مدیرکل حفاظت محیط زیست:
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: مسئولان امر باید نسبت به رفع معضل فرسایش خاک در استان جدیت داشته باشند و دراین رابطه هماهنگی دستگاههای اجرایی ضروری است.
کد خبر: ۵۳۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳ 05 December 2017
به گزارش تابناک قم تورج همتی ،با اشاره به فرارسیدن هفته جهانی خاک افزود: خاک جایگاه عظیمی درآموزه های دینی و زنجیره حیات انسان ها داشته و اهمیت برخورداری از خاک با کیفیت و مطلوب در تحقق توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست. 

وی با اشاره به روند صعودی فرسایش خاک در استان قم، بر ضرورت توجه مسئولان به این معضل جدی تأکید کرد و گفت: تخریب و فرسایش خاک در قم به ویژه در دشت مسیله به دلیل خشکسالی و پیشروی آب شور و در نتیجه از میان رفتن پوشش گیاهی، یکی از مهمترین علت های تولید گرد و غبار در مرکز کشور است. 

منطقه شکار ممنوع دشت مسیله با مساحت بیش از 60 هزار هکتار در شرق استان قم واقع شده است و در حال حاضر با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه، به یکی از کانون های فعال القاء گرد و غبار در منطقه تبدیل شده است. 

همتی با بیان اینکه رهاسازی فاضلاب های صنعتی و آلوده یکی از دلایل تخریب خاک در سطح استان است، خاطرنشان کرد: متأسفانه دفن هزاران تن زباله در شهر قم یکی از معضلات جدی می باشد که بارها مورد توجه قرار گرفته است، اما با وجود برخی اقدامات، همچنان آزاردهنده است. 

مدیریت زباله در شهر قم از سال 1360 در مجتمع دفن زباله البرز واقع در 13 کیلومتری این شهر انجام می شود. برای این کار گودالی به عمق 15 متر با طول و عرض 100 و 30 متر حفر می‌شود و اگر این روند با همین سرعت ادامه پیدا کند، همه زمین های اطراف شهر قم مدفن زباله خواهد شد. 

وی با بیان اینکه توسعه درختکاری و فضای سبز در جهت تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بی رویه خاک بسیار مؤثر خواهد بود، گفت: در این جهت باید گونه های مقاوم و کم آب بر در نقاط حساس و کانون های تولید گرد و غبار کاشته شده و با توجه به کمبود شدید منابع آبی، حتما از تصفیه فاضلاب ها برای آبیاری استفاده شود. 

همتی با بیان اینکه دستگاههای اجرایی ذیربط برای مقابله با فرسایش آبی و بادی خاک در استان قم باید هماهنگی و مشارکت داشته و اعتبارات لازم تخصیص داده شود، از پیگیری جدی این موضوع در کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان قم خبر داد و گفت: خاک سرمایه ملی ماست و بر اساس اعتقادات و باورهای دینی و ملی باید نسبت به حفظ و حراست از آب و خاک این مرز و بوم اهتمام داشته باشیم. 

هفته جهانی خاک در سال جاری با شعار «حفاظت از زمین با مراقبت از خاک آغاز می شود» نامگذاری شده و از 12 لغایت 18 آذرماه در سراسر کشور گرامی داشته می شود. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار