آیت الله علوی بروجردی:
تولیت کتابخانه حضرت آیت الله العظمي بروجردی (ره) گفت: نسل جوان امروز، با فرهنگ کتاب و کتاب خوانی فاصله زیادی دارد و این امر آسیب های زیادی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۵۳۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶ 07 December 2017
به گزارش تابناک قم، آيت الله سيد محمد جواد علوی بروجردی امروز در آستانه هفته پژوهش در چهارمین مجمع عمومی کتابخانه های تخصصی با حضور رئیس کتابخانه ملی ایران که در سالن همایش های کتابخانه آیت الله بروجردی برگزار شد، عنوان کرد: نسل جوان امروز، از فرهنگ کتاب و کتاب خوانی فاصله زیادی گرفته است و این امر آسیب های زیادی به دنبال دارد.

آیت الله علوی بروجردی افزود: فرهنگ مطالعه در جامعه دینی باید رشد و توسعه داشته باشد بسیاری از مشکلات فرهنگی و آسیب ها را می توان با کتاب خوانی از میان برد.

تولیت کتابخانه حضرت آیت الله العظمي بروجردی(ره) تصریح کرد: سهولت دسترسی جامعه به منابع علمی و کتاب و افزایش ظرفیت های کتاب‌خانه ای، فرهنگ مطالعه را توسعه می بخشد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مردم کتاب را جزء مهمی از زندگی روزمره می دانند اما هنوز در کشور ما این فرهنگ جا نیفتاده است.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: تعامل و همکاری بین کتابخانه های عمومی و تخصصی، سازمان ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی می تواند تا حد زیادی به ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه بیانجامد.

وی اظهار داشت: هدف کتابخانه های تخصصی باید گسترش فرهنگ مطالعه‌ای هدفمند و سهولت دسترسی به منابع کتابخانه ای و توسعه علم و دانش باشد.

تولیت کتابخانه حضرت آیت الله العظمي بروجردی (ره) یادآور شد: الگوبرداری از کشورهای پیشرفته در ارائه تسهیلات به پژوهشگران و محققان و حمایت از ظرفیت های پژوهشی گامی مهم در عرصه توسعه علم و دانش است.

وی گفت: همچنین باید به حفاظت و گردآوری اسناد اهتمام ورزید و مسئولان نیز به ظرفیت های بالنده فرهنگی، پژوهشی، علمی و حوزوی توجه داشته باشند تا زمینه تعالی، شکوفایی و پویایی دانش و به ویژه ایجاد کتاب خانه های تخصصی فراهم گردد.

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: استان قم از ظرفیت بالایی در جهت گسترش فرهنگ غنی اسلامی ایرانی برخوردار است و از این رو الگوی مناسبی برای دیگر نقاط کشورمان می باشد و این منوط به استفاده درست از امکانات و پتانسیل هاست.

وی یادآور شد: از بسیاری از کشورهای بزرگ جهان به این کشور برای دست یابی به اسناد سفر می کنند از این رو باید اسناد ملی به خوبی حفظ گردد و در هر شهری به نگهداری اسناد توجه شود.

کتاب خانه ملی ایران هنوز در قم شعبه ای ندارد 

تولیت کتابخانه حضرت آیت الله العظمي بروجردی (ره) اظهار داشت: کتاب خانه ملی در بسیاری از شهرها شعبه دارد اما در قم که مرکز فرهنگی است و محققین جهانی حضور می یابند هنوز شعبه ای نداریم.

وی ادامه داد: شخصیت های بزرگی در ایران همچون آیت الله العظمی بروجردی و دیگر عالمان دینی هستند که در جهان مطرح و در مورد آن ها کتاب و مقالاتی گرد آوری شده این هجم عظیم از گنجینه ها باید به خوبی نگهداری شود و به جهان معرفی گردد.

آیت الله علوی بروجردی تاکید کرد: مرکزی باید متکفل جمع آوری آثار شخصیت های بزرگ در کشور شود، چه بسا آثاری از علما و فرهیختگان ایرانی در خارج از کشور پیرامون تقریب مذاهب و اسلام شناسی و شیعه شناسی وجود دارد که محجور مانده است.

وی گفت: این آثار که حتی مورد علاقه دانشجویان اروپایی و آمریکایی است باید جمع آوری گردد و به معرفی آن بپردازیم تمام نسخ در مقام تحقیق مورد نیاز است و باید زمینه دست یابی بدان فراهم شود.

تولیت کتابخانه حضرت آیت الله العظمي بروجردی (ره) بیان کرد: اسلام بر کسب علم و دانش تاکید دارد و اساس تشیع نیز بر روی تعقل و تفکر و علم است و نباید نسبت به کسب علم و دانش در جامعه بی توجهی شود.

وی افزود: متاسفانه ما هنوز ارزش کافی به کتاب و کتاب خانه و بهایی به پردازش اسناد نداده‌ا‌یم، در جهان کتاب خانه های عظیمی وجود دارد که بیش از 10 میلیون جلد کتاب دارند با آن ها تعامل و یا رقابتی نداریم.

آیت الله علوی بروجردی در پایان عنوان کرد: برای دسترسی به اهداف بزرگ به همین ترویج کتاب و ایجاد کتاب خانه و توسعه زیرساختها و امکانات رفاهی در کتاب خانه ها توجه نمائیم تا گام های بعدی را نیز برداریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار