زنگ خطری برای ایمنی شهر
کد خبر: ۵۳۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷ 13 December 2017
به گزارش تابناک قم، بازهم آتش سوزی دیگری در قم؛ دیشب باز هم میدان تره و بار در میدان مطهری قم حادثه ساز شد البته این حادثه تلفات جانی نداشت اما تلفات مالی داشت که شاید جبران ناپذیر باشد. در این حادثه ۶۰ آتشنشان با ۱۳ خودروی عملیاتی سازمان آتشنشانی و هشت تانکر آبرسان آتش سوزی میدان میوه و تره بار قم را مهار کردند.  
 
البته از این نوع آتش سوزی ها در قم بسیار رخ می دهد که همه به دلیل ناایمن بودن محل می باشد که از جمله آنها در این مدت کوتاه می توان به آتش سوزی انبار چوب میدان سعیدی، آتش سوزی کارگاه ضایعات کاغذ، آتش سوزی انبار کارگاه پخت سوهان، آتش سوزی انبار چسب کارخانه رنگ سازی شهرک شکوهیه، آتش سوزی در بازار مبل کاسه گران و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد که هر کدام از این آتش سوزی ها به راحتی بدون احتساب تلفات جانی، چند میلیارد خسارت مالی داشته است.
 
در هر حال این اتفاقات خسارت جبران ناپذیری هم به شهر و هم به مالکین تحمیل می کند که شاید با رعایت کوچکترین نکات ایمنی می شد شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، البته در این بین هم باید ارگان هایی که با این نوع مسائل درگیر هستند و مسئله نظارت و اخطار را برعهده دارند با قاطعیت بر وظیفه خود عمل کنند.
 
ابوالفضل معرفی، کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی شهری با اشاره به قانون این مسئله در شهرداری، گفت: قانون شهرداری‌ها به صراحت به شهرداری این اختیار را می‌دهد که اماکن خطرپذیر را شناسایی کرده و پس از کسب نظر مامور فنی به مالکین و صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت‌دار مناسبی صادر نماید، چنانچه دستور شهرداری در مهلت معین به اجرا گذاشته نشود، شهرداری راساً با مراقبت مامورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت و هزینه مصروف را به اضافه خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.
 
وی افزود: با وجود این قانون و قوانینی که متعاقب آن، در بخش‌های مختلف آمده و به شهرداری وظایف و اختیاراتی در زمینه ایمن‌سازی شهر داده شده است، هنوز هم به‌خاطر عدم رعایت نکات ایمنی، مردم و شهروندان دچار خسارت می‌شوند.
 
در هر حال افرادی که با این نوع مسائل درگیر هستند باید وظیفه خود را به طور جد انجام دهند و در ادامه آن قاطعانه پیگیر باشند  چرا که نقاط نا ایمن و خطر آفرین در استان قم بسیار وجود دارد که در این خصوص رضا سیار، فرماندار قم با اشاره به مسافرخانه های غیر مجاز استان، گفت: حدود 500 مسافرخانه غیرمجاز در قم وجود دارد،  اگر به‌طور میانگین هرکدام از این مسافرخانه‌ها به 30 نفر اسکان بدهند یعنی 15 هزار اسکان غیرمجاز در قم وجود دارد.
 
وی ادامه داد:150 مسافرخانه در قم وجود دارد که با یک استانداردهای حداقلی مجوز دریافت کرده‌اند.
 
۴۰ درصد حوادث آتش سوزی قم در اصناف رخ می‌دهد
 
عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به وقوع این حوادث و آتش سوزی ها، گفت: ۴۰ درصد حوادث آتش سوزی قم در اصناف رخ می‌دهد که ۷۰ درصد آنها تلفات جانی و مالی به همراه داشته است.
 
اما باید این نکته را هم یادآور شویم که در این موارد نباید انگشت اتهام را به سوی شهرداری برد و بگوئیم که چرا شهرداری اقدامی نکرده است، چرا که شهرداری به تنهایی نمی تواند اقدام کند و باید ارگان های دیگر هم کمک و همکاری کنند.
 
وجود  11 هزار پرونده تخریب مکان ناامن
 
دکتر سقائیان نژاد شهردار قم با اشاره به این که در حال حاضر 11 هزار پرونده تخریب مکان های مختلف به دلیل برخوردار نبودن از شاخص های ایمنی لازم در شهرداری قم وجود دارد، گفت: 50 درصد این پرونده ها مشکل ایستایی دارند و اگر بخواهیم به سمت تخریب برویم، بدون هماهنگی با دستگاه ها و ارگان هایی که مصلحت را می سنجند، امکان پذیر نیست.
 
همچنین سید امیر سامع،معاون شهردار قم تعداد واحدهای صنفی اقدام نموده برای ایمن سازی از زمان اخطار تاکنون را کمتر از 10 درصد ذکر کرد و افزود: ابلاغ ها و اخطارهای ارائه شده در اصلاح روش کنترل تاسیسات و انبارها بی تاثیر نبوده است، از این رو باید نسبت به آموزش و فرهنگ سازی حساسیت ها را بیشتر نموده تا به مرور وضعیت بهتری را داشته باشیم.
 
معاون شهردار قم همچنین ضمن هشدار صریح و قاطع در خصوص نا امنی موجود در برخی مکان های قم بویژه بازار کهنه و محیط پیرامونی آن، انجام هر گونه اقدام برای تامین ایمنی این مکان را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع هر حادثه ای در بازار قم، به دلیل تراکم و نوع بافت آن و خطرهایی که وجود دارد، اقدام های عملیاتی لازم تقریبا امکان پذیر نیست و فقط باید نظاره گر باشیم و به همین علت باید در بحث رفع مشکلات ناشی از ایمن نبودن تاسیسات زیر ساختی برق و گاز و همچنین نحوه نامناسب انبار کالا و اجناس و آموزش صنوف اقدام های عاجلانه ای صورت پذیرد.
 
از طرفی هم حسن بختیاری عضو شورای شهر با اشاره به مراکز خطر ساز در شهر، گفت: شناسایی نقاط و مکان‌های غیر ایمن باید به ‌صورت موردی و تخصصی انجام بگیرد تا شاهد کاهش این قبیل اتفاقات تلخ در شهر باشیم.
 
وضعیت نامناسب شهر قم در مبحث ایمنی 
 
وی در ادامه وضعیت شهر قم را در یک نگاه کلی در مبحث ایمنی نامناسب ارزیابی می کند و در ادامه حمید کریمی، سخنگوی آتش نشانی قم با تاکید مطلب فوق گفت: پاساژها، بافت فرسوده، ساختمان های بلند مرتبه و... عمدتا غیرایمن است و این موضوع را بارها کتبا و شفاها اعلام کردیم. 
 
وی در خاتمه افزود: باید شهر را خود مردم ایمن سازی کنند و هر خانه باید یک آتش نشان داشته باشد.
 
در هر حال اتفاقات اخیر زنگ خطری برای ایمنی شهر می باشد که به صدا در آمده است و باید قبل از اینکه حادثه بزرگ و جبران ناپذیری مانند حادثه پلاسکو، در قم رخ بدهد اقدامات موثری و جدی صورت بگیرد تا شهری ایمن و کم حادثه داشته باشیم.
 
 
برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار