یت الله اعرافی:
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: یکی از مهمترین کارهای حوزه قم و دستاوردهای ارزشمند انقلاب، نهادسازی در حوزه آموزش‌های بانوان در زمینه معارف اسلامی به صورت رسمی است.
کد خبر: ۵۳۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ 16 December 2017
به گزارش تابناک قم، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر شنبه در همایش هفته پژوهش که در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، اظهار داشت: پژوهش دینی و حوزه‌ای معیار، پژوهشی است که اسناد به خداوند داشته باشد.

وی افزود: بنابراین اگر اسناد درستی در مطالعات دینی صورت نگیرد افترا به خداوند و دین صورت خواهد گرفت به همین دلیل در اجتهاد معتقد هستیم که همه توان فکری و ذهنی فرد باید به کار گرفته شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: از حوزه علمیه باید تحقیقی بیرون بیاید که اسناد آن به خداوند و دین در آن ممکن باشد و زمانی اسناد داده می‌شود که اجتهاد داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین برای اسناد، شخص محقق یا خودش باید مجتهد باشد یا حداقل اجتهاد متجزی در عرصه علمی که در آن تخصص دارد داشته باشد و یا اینکه بر پایه نظرات مجتهدین و مفسرین و فقها به تحقیق بپردازد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اهمیت پژوهش و تحقیق در علوم اسلامی و حوزوی عنوان کرد: ذات پژوهش یک مسئولیت بزرگ دارد و وقتی این پژوهش به علوم اسلامی اختصاص دارد چون دنبال کشف اراده تشریعی خداوند است این اسناد بسیار حساس‌تر است.

روش‌شناسی اجتهادی باید پشتیان تحقیقات حوزه‌ای شود

وی تصریح کرد: روش‌شناسی اجتهادی باید پشتیان تحقیقات حوزه‌ای شود به خصوص اجتهاد جامع فرا فقهی و جامعه الزهرا نیز باید فاز جدیدی را در این قلمرو به ویژه در عرصه تحقیقات زن و خانواده باز کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خروجی تولیدات علوم انسانی با روح و جان و سعادت ابدی بشر سر و کار دارد بنابراین حساسیت آن نیز بیشتر است.

وی گفت: ما همزمان با اینکه در عرصه کلامی، اعتقادی و اخلاقی و ... فعالیت داریم همزمان دل و جان خودمان نیز با این نوع مباحث آمیخته می‌شود.

آیت الله اعرافی افزود: همه کسانی که می‌خواهند در تولید دانش دینی گامی بردارند باید سنگینی پژوهش دینی را احساس و مسئولیت بیشتری در این مسئله به خود تحمیل کنند.

وی با اشاره به آسیب‌های پژوهش‌های دینی بیان کرد: پژوهش‌های دینی با سلسله آسیب‌هایی مواجه است که نباید در دام آن بیفتیم؛ این آسیب‌های به دسته‌های معرفتی، علمی، نگرشی، روحی و اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی و رفتاری قابل تقسیم است.

امام جمعه قم ادامه داد: در حوزه آسیب‌های معرفتی و علمی مشکلات روش شناختی زیادی داریم و کم نیست تولیدات علمی که این آسیب به وفور در آن وجود دارد.

اصول ما نیازمند ساماندهی و آرایش جدید است

وی اظهار داشت: اصول ما نیازمند ساماندهی و آرایش جدید است یعنی هم نیاز به پالایش و هم نیاز به افزایش و ساماندهی جدید دارد و برای هر رشته به صورت خاص، قواعد آن استخراج نشده است.

وی افزود: الآن حوزه به نقطه‌ای رسیده که به جای کمیت باید به کیفیت بهای بیشتری بدهد و در تحقیقات مخصوصاً موضوعات نو به روش شناسی توجه ویژه داشته باشد.

آیت الله اعرافی گفت: از دید اسلام و قرآن و روایات فراوان، بر اخلاق پژوهش تأکید شده است زیرا حوزه معرفتی ما با گرایشات ما در تعامل است.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم که بشر می‌تواند به معرفت‌های مطلقی دست یابد ولی دانش بشری به شدت تحت تأثیر خلقیات و منش انسان است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به همین دلیل تهذیب نفس و رشد اخلاقی در کمال علمی بشر بسیار مؤثر است؛ این رشد معنوی و اخلاقی را به خصوص نباید در تحقیقات حوزه‌ای و دینی کمرنگ و نادیده بگیریم.

وی تأکید کرد: در نظام پژوهش‌های دینی، حوزه اخلاق و معنویت و رها شدن از آسیب‌های روحی ضرورت دارد زیرا روی علم و دانش و نتیجه‌گیری‌های محقق به شدت اثر می‌گذارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی آموزش مخصوص بانوان در معارف اسلامی به صورت ساختاری و نهادی آغاز شده است که محصول حوزه قم است.

وی با بین اینکه قم جدید یعنی صد سال اخیر وجوه بارزی در میان تاریخ حوزه‌های علمیه دارد، ادامه داد: یکی از مهمترین کارهای قم جدید، نهادسازی در حوزه آموزش‌های بانوان در معارف اسلامی است و الزهرا نیز پیشگام این حرکت جدید است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: تعدد مراکز و تکثر حجمی بانوان طلبه تجربه جدید حوزه قم و محصول ویژه انقلاب اسلامی است بنابراین انتظار این است که الزهرا با نقشه راه نو، پیشگامی در تحولات جدید آموزش خواهران را پی بگیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار