نماینده مردم قم در مجلس:
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل فرودگاه این استان رفع شده است، گفت: نزدیکی این مکان به منطقه ویژه سلفچگان، فرصت بسیار خوبی است تا با برنامه ریزی های موثر فرودگاه را به خط ریلی متصل و از ظرفیت باری آن استفاده شود.
کد خبر: ۵۳۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵ 04 December 2017
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در دیدار مدیرکل راه آهن استان، افزود:در رابطه با بارگیری نیز باید چشمه های بار در قم شناسایی تا بخش اعظمی از بار استان قم به شبکه ریل متصل شود.

ساخت فرودگاه بین المللی قم در سال 1390 با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حالی در دستور کار قرار گرفت که بعد از گذشت 6 سال هنوز بلاتکلیف است.

این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.

پنجشنبه 11 آبان ماه امسال کارگروه بررسی مشکلات فرودگاه قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان قم در مجلس و استاندار قم برگزار و مقرر شد در صورت رفع موانع حقوقی فرودگاه، احداث آن در سه ماه آینده از سر گرفته شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه قول داده است اگر مشکلات حقوقی فرودگاه در سه ماه آینده حل شود و سرمایه گذار نیز با توان مالی ورود پیدا کند، در سرمایه گذاری فاینانس کمک خواهد کرد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری قم در زمینی به مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسیدد 

این منطقه، به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان می تواند یکی از مناطق بزرگ جذب سرمایه گذاری های خارجی به خصوص در بخش صنایع پیشرفته و پاک می باشد.

ذوالنور با اشاره به این که راه آهن در توسعه شهر قم بسیار موثر است، گفت: برخی از کشورهایی که زیرساخت های ریلی را تقویت کردند و به بخش ریلی اهمیت قائل شدند به توسعه دست یافتند و پیشرفت کردند.

وی با تاکید براین که اقدام های خوبی در راه آهن قم مبنی بر خدمات رسانی به مردم صورت گرفته است، گفت: در برخی از کشورهای دنیا برای سهولت در تردد و دسترسی به تمام نقاط شهر خطوط ریلی را به مدهای حمل و نقلی از قبیل مترو، ترانووا و فرودگاه وصل کرده اند، ما نیز با استفاده از ظرفیتی که وجود دارد، باید راه آهن قم را به ایستگاه های مترو و فرودگاه متصل کنیم.

وی وجود قطارهای حومه ای را یک مزیت بزرگ دانست و افزود: کسانی که از تهران قصد زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) را دارند می توانند به راحتی و با صرف هزینه کم و در عین حال ایمن در زمان کمی به استان قم سفر کنند و به حرم مطهر بروند.

ذوالنوری به موضوع اطلاع رسانی در زمینه مزیت های قطارهای حومه ای اشاره و اظهار کرد: بیشتر مردم از وجود قطار های حومه ای بی اطلاع هستند و شما باید از طرق مختلف به اطلاع مردم برسانید تا مردم با استفاده از قطارهای حومه ای باعث پایداری این قطارها باشند.

ذوالنور همچنین گفت: حمل و نقل ریلی در مقوله سوخت کم مصرف ودوستدار محیط زیست است و هم در مقوله ایمنی که بسیار ارزشمند و تضمین سلامت مسافرتن می باشد، بر همین اساس هر کاری در توسعه حمل و نقل ریلی بخواهد صورت گیرد، حمایت خواهیم کرد. 

وی به اهمیت تقویت زیرساخت های ریلی در توسعه و شکوفایی کشورها اشاره کرد و گفت: اگر به تاریخچه کشورهای توسعه یافته نگاه کنیم، خواهیم دید که معمولا در کشورهایی که زیرساخت های ریلی را تقویت و تغییر ایجاد کردند، رشد توسعه یافتگی و پیشرفت بسیار بیشتر بوده است.

ساخت کارخانه های بزرگ تعمیرات دیزل در قم

مدیرکل راه آهن استان قم نیز در این دیدار گفت: کارخانه بزرگ تعمیرات دیزل با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال و در ایستگاه 'گار مانوری' در حال احداث است که اواخر سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

محسن اعتماد افزود: با توجه به این که قم پایلوتی برای دیزل های راه آهن است، با ایجاد کارخانه ای بزرگ در ایستگاه گار مانوری از آلودگی صوتی که به خاطر ورود به داخل شهر ایجاد می کنند، جلوگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح از سال 95 شروع شده است و با تلاش شبانه روزی به سرعت در حال انجام می باشد. 

وی با اشاره به این که تمام تجهیزات این کارخانه ها تجهیزاتی به روز و جهانی است، گفت: با وجود این کارخانه ها، دیگر دیزل های باری به داخل شهر وارد نمی شوند و تنها قطارهای مسافری برای جابجایی مسافران به داخل شهر وارد خواهند شد.

اعتماد افزود: با توجه به این که امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است، راه آهن قم در تحقق این شعار اقدام هایی را انجام داده است و با احداث این کارخانه ها اشتغالزایی خوبی در استان ایجاد خواهد شد. 

راه آهن استان قم با جابه جایی 10 میلیون و 586 هزار و 329 تُن بار در سال گذشته به وسیله 11 هزار و 262 رام قطار، سهم 23 درصد از کل بار حمل شده از طریق خطوط ریلی کشور را داراست.

همچنین سال گذشته یک میلیون و 539 هزار و 500 تن از طریق ریل راه آهن قم جابه جا شده اند که چهار درصد کل مسافران جابه جا شده از طریق ریل در کشور بوده است.

راه آهن قم در حال حاضر 400 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 13 ایستگاه است.

اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک (استان مرکزی) و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کشور از ویژگی های راه آهن قم می باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار