مدیر جامعه الزهرا(س):
مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: وضعیت پژوهش در کشور مطلوب نیست و ما فاصله بسیار زیادی با رقیبان خود داریم.
کد خبر: ۵۳۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ 16 December 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمود مدنی در همایش اخلاق پژوهشی که صبح امروز در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به غیبت برخی از طلاب جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: همین مسئله یکی از مصیبت‌های پژوهش است، متأسفانه برخی از طلاب و اساتید در این همایش حضور نیافته‌اند.

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه مخاطب اصلی ما فارغ‌التحصیلان هستند و باید این پتانسیل بالفعل شود، افزود: تحقیق و دانش‌پژوهشی در فرهنگ تشیع جایگاه بسیار پرافتخاری دارد و شیعه افتخار می‌کند که همیشه پیش‌رو کتابت و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) بوده و هست.

وی گفت: فعالیت‌های مختلف و قابل قبولی در حوزه پژوهش تاکنون انجام‌شده است، براساس آمارها چندین انتشارات در استان قم وجود دارد که هرروز یک کتاب چاپ می‌کنند و این حجم پایان‌نامه و پژوهش بسیار ارزشمند است.

مدنی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی پژوهش، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت پژوهش قابل‌مقایسه با قبل از انقلاب نیست اما جای سؤال است که آیا در مقایسه با شتاب جهان در علم و پژوهش قابل‌تقدیر هست؟

به گفته وی، هم‌اکنون ادعا می‌شود یک‌سال تولید داده‌ها در فضای مجازی به‌اندازه مجموع کتب بشریت از ابداع خط تاکنون است پس زمانی که وضعیت این‌چنین است فاصله ما، با رقیبان فاصله مطلوبی نیست.

مدیر جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: برای ما جای شرمندگی دارد که بزرگ‌ترین کتابخانه جهان و کتابخانه اسلام در سایر کشورهایی است که اعلام جنگ با اسلام را دارند.

وی با بیان اینکه امروزه عمق تحقیقات و پژوهش است که اهمیت دارد، تصریح کرد: برخی از کتب حوزوی بیش از 170 سال از تولید آن می‌گذرد اما همچنان تازه است و از سوی دیگر فعالیت‌های تکراری و موازی‌کاری است که نگران‌کننده است.

مدنی گفت: امروزه در جامعه الزهرا(س) به‌دنبال آسیب‌شناسی و برطرف‌کردن نقاط ضعف خود هستیم چراکه یکی از عرصه‌هایی که سهم خود را به‌خوبی نگرفته مسئله پژوهش در جامعه الزهرا(س) است.

مدیر جامعه الزهرا(س) در مورد فعالیت‌های پژوهشی این مجموعه توضیح داد: دوره تربیت محقق که با شیوه بدیع آغاز شده در نوع خود یک کار ارزشمندی است که هم‌اکنون 200 کمک محقق در کنار اساتید در حال فعالیت هستند که اگر این روال ادامه یابد گام بسیار بزرگی در جامعه الزهرا(س) برداشته خواهد شد.

مدنی بیان کرد: در گام دیگر نظام آموزش پژوهش گستر را نهایی کردیم و با همت معاون آموزش مجموعه، اجرایی خواهد شد و براساس این طرح طلابی که وارد جامعه الزهرا(س) می‌شوند علاوه بر آموزش، پژوهش را نیز فراخواهند گرفت. گروه‌های علمی و پژوهشی جلسات علمی آن را برگزار کرده و ملزم انتشار مجله داخلی پژوهشی هستند و تاکنون این مجموعه مجله پژوهشی نداشته است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار