امام جمعه قم مطرح کرد
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه رعایت امانت، صداقت و اخلاق پژوهشی به رشد و بالندگی انسان کمک می‌کند، گفت: در عرصه پژوهش، نباید نگاه بازاری وجود داشته باشد و به دنبال مواردی برویم که صرفه اقتصادی بیشتری دارند.
کد خبر: ۵۳۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳ 16 December 2017
به گزارش تابناک قم، آیت الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار با اعضای پژوهشکده علامه طباطبایی، با بیان اینکه مردم دفاع از حرم اهل بیت(ع) را به شکل جدی وظیفه خود می‌دانند اظهار کرد: بعضی از افراد جوان که در دوران دفاع مقدس حضور نداشتند، اکنون حاضرند جان خود را برای دفاع از حرم فدا کنند و این یک معجزه و از الطاف الهی است.

وی افزود: مقوله اخلاق عنصرهای گوناگون از جمله تقوا را شامل می‌شود، بنابراین باید ابعاد مختلف اخلاق پژوهشی که ویژه پژوهشگران و محققان است، به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه قم با تأکید بر رعایت الزامات اخلاقی توسط پژوهشگران در امر پژوهش گفت: اخلاق پژوهشی موجب رسیدن به پژوهشی با کیفیت و برخاسته از تقوا می‌شود زیرا راست‌گویی و درست‌کاری در هر زمینه‌ای اثر مثبت دارد. 

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: اگر شخص پژوهشگر از منبع خاصی استفاده می‌کند، نباید ذکر نام منبع را فراموش کند؛ برخی از منکرات در عرف مردم محکوم می‌شود اما برخی دیگر نهان است.

سعیدی تصریح کرد: بعضی اوقات در زمینه تحقیقات مشاهده می‌کنیم که افراد با ایجاد تغییرات کوچک و جزئی، از منابع مختلف بدون آوردن نام آن استفاده می‌کنند و یا در بعضی از موارد از دستاوردهای پژوهشگران دیگران استفاده می‌کنند که این درست نیست.

وی با تاکید بر الگوگیری از پژوهشگران متقی و درست‌کار، اظهار کرد: باید سعی کنیم خودمان الگوی دیگران باشیم، احترام به صاحب یک تحقیق در اصل احترام به خودمان و نشان دادن قدرشناسی است. با آوردن نام منبع، در واقع پژوهشگر را به ادامه کار تشویق می‌کنیم، در ضمن اگر گاهی در مطالعه منبع انتخاب شده با مشکل یا اشتباهی روبه رو شدیم، بایستی به خود محقق مراجعه کنیم.

امام جمعه قم با بیان اینکه با رعایت اخلاق در پژوهش می تواند در پرورش و تربیت دیگران نیز اثر بگذارد، اظهار کرد: نگاه تربیتی، باید همیشه مورد توجه کار پژوهشگر و محقق باشد، این فکر که مالک و ملک، فقط در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی وجود دارد، غلط است زیرا مالک و ملک در عرصه پژوهشی، فرهنگی و علمی نیز وجود دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه رعایت امانت، صداقت و اخلاق پژوهشی به رشد و بالندگی انسان کمک می‌کند، اظهار کرد: در عرصه پژوهش، نباید نگاه بازاری وجود داشته باشد و به دنبال مواردی برویم که صرفه اقتصادی بیشتری دارند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار