شهردار قم:
شهردار قم گفت: در حال حاضر ماندگاری زائر در شهر قم حدود هفت ساعت است که باید این ماندگاری را به بیش از 48 ساعت برسانیم.
کد خبر: ۵۳۴۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۲ 07 December 2017
به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان نژاد افزود: درحال حاضر کارهای بزرگی از نظر افزایش ماندگاری زائر در شهر قم آغاز شده که احداث بزرگترین پارک جنگلی و باغ پرندگان که در اصفهان نیز احداث شده، از آن جمله این فعالیت ها می باشد.

باغ پرندگان در منطقه چهارم شهرداری در مجاروت تپه های شهرک قدس به مساحت 50 هکتار در حال احداث می باشد، عملیات اجرایی سخت افزاری آن تا پایان سال انجام و خود پروژه نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسد. حدود 310 گونه پرنده همچون پرندگان گرمسیری، حاره ای، سردسیری، انواع و اقسام پرندگان شکاری و کلکسیونی از پرندگان کمیاب و نادر وارد باغ پرندگان قم خواهد شد.برای تکمیل این باغ حدود 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی از پیگیری احداث هتل‌های پنج ستاره در این شهر خبر داد و افزود:در حوزه اقامت زائران باید اقدامات گسترده ای در شهر قم شکل بگیرد و بر همین اساس، در سال‌های گذشته جذب سرمایه‌گذار در حوزه احداث هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در شهر قم افزایش یافته است.

چندی پیش محمدرضا معرفت معاون سرمایه گذاری شهرداری قم، سرمایه‌گذاری لازم برای ساخت این هتل بزرگ پنج ستاره را بالغ بر 2 هزار و 400 میلیارد ریال برآورد کرد و گفته بود: اکنون زمین این پروژه تحویل داده شده و در مرحله طراحی قرار دارد که طی چند ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

سقائیان نژاد ضرورت توسعه فضای سبز و گسترش اقدامات زیست‌محیطی در شهر قم را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حوزه زیست‌محیطی، برنامه‌های جدی را در دستور کار قرار دادیم و سالیانه بیش از 500 هزار اصله درخت در این شهر کاشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم قم را برای زائران و شهروندان آماده کنیم و بر همین اساس احداث شریان های ترافیکی و حمل و نقل عمومی را در دستور کار داریم که احداث دو خط مترو، منوریل و ... در دستور کار است.

شهردار قم افزود: در سال‌های اخیر تکمیل خط اول مترو و احداث خط دوم مترو سرعت زیادی گرفته است.

عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.

سقائیان‌نژاد اجرای 100 تلویزیون شهری را در شهر قم مورد توجه قرار داد و افزود: به دنبال این هستیم تا با این کار فضای نامناسب تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی را در شهر قم کاهش داده و منظر مناسبی را ایجاد کنیم.

وی به وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر قم اشاره کرد و گفت: مباحث سرمایه‌گذاری در قم در حال افزایش است و ما از تمام فعالان این بخش دعوت می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری در حرم اهل بیت(ع) داشته باشند.

سقائیان‌نژاد همچنین با اشاره به تنوع وظایف شهرداری‌ها افزود:یک وزارتخانه شاید کمتر از 25 وظیفه داشته باشد اما در شهرداری ها 372 وظیفه وجود دارد و از تولد تا مرگ با امور شهروندان سر و کار داریم.

وی با اشاره به تعدد تصمیم‌گیریها در بخش‌های مختلف شهری، گفت: مجلس شورای اسلامی دنبال بحث مدیریت یکپارچه شهری است و نبود این یکپارچگی مشکل است زیرا شهرداری با صرف هزینه، آسفالت معابر را تامین می‌کند اما در کمترین مدت، شرکت‌های خدمت رسانی با حفاری در آن، معابر و منظر شهری برای استفاده شهروندان تخریب می‌شود.

وی افزود:تعدد تصمیم‌گیران مشکلات متعددی برای شهروندان ایجاد می‌کنند، مهم‌ترین مشکل حوزه شهری، نبود مدیریت یکپارچه در شهرها است در حالی که در کشورهای پیشرفته ، تصمیم‌گیری در شهرها توسط مدیریت یکپارچه انجام می‌شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به شرایط مدیریت پسماند در کشورهای پیشرفته دنیا، اظهار داشت:در کشورهای پیشرفته، بیشتر زباله‌ها به صورت خشک است و دستگاه‌هایی در منازل وجود دارد که آنها را تبدیل و به سمت فاضلاب هدایت می‌کنند.

وی گفت:اگر در بخش‌های مختلف برنامه‌ داشته باشیم شهروندان همراه ما خواهند بود و مشکلی در اداره شهرها نخواهیم داشت.

شهردار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه قم در انقلاب اسلامی و جهان تشیع، خاطرنشان کرد: بیش از 30 هزار دانشجوی خارجی و 100 هزار طلبه در قم در حال تحصیل هستند؛ وجود مسجد مقدس جمکران، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، بقاع امامزادگان و بیوت مراجع عظام تقلید ظرفیتی عظیم را برای این شهر ایجاد کرده‌اند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به حضور سالیانه 20 میلیون زائر در شهر قم، گفت: باید بدون تغییر بوم و هویت قم امکانات لازم را برای این زائران در شهر قم ایجاد کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار