در حالی که نارضایتی‌های مردم و نانوایان از بی‌کیفیتی آرد در فضاهای مجازی دست به دست می‌شود، معاون غذا و دارو این مشکل را به کیفیت پایین گندم داخلی مربوط دانسته است.
کد خبر: ۵۳۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 16 December 2017
به گزارش تابناک قم، نانواها می‌گویند که کیفیت آرد به نسبت قبل کاهش پیدا کرده و افزودنی‌های شیمیایی که برای جلوگیری از خراب‌شدن آرد به آن اضافه می‌کنند هم کیفیت نان را تحت تأثیر قرار داده است و هم مشکلات پوستی برای آن‌ها به همراه داشته است و از طرف دیگر کارخانه‌های آرد زیر بار نمی‌روند و این موضوع را قبول ندارند و معتقد هستند که آرد استان قم بر اساس معیارهای استاندارد جزو استان‌های برتر است، سازمان غذا و دارو می‌گوید نظارت‌ها در حال انجام است و از هیچ اهمالی در بهداشت آرد نمی‌گذرد.

 مناقشه بر سر مشکل نان حالا چند وقتی است که پاسکاری می‌شود تا جایی که وزیر بهداشت هم نسبت به کیفیت آرد واکنش نشان داده است، در استان قم هم این موضوع تا جایی پیش رفت که دادستان قم هم واکنش نشان داد و از بازرسی همه مراحل تولید نان در قم خبر داد.

مهدی کاهه وعده داد از آنجایی که نان غذای اصلی سفره‌های مردم است و باید از سلامت و بهداشت با متخلفانی که سلامت مردم را تهدید کنند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم اما معتقد است که در حال حاضر در استان قم آردی تولید می‌شود که از نظر بهداشتی مشکل عمده‌ای در تولید آن وجود ندارد.

سید محمد میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: منتها این آرد بعد از تولید، توزیع و در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد که یک سری فرایندهای در توزیع و در سطح عرضه یعنی نانوایی‌ها اتفاق می‌افتد که آن تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیست که ممکن است اتفاقاتی بیفتد که سلامت و کیفیت آرد را مورد تهدید قرار دهد.

آرد قم سالم است

به گفته وی آرد استان از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارد اما از نظر کیفی با توجه به اینکه در سال‌های گذشته گندم وارداتی داشتم اما امسال صرفاً از گندم‌های تولیدی کشور استفاده می‌شود شاهد کاهش کیفیت آرد نیز بوده‌ایم.

این مسئله از سوی وزیر بهداشت هم چند وقت پیش رسانه‌ای شد، به طوری که به گفته میلانی گندم‌های تولید داخلی بعضاً فاقد کیفیت هستند وقتی گندم فاقد کیفیت تبدیل به آرد می‌شود طبیعتاً آرد نیز از کیفیت کافی برخوردار نیست و به این طریق بسیاری از نانواها به کیفیت آرد اعتراض دارند و می‌گویند که خمیری که با استفاده از این آرد تولید می‌کنند خودش را نمی‌گیرد و قوام لازم را ندارد و همین مسئله سبب شده است نانوایان مجبور شوند برای رفع این مشکل نمک بیشتری استفاده کنند و این موضوع کیفیت نان را تحت تأثیر قرار داده و نارضایتی‌های مردم را هم به همراه داشته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم اعتقاد دارد به واسطه اینکه گلوتن موجود در گندم و آرد تولید کشور از استاندارهای جهانی پایین‌تر است و از سوی دیگر واردات هم ممنوع شده است، لذا نانی که در نهایت تولید می‌شود مشکلات کیفیتی دارد.

مشکلات پوستی نانوایان عمومیت ندارد

میلانی اما معتقد است که حرف و حدیث‌هایی که از ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی برای نانوایان ایجاد شده است عمومیت ندارد و ممکن است یک نانوا حساسیت‌های خاصی داشته باشد یا ناشی از ترکیبات آهن باشد.

نظارت دائم بر روند فعالیت کارخانه‌های تولید آرد از جمله اقداماتی است که معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم قول آن را به مردم داد و گفت: طرح نظارتی ویژه‌ای با همکاری غذا و دارو، دادستانی، اصناف در کل کارخانه‌های تولید آرد داشتیم در حال حاضر نیز این طرح نظارتی در سطح نانوایی‌ها ادامه دارد، یک سری تخلف‌هایی هم در سطح نانوایی صورت می‌گیرد که در حال بررسی و برخورد است؛ تمام مشکلات مشاهده شده صورت جلسه شده و قرار بر ساماندهی و برخورد با متخلفان است.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم هم با تأکید بر انجام این طرح نظارتی، افزود: موضوع کیفیت آرد و نان موضوعی بسیار اهمیتی است که با توجه به اینکه به عنوان قوت غالب مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد همیشه مطرح بوده است که البته شامل یک چرخه می‌شود و تنها به نانوایی‌ها باز نمی‌گردد، مراحل تولید گندم از ابتدایی‌ترین قدم تا برداشت آن، جابه‌جایی و تولید آرد و سپس تبدیل آرد به نان در نانوایی‌ها همه می‌تواند بر تولید یک نان مرغوب اثرگذار باشد.

به گفته احمد سمیعی نصب موضوع کیفیت آرد و نان در حال حاضر در شورای سیاست‌گذاری کیفیت آرد و نان که به ریاست معاون استاندار برگزار می‌شود مطرح شده است و بر جدی‌تر شدن نظارت‌های بر فرایند تولید نان از مزرعه تا نانوایی تأکید شده است.

آموزش کشاورزان

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه با گمانه زنی‌های از بی‌کیفیتی آرد نیز گفت: در گذشته بخش عمده‌ای از گندم کشور به صورت وارداتی تأمین می‌شد که با گندم تولیدی کشور ترکیب می‌شد اما در حال حاضر به دلیل خودکفایی گندم خرید گندم خارجی به طور کلی ممنوع شده است که این مسئله روی کیفیت آرد اثرگذار بوده است.

به گفته احمد سمیعی نصب در شرایطی که کشاورز خودمان به اندازه نیاز کشور گندم تولید می‌کند ورود گندم توجیهی ندارد اما حرف و حدیث‌هایی در بحث کیفیت گندم داخلی وجود دارد و خلأیی در این زمینه در سال‌هایی که تولید آرد خارجی ممنوع شده است در تولید نان در کشور ایجاد شده است.

 بر اساس گفته‌های وی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه تخصصی تولید گندم مکلف شده است که آموزش‌های لازم را به کشاورزان بدهند که کشاورز به سمت تولید گندم با کیفیت مناسب برای تولید نان حرکت کند.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در رابطه با احتمال تخلفات در نانوایی‌ها هم تأکید کرد: هیچ نانوایی دوست ندارد که نان بی‌کیفیت تولید کند چرا که مشتری خود را از دست می‌دهد، مضاف بر این که با سیاستی که دولت در پیش دارد قطعاً قیمت آرد و نان هم به سمت آزادسازی پیش خواهد رفت و بحث مشتری مداری بیش از پیش مطرح می‌شود اما با این وجود نظارت بر سطح نانوایی‌ها هم درحال انجام است و با هر گونه تخلفی در این زمینه برخورد خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار