رقابت‌های لیگ برتر فوتسال باشگاه‌های کشور به تدریج به هفته‌های پایانی خود می‌رسد و تکلیف تیم‌های قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده تا حدود یک ماه دیگر مشخص می‌شود و این، پایانی بر 26 هفته رقابت نزدیک و التهاب در عرصه فوتسال ایران خواهد بود.
کد خبر: ۵۳۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸ 07 December 2017
به گزارش تابناک قم، لیگ برتر فوتسال با حضور 14 تیم برگزار می‌شود که تیم‌های سیزدهم و چهاردهم جدول راهی دسته اول می‌شوند تا جای خود را به تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ دسته اول فوتسال ایران بدهند. در بالای جدول، تیم قهرمان جواز حضور در رقابت‌های فوتسال باشگاه‌های آسیا را به دست خواهد آورد.

در حالی که 20 هفته از 26 هفته رقابت‌ها سپری شده تیم فوتسال مس سونگون در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد و در یک قدمی کسب اولین قهرمانی تاریخ خود در این پیکارها قرار گرفته است. تیم‌های صنایع گیتی‌پسند اصفهان و تأسیسات دریایی تهران که مثلث قهرمانی را در کنار تیم مس سونگون تشکیل داده بودند به تدریج از قهرمانی فاصله گرفته‌اند و تصاحب جایگاه مس سونگون در صدر جدول برای این 2 تیم اصفهانی و تهرانی در عمل، رؤیاست و تحقق آن نیازمند معجزه خواهد بود.

از 3 تیم صدر جدول که صرف‌نظر کنیم، بسیاری از تیم‌ها، مشتریان دائمی رده‌های میانی جدول هستند یعنی نه توان جنگیدن برای کسب قهرمانی را دارند و نه آن‌قدر ضعیف هستند که خطر سقوط آن‌ها را تهدید کند. استان قم یکی از 2 نماینده خود در لیگ برتر فوتسال را در این بخش جدول می‌بیند. در انتهای جدول تیم‌هایی برای رهایی از سقوط به دسته اول تلاش می‌کنند و می‌کوشند با چنگ و دندان امتیاز خود را در لیگ برتر در فرصت باقی‌مانده حفظ کنند که دومین نماینده فوتسال قم در این بخش جدول قرار گرفته است.

آتلیه‌طهران و بازی دشوار در کرج

تیم فوتسال آتلیه‌طهران قم روز پنجشنبه در سالن انقلاب کرج به دیدار تیم مقاومت البرز می‌رود. شاگردان سیدوحید غیاثی پس از پیروزی دلچسب در دربی فوتسال قم آن‌ها با برتری قاطع و بی‌حرف و حدیث 5 بر صفر برای کسب یک برد دیگر انگیزه زیادی دارند. آتلیه‌طهران قم از 20 بازی قبلی 29 امتیاز کسب کرده است یعنی از 60 امتیاز ممکن به طور تقریبی نیمی از امتیازها را به دست آورده که آمار فوق‌العاده‌ای نیست اما زمانی که در لیگی بازی کنید که تیم‌ها از نظر فنی بسیار به هم نزدیک باشند کسب همین تعداد امتیاز، تیم را در بین تیم‌های بالانشین قرار می‌دهد. به همین دلیل است که آتلیه‌طهران با همین 29 امتیاز تیم پنجم جدول است. 

کسب رتبه پنجم در پایان فصل برای آتلیه‌طهران قم یک موفقیت بزرگ است زیرا آن‌ها اولین سال حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کنند و تیم‌های سال اولی به طور معمول برای رهایی از سقوط می‌جنگند. به عنوان یک هدف نه چندان دور از دسترس و بلند پروازانه، کسب رتبه چهارم کاری است که سیدوحید غیاثی و تیمش در این 6 هفته باقی‌مانده قصد انجام دادن آن را دارند. 

آتلیه‌طهران از ساعت 16 روز پنجشنبه 16 آذر برابر مقاومت البرز قرار می‌گیرد و مقاومت تیمی است که در بازی رفت، طی 2 دقیقه بازی 3 بر صفر باخته به آتلیه‌طهران را 3 بر 3 مساوی کرد. این، فرصتی مناسب برای جبران مافات سنگ روی یخ شدن در بازی رفت در برابر هواداران قمی است. مقاومت تیم 22 امتیازی و رده یازدهم جدول است و می‌توان گفت خطر سقوط را تا حدود زیادی پشت سر گذاشته و برابر آتلیه‌طهران انتحاری بازی نخواهد کرد.

هیأت فوتبال قم و آخرین فرصت

برای تیم هیأت فوتبال قم، زمان به پایان رسیده است. درباره تیمی صحبت می‌کنیم که در قعر جدول رده‌بندی لیگ برتر فوتسال قرار دارد و باید چمدان‌هایش را برای سفر از لیگ برتر به دسته اول آماده کند. قسمت غم‌انگیز ماجرا این است که این قضاوت را در قبال تیم هیأت فوتبال قم در این مقطع از فصل که هنوز 6 هفته به پایان لیگ باقی مانده در مورد این تیم داریم. هیأت فوتبال قم در جدول 9 امتیاز دارد و آخرین تیم جدول است و باید روز پنجشنبه با دیگر تیم نامزد سقوط بازی کند. پارسیان شهر قدس با 15 امتیاز تیم سیزدهم و ماقبل آخر جدول رده‌بندی است و هر 2 تیم گزینه‌های اصلی سقوط به دسته اول به شمار می‌روند.

تیم هیأت فوتبال قم برای این که سقوط نکند باید حداقل خود را تا رده دوازدهم جدول بالا بکشد. رده دوازدهم جدول در حال حاضر در اختیار تیم ارژن شیراز است که 19 امتیاز دارد یعنی همین حالا، 10 امتیاز بیشتر از هیأت فوتبال قم جمع‌آوری کرده است. این یعنی هیأت فوتبال قم برای این که سقوط نکند باید امیدوار باشد برای مثال در 4 بازی از 6 بازی باقی مانده پیروز شود و 12 امتیاز دیگر جمع‌آوری کند و از سوی دیگر تیم ارژن شیراز در 6 بازی باقی‌مانده در هیچ مسابقه‌ای امتیاز کسب نکند. فرضیه‌ای که رسیدن به آن بسیار دشوار و دور از ذهن است. اگر تیم هیأت فوتبال قم از فرصت پیروزی برابر مقاومت قرچک، آذرخش هرمزگان و ارژن شیراز در خانه استفاده می‌کرد امروز می‌توانست امیدوارانه‌تر به آینده بنگرد اما امروز امید تیم تحت هدایت سیدمهدی غیاثی به حداقل رسیده است.

تیم پارسیان شهر قدس که باید پنجشنبه در قم با تیم هیأت فوتبال قم بازی کند از شانس بیشتری برای بقا نسبت به هیأت فوتبال قم برخوردار است. آن‌ها فاصله خود با تیم ارژن فارس را فقط 4 امتیاز می‌بینند اما می‌دانند اگر در قم بازنده شوند از بقا دورتر می‌شوند. چشم امید آن‌ها به پیروزی در قم برابر تیم قعرنشین و شکست احتمالی ارژن شیراز برابر مس سونگون صدرنشین است و در صورت وقوع این احتمال‌ها فاصله پارسیان شهر قدس و ارژن شیراز در هفته بیست‌ویکم به یک امتیاز می‌رسد و پارسیان به بقا بسیار امیدوار می‌شود. به دلیل همین بازی سخت شیرازی‌هاست که سیدمهدی غیاثی، سرمربی تیم هیأت فوتبال قم به پیروزی تیمش در بازی پنجشنبه و زنده شدن شانس بقا امیدوار است اما عقل سلیم و علم احتمالات می‌گوید ارژن نمی‌تواند در همه بازی‌هایش بازنده شود.

 این موضوع را هم باید در نظر داشت که پارسیان شهر قدس با همه نتایج ضعیفی که در این فصل گرفته در دیدار برابر تیم آتلیه‌طهران قم آن هم در قم بازی باخته را به سود خود پایان داد و یکی از تلخ‌ترین شکست‌های فصل را به تیم آتلیه‌طهران قم تحمیل کرد؛ بنابراین هرگز حریف ساده‌ای نخواهد بود.

سقوط احتمالی تیم هیأت فوتبال قم، از میان رفتن ویرانه‌ای است که از تیم‌های باشکوه دهه گذشته فوتسال قم در لیگ برتر باقی مانده بود. گرچه نام نماینده فوتسال قم در سالیان حضور در لیگ برتر بارها تغییر کرده بود، یک حافظه معمولی هم به خاطر می‌آورد که این تیم، همان تیمی است که در گذشته با نام ارم کیش، کیش ایر، صبای قم و ماهان تندیس می‌شناختیم. با این وجود، سوء مدیریت و ضعف‌های زیرساختی استان قم در حمایت از ورزش سبب شد امروز نماینده فوتسال قم در سراشیبی سقوط قرار گیرد. گرچه برخی نیز بر این عقیده‌اند که شاید از خاکسترهای این تیم پس از سقوط، تیم جدیدی مبتنی بر بازیکنان جوان فوتسال قم شکل گیرد که آینده جدیدی برای فوتسال قم در سطح اول کشور رقم بزند.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار