وی، جاده پردیسان به کهک باید حداقل شانه خاکی داشته باشد تا در صورت نیاز راه فراری برای راننده مقابل حوادث باشد.

در فصل تابستان به دلیل خوش آب و هوا بودن مناطق کهک، کرمجگان و فردو، شاهد شکل گیری ترافیک سنگین در این جاده هستیم، در صورتی که عرض جاده بسیار باریک بوده و رفت و برگشت خودروها نیز از همین جاده باریک و فاقد شانه صورت می گیرد.

برخی شهروندان قم به خصوص مردم پردیسان در یادداشتی که برای خبرگزاری ایرنا ارسال کردند، خاطرنشان کردند: «در جاده کهک به پردیسان که به جاده مرگ تغییر نام داده است، مجتمع های بزرگ مسکونی و مدارس وجود دارد و هزاران شهروند ساکن هستند. در این جاده به دلیل نداشتن روشنایی در شب تاکنون ده ها تصادف منجربه فوت و مصدومیت عابران رخ داده است. شهروندان این منطقه تاکنون صدها بار به مسئولان محلی اعتراض کرده اند، اما با پاسخ - بودجه نیست - موجه شده اند، آنها فقط درخواست تامین روشنایی این مسیر خطرناک را دارند. قابل ذکر است که جاده پردیسان - کهک به دلیل آمد و شد شهروندان به سمت کهک و مناطق خوش آب و هوای این بخش در روزهای آخر هفته شاهد ترافیک سنگینی است و در شب به دلیل نبود روشنایی تصادف های زیادی رخ می دهد. از خبرگزاری ایرنا که همیشه صدای ملت را به گوش مسؤلان می رساند خواهشمندیم به خاطر کودکان ما نیز که شده این موضوع را جدی پیگیری و نتیجه را در این رسانه منتشر کند تا شهروندان دعاگوی شما باشند.»

همچنین تعدادی دیگری از مردم بر این باورند که افزایش پهنای جاده می تواند از بروز حوادث و آمار قربانیان این جاده بکاهد.

سعید رضایی یکی از شهروندان در این زمینه گفت: چند وقت پیش به دلیل خواب آلودگی یک راننده در این جاده، تصادف زنجیره ای رخ داد که متاسفانه منجر به فوت برخی افراد شد.

وی ادامه داد: این جاده به دلیل نداشتن شانه و کم عرض بودن، راه فرار و تصمیم گیری را در زمان اضطرار از راننده سلب می کند.

محمد احمدی نیز می گوید: جاده پردیسان کهک دیگر پاسخگوی حجم خودروهای حاضر در این جاده نیست و گاهی خودروهای سنگین نیز آمد و شد می کنند که کار را تا حدودی دشوار تر کرده است.

وی اظهار داشت: مسئولان باید راهکارهای مناسبی برای کاهش تلفات این جاده و تسهیل عبور و مرور مردم به کار بگیرند.

خبرگزاری ایرنا علاوه بر گفت و گوی اختصاصی با معاون مرکز فوریت‌های پزشکی قم، با شهردار پردیسان، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم و روابط عمومی اداره برق قم در مورد مشکلات این جاده و رسالت این دستگاه ها گفت و گو کرده است که در ذیل می آید. 

 مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قم در گفت و گو با ایرنا گفت: روشنایی این جاده برعهده این اداره کل نیست، ولی تعریض و افزایش پهنای جاده برعهده ما می باشد و چنین اقدامی در دستور کار می باشد.

عباس فراهانی اظهار داشت: طبق قانون تحویل جاده بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است، ولی نگهداری، لکه گیری، حریم و پوشش نقاط حادثه خیز برعهده اداره کل راهداری می باشد.

وی ادامه داد: در بودجه سال 1397 به دنبال این هستیم که با اعتبارات ملی و استانی جاده کهک را به صورت 2 خط رفت و 2 خط برگشت تجهیز کنیم و این اقدام در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم نیز اعلام کرد: با توجه به این که وضعیت این جاده از نظر پنهای آن و آسفالت خوب نیست، ابتدا ما به زودی روکش آسفالت آن را آغاز می کنیم و بعد باید به فکر روشنایی باشیم.

ابوالفضل جمالی افزود: با توجه به این که اداره کل راه و شهرسازی در این جاده برنامه تعریض را دارد و به دنبال احداث باندهای دیگر آن می باشد، باید منتظر بمانیم که با تکمیل نهایی جاده و در صورت وجود اعتبار، بحث روشنایی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، بهره بردار اصلی جاده ها می باشد و اداره کل راه و شهرسازی تنها جاده را احداث می کند، شهرداری مسئول تامین خدمات شوارع درون شهری است و در خارج از شهر مسئولیتی ندارد.

جمالی با بیان این که تامین روشنایی جاده ها بر عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای است، گفت: در ارتباط با جاده پردیسان به کهک تا زمانی که باندهای دیگر این جاده توسط راه و شهرسازی انجام نشود، ما نمی توانیم در ارتباط با روشنایی کار خاصی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: البته باید اعتبارات مورد نیاز روشنایی این جاده تصویب و بعد نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام شود، هر چند ما با روشنایی در چنین جاده هایی موافق نیستیم.
جمالی گفت: روشنایی در جاده ها بیشتر در گردونه های مه گیر و پیچ های خطرناک و یا پرتگاه ها کاربرد دارد ولی در چنین جاده هایی، گاهی روشنایی خود منجر به افزایش تصادف ها خواهد شد.

 ابوالفضل مستقیمی شهردار پردیسان در پاسخ به سوال ایرنا در ارتباط با روشنایی جاده کهک - پردیسان اعلام کرد: تامین روشنایی شوارع با اداره برق می باشد و شهرداری در این زمینه مسئولیتی ندارد.

وی اظهار داشت: احداث این محور برعهده اداره کل راه و شهرسازی استان قم بوده و روشنایی معابر نیز طبق قانون بر عهده شرکت برق می باشد و شهرداری در این زمینه مکاتبات لازم را انجام داده است.

سهیل کیانی پور مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان قم نیز اعلام کرد: روشنایی این جاده برعهده شرکت برق نیست بلکه نهادهای دیگر متولی این امر هستند.
وی در توضیح مشکلات این جاده اعلام کرد: در صورتی که دستگاه های مسئول اقدام های لازم را برای تامین روشنایی این منطقه انجام دهند، شرکت برق وظایف مربوط به خود را برای کمک به پیمانکار یا دستگاه مربوطه انجام خواهد داد ولی مسئولیت اصلی برعهده ما نیست.

وی تصریح کرد: چند سال است که این جاده افتتاح شده و باید فکری برای روشنایی آن انجام می شد و برق رسانی جاده ها بر عهده نهادهای دیگر است.

با توجه به حجم بالای آمد و شد خودروها به خصوص در ایام پایان هفته در این محور و باریک بودن جاده، تقریبا هر هفته شاهد بروز تصادف های دلخراشی در این مسیر هستیم.
نبود روشنایی در جاده پردیسان تا روستای ورجان، باریک بودن جاده از پردیسان تا شهر کهک، وجود پرتگاه‌های خطرناک در حاشیه جاده، فاقد شانه بودن و آمد و شد بیش از حد وسایط نقلیه سنگین و سبک بر مشکلات این جاده حدود 15 کیلومتری افزوده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار