اسنپ بابت خدمات حمل و نقل مجوز ندارد
ما از اسنپ شکایت کردیم و پرونده مفتوح است و تذکرات لازم داده شده است؛ اگر مسافربرهای شخصی با این نرخ‌های بسیار پایین فعال شوند قطعاً رانندگان تاکسی دچار مشکل می‌شوند و مشکلات اجتماعی رخ می‌دهد؛ نرخ‌ها باید رقابتی باشد و در سامانه خوش (خدمات ویژه شهروندی) هم که راه‌اندازی شده دارای نرخ پایینی است.
کد خبر: ۵۴۱۶۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۳ 21 December 2017
عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم گفت: طرح جامع حمل و نقل شهر قم در مرحله پیگیری مقدمات قرارداد بازنگری است؛ این طرح که آماده شود تکلیف حمل و نقل و ترافیک در شهر در 10 سال آینده مشخص می‌شود.

به گزارش تابناک قم، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل که در سالن جلسات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: هفته حمل و نقل از روز 26 آذر به عنوان روز ملی حمل و نقل آغاز شده است و امیدواریم در این ایام بتوانیم در انجام ماموریت‌هایی که در این حوزه داریم بیش از پیش موفق باشیم.

وی با اشاره به زمان تشکیل مجدد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: این معاونت تا چهار سال قبل در چارت تشکیلاتی شهرداری وجود داشت و پس از تجدید نظر در چارت شهرداری سه معاونت ادغام شده و معاونت امور زیربنایی شکل گرفت تا هماهنگی بین‌بخشی بیشتری در شهرداری شکل بگیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم تصریح کرد: پس از چهار سال مجدداً به این نتیجه رسیدند که تغییراتی در چارت صورت گیرد و این سه معاونت مجدد شکل بگیرد.

وی با اشاره به شاخصه‌های حمل و نقل و ترافیک شهر قم اظهار کرد: اقداماتی که امروز صورت می‌گیرد عمدتاً شروع آن‌ها مربوط به قبل از دوره آغاز به کار این معاونت بوده و عمده بار آن بر دوش مجموعه معاونت امور زیربنایی و دکتر قاری قرآن بوده است.

ذاکریان به سازمان‌های زیرمجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اشاره کرد و افزود: سازمان‌های اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حمل و نقل و ترافیک، پایانه‌های مسافربری مجموعه‌های ذیل معاونت حمل و نقل و ترافیک هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کلنگ‌زنی پایانه جنوبی شهر قم اظهار کرد: دو پایانه برای شهر قم پیش‌بینی شده که یکی پایانه شمالی و یکی جنوبی است که پایانه جنوبی روبروی بوستان معصومیه است و مصوبات اخذ شده و مطالعات صورت گرفته و امسال بخش اول تحویل شده و تا پایان سال وارد بحث اجرا خواهیم شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم گفت: پایانه نبوت و پردیسان نیز راه‌اندازی شده و اینکه مردم از پردیسان وارد شهر شده و برای تردد به شهرهای دیگر به پایانه مراجعه کنند ناوگانی پیش‌بینی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برنامه راهبردی شهرداری قم تصریح کرد: برنامه 5 سال شهرداری قم در شورا تصویب شده و امسال سال نخست آن است که از 11 هدف موجود در آن هدف دوم مرتبط با حوزه حمل و نقل بوده و شامل روان‌، متعادل سازی عبور و مرور شهری است.

ذاکریان با اشاره به پیش‌بینی هشت راهبرد و 28 سیاست اجرایی در ذیل این هدف بیان کرد: برنامه‌هایی که ما در پنج سال آینده خواهیم داشت براساس این سیاست‌ها و راهبردها خواهد بود.

وی با اشاره به راهبرد افزایش پوشش، مطلوبیت و یکپارچگی سیستم حمل و نقل موتوری اذعان کرد: برنامه ریزی خواهیم داشت که پوشش لازم حمل و نقل عمومی در شهر صورت گرفته و مطلوبیت بالا رفته تا هم هزینه کاهش داشته باشد و هم ایمنی افزایش و زمان سفر کاهش یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم با اشاره به توسعه سیستم‌های حمل و نقل دوست‌دار محیط زیست گفت: توسعه ماشین‌های هیبریدی در آینده در دستور کار است و سعی داریم دوچرخه سواری را در شهر قم توسعه چشمگیر دهیم.

وی گفت: با برنامه جامعی که در حوزه دوچرخه خواهیم داشت بحث توسعه دوچرخه خصوصاً تأمین مسیرهای ویژه و تقویت سامانه‌های دوچرخه به صورت کاملاً مکانیزه در دستور کار خواهیم داشت.

ذاکریان با تاکید بر اینکه مدیریت تقاضای سفر را در دستور کار داریم، گفت: تا جایی که می‌شود باید تقاضای مدیریت سفر را کنترل کنیم و با روش‌های مختلف می‌توان با توسعه خدمات الکترونیک بحث سفرهای غیرضروری را کاهش داد.

وی اذعان کرد: استفاده از حوزه آی تی برای کاهش سفرهای غیرضروری در سطح شهر را در دستور کار داریم تا ترافیک شهری نیز مدیریت شود.

ذاکریان با بیان اینکه توسعه سامانه‌های هوشمند در مدیریت حمل و نقل نیز در دستور کار است افزود: مرکز مدیریت هوشمند ترافیک در شهر قم فعال شده و سعی داریم در این بحث توسعه قابل توجهی داشته باشیم تا نظارت تصویری در شهر به حداکثر رسیده تا در این مرکز ترافیک را به طور کامل مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: سامانه‌های ثبت تخلف نیز در شهر در حال نصب است و به زودی به اتمام خواهد رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم گفت: بخش عمده معابری که ناشی از سرعت، تصادفات در آن‌ها زیاد است دوربین‌های نصب سرعت خواهیم داشت و به مرور بحث کنترل چهارراه و گردش به راست و تردد در خطوط ویژه اتوبوس را انجام خواهیم داد و سعی داریم تا اوایل سال آینده این قرارداد که بالغ بر 15 میلیارد تومان است تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد تا نظم ترافیکی شهر افزایش قابل توجهی پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام این سامانه‌ها کد پلیس دارد و به صورت هوشمند پیامک تخلف به راننده ارسال می‌شود افزود: سامانه‌های ترددشمار در 33 نقطه شهر در حال نصب است و به صورت هوشمند این داده‌ها تبدیل به تحلیل و داده‌های ترافیکی می‌شود تا بتوانیم تصمیم‌گیری درست در خصوص معابر شهری داشته باشیم.

ذاکریان با تاکید بر اینکه راه اندازی خودروهای ثبت تخلف ثابت را در دستور کار داریم بیان کرد: مذاکرات با پلیس صورت گرفته و در صورتی که توقف در مکان‌های توقف ممنوع و پارک دوبل و مناطق ممنوعه همچون پیاده روها صورت گیرد با این خودروها ثبت تخلف شده و به صورت هوشمند جریمه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: سعی داریم به مرور حمل با جرثقیل را در شهر حذف کنیم و شرایط هوشمند برای مقابله با تخلفات فراهم کرده و نظم شهری افزایش یابد.

معاون شهردار قم با بیان انیکه طرح جامع حمل و نقل شهر قم را داریم که مقدمات قرارداد بازنگری در آن انجام شده و به زودی منعقد خواهد شد اذعان کرد: این طرح که آماده شود تکلیف حمل و نقل و ترافیک در شهر در 10 سال آینده مشخص می‌شود و خطوط حمل و نقل عمومی، معابر، پایانه‌ها، خطوط دوچرخه، تقاطع‌ها، رینگ‌های ترافیکی و... در آن مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای 10 سال آینده با این سیستم هر تصمیمی بخواهیم بگیریم به صورت بالادستی این طرح مد نظر قرار خواهد گرفت.

ذاکریان افزود: براساس طرح جامع قبلی شبکه معابر شهر گسست‌هایی دارد که سالانه در بودجه پیش‌بینی می‌شود تا برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات داشته باشیم.

وی با اشاره به ارتقا ایمنی زیرساخت‌، سیستم‌ها و تسهیلات حمل و نقل شهری، اذعان کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه حمل و نقل شهری افزایش ایمنی و تقویت شاخص‌های سلامت در دستور کار است.

معاون شهردار قم فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت شهروندان در موضوعات حمل و نقل شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: تمام زیرساخت‌ها هم که آماده شود و تمام تسهیلات تأمین شود اما فرهنگ استفاده از زیرساخت‌ها را نداشته باشیم موفقیتی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت شدید منابع ما نمی‌توانیم متناسب با تعداد خودرویی که در شهر وجود دارد تسهیلات آماده کنیم پس چاره‌ای نداریم جز اینکه سفرهای درون شهری را مدیریت کنیم.

ذاکریان با تاکید بر اینکه باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی برویم خاطرنشان کرد: امروز 1.2 میلیون نفر جمعیت در شهر وجود دارد و ظرف 10 سال آینده افزایش بیشتر خواهد بود و اگر امروز به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی نباشیم مشکل‌ساز خواهد بود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی خط اول و دوم مترو در شهر فعال است افزود: خط اول امیدواریم تا پایان سال 97 فاز نخست به بهره‌برداری برسد.

معاون شهردار قم ادامه داد: خط دوم از سمت پردیسان به سمت فرهنگیان هم در دستور کار است و امیدواریم تا پایان سال شاهد آغاز عملیات اجرایی باشیم و تی بی ام در حال انتقال و آماده سازی به ابتدای مسیر است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از سفرهای شهری باید توسط حمل و نقل ریلی صورت گیرد گفت: سعی داریم پوشش مناسبی در این حمل و نقل داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شبکه اتوبوسرانی باید تقویت شده و زمان سفر کاهش و کیفیت افزایش یابد خاطرنشان کرد: در تمام دنیا تاکسی جزو حمل و نقل لوکس محسوب شده و شامل هزینه‌های بالایی است و اکثر حمل و نقل توسط اتوبوس و حمل و نقل ریلی انجام می‌شود اما در کشور ما با تاکسی این کار انجام می‌شود و باید به دنبال ارتقا سیستم‌ها باشیم.

ذاکریان گفت: اولویت کشورهای پیشرفت اولویت‌دهی به عابر پیاده و پس از آن حمل و نقل عمومی و حمل و نقل خصوصی است؛ آن‌ها فردای ما هستند و به همین خاطر باید از تجربیات استفاده کنیم، آن‌ها امروز به دنبال توسعه معابر تردد جمعیت پیاده هستند و اگر سیاست‌گذاری کلان به سمت توسعه حمل و نقل موتوری رود متناسب با آن کاهش شاخص‌های سلامت مردم را خواهیم داشت و در مقابل اگر مسیرهای پیاده و دوچرخه را توسعه دهیم سلامت افزایش یافته و هزینه‌های بهداشت و درمان کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بحث پیاده‌محور شدن و انسان‌محور شدن طراحی شهری را از شعار به عمل برسانیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم با بیان اینکه حرم مطهر مرکز ثقل شهر قم است و بیشترین سفرها به سمت حرم است گفت: اما پیاده‌روهای منتهی به حرم مطلوبیت ندارد؛ خیابان چهارمردان دارای پیاده‌روهایی با عرض بسیار کم است؛ باغ راه بهار تجربه خوبی بود که مورد اقبال مردم واقع شده، خیابان ارم، چهارمردان، چهارراه شهدا و... به سمت حرم در دستور کار آرام‌سازی و توسعه معبر عابر پیاده خواهیم داشت تا شرایط آرامش بیشتر در این محدوده فراهم شود البته تسهیلات لازم برای افراد ناتوان و کم‌توان پیش‌بینی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این پروژه‌ها نیز معابری ایجاد می‌شود که حداقل خودروهای برقی بتوانند افراد کم‌توان و ناتوان را منتقل کنند اضافه کرد: توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه یکی از برنامه‌های ویژه این معاونت است.

ذاکریان با تاکید بر اینکه در شهر قم در حوزه پارکینگ معضلات جدی داریم، گفت: این معضل ناشی از سیاست‌هایی است که ما داشتیم؛ بسیاری از کشورها داشتن خودرو را منوط به داشتن پارکینگ می‌کنند و فرد زمانی می‌تواند سند خودرو به نام خود کند که سند پارکینگ داشته باشد اما در کشور ما با توجه به سیاست‌های غلطی که داشته‌ایم به راحتی کسر پارکینگ داده شده و در مباحث شهرسازی به همین خاطر مشکل داریم و متناسب با تقاضایی که ایجاد می‌شود عرضه نداریم.

وی تصریح کرد: برای امسال 17 میلیارد در بودجه شهرداری برای مناطق یک، سه، چهار و هفت برای تأمین پارکینگ پیش بینی شده که ابلاغ صورت گرفته تا تملکات لازم انجام شود.

معاون شهردار قم تصریح کرد:در گام اول پس از تملک به صورت هم سطح به عنوان پارکینگ این محل‌ها استفاده خواهد شد و در گام‌های بعدی به صورت پارکینگ طبقاتی در صورت تأمین هزینه در دستور کار خواهد بود.

وی با بیان اینکه راه اندازی پارک‌های ترافیکی را در دستور کار داریم تا آموزش‌های ترافیکی به دانش‌آموزان ارائه شود افزود: سعی داریم در گام اول نگرش مدیران را به حوزه حمل و نقل و ترفیک تغییر دهیم؛ امروز اینطور نیست که خیابان ساخته شود و بهره‌برداری شده و سپس بعد از مدتی پر از خودرو شود؛ امروز قبل از اینکه پروژه‌ای به بهره‌برداری برسد در ذهن مردم معبر پر از خودرو است و مردم سفرهای خود را برای تردد از این معبر پیش‌بینی می‌کنند.

ذاکریان با اشاره به وضعیت کارت هوشمند شهروندی اظهار کرد: در حال تغییر سیستم هستیم تا با یک کارت شهروندی هم هزینه تاکسی هم اتوبوس و دیگر خدمات حمل و نقل درون‌شهری پرداخت شود.

وی اضافه کرد: مسائلی در مسیر راه‌اندازی سیستم پرداخت اینترنتی در تاکسی‌ها وجود دارد که در حال بررسی تمام موارد هستیم که مشکل برطرف شود.

معاون شهردار قم تصریح کرد: از حدود یکسال قبل با کمک فعالان حوزه شهری وضعیت تکنولوژی در حوزه حمل و نقل را بررسی کردیم، که به این نتیجه رسیدیم که خودمان روش‌هایی را برای استفاده از این بستر آماده کنیم.

وی با اشاره به وضعیت فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در شهر قم گفت: بحث حمل و نقل مسافر و بار در شهر بر اساس قانون بر عهده شهرداری‌ها است؛ اسنپ‌ یک نرم‌افزار است که برای این نرم‌افزار از مراجع مرتبط مجوز دارد اما بابت خدمات حمل و نقلی مجوزی از شهرداری نگرفته است و تا این لحظه مجوز حمل و نقلی نیز از شهرداری قم نگرفته است.

ذاکریان اضافه کرد: ما از اسنپ شکایت کردیم و پرونده مفتوح است و تذکرات لازم داده شده است؛ اگر مسافربرهای شخصی با این نرخ‌های بسیار پایین فعال شوند قطعاً رانندگان تاکسی دچار مشکل می‌شوند و مشکلات اجتماعی رخ می‌دهد؛ اولاً نرخ‌ها باید رقابتی باشد و در سامانه خوش هم که راه‌اندازی شده دارای نرخ پایینی است با این تفاوت که تمام شرایط و ضوابط قانونی در سامانه خوش(خدمات ویژه شهروندی) رعایت شده است و مجوزهای لازم را اخذ کرده است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار