معاون سیاسی امنیتی استاندار قم:ساختار و شکل شهر قم به لحاظ کالبدی دارای مشکلات بسیاری است.
کد خبر: ۵۴۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 09 January 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه شورای پدافند غیرعامل استان به ریاست سید مهدی صادقی استاندار قم در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم با بیان اینکه استان قم در زمینه فناوری اطلاعات همتا ندارد، اظهار داشت: با توجه به سابقه‌ای که استان قم در فناوری اطلاعات داشته در دنیا نظیر ندارد و هیچ کجا مانند قم نبوده و این استان بالاترین نیروی خارجی دارد.

یعقوب فرجامی با بیان اینکه سایبر می‌تواند از هر جنگی خطرناک‌تر باشد، افزود: تهدیدات ناشی از فضای سایبر امروز به‌جایی کشیده که بسیاری از کشورها همچون ژاپن و چین اقدام به تشکیل ارتش‌های سایبری و واحدهای تخصصی دفاع از تهاجم سایبری کرده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم بیان کرد: تغییرات ناشی از فضای سایبری بسیار بیش از مباحث سنتی بوده است، در کشورمان به‌شدت و قویاً هشدار داده‌ شده که سیستم‌های اداری ما امن نیست و انتشار برخی اسناد در سیستم‌های اتوموسایون حاکی از این امر است.

فرجامی با بیان اینکه هک شدن موبایل ما را در معرض خطرهای بزرگی قرار می‌دهد، تصریح کرد: اخیراً ابزاری به‌نام پارچیل یا یخ زدن پاییزی را استفاده کرده‌اند و آسیب‌های جدی را به مبحث امنیت آمریکا وارد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 5400 سایت ورد پرس همین روزهای اخیر موردحمله سایبری انجام گرفت، ادامه داد: دو روز گذشته جان مک کونل اعلام کرد که بیشترین خسارت در خاورمیانه رخ خواهد داد و رسماً گفت که به دلیل استفاده از سیستم‌های اتوماسیون از امنیت پایینی برخوردارند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم ابراز کرد: 15 روز گذشته لوله‌های نفت روسیه هک شد، چین هکرهایی را استخدام کرده که به برخی کشورها حمله کنند، اخیراً هند نیز به همین سلاح مجهز شده و با همین روش چین را مورد هجمه و حمله قرار داده است.

تهدید زیرساخت‌ها حتی فراتر از جنگ سخت است

فرجامی با تأکید بر اینکه تهدید زیرساخت‌ها حتی جنگی فراتر از جنگ است، ابراز کرد: برای دزدی، سرقت ، فریب و استتار نیاز به این نیست که یک انسان حرفه‌ای باشید، بلکه خطر در نزدیکی ما است.

وی با تأکید بر اینکه همگی باید مغناطیس امنیتی برای مصون ماندن از هک شدن در کشور ایجاد کنیم، ادامه داد: آیین‌نامه رزمایش سایبری تهیه‌شده و پلیس فتای کشور 6 رزمایش سایبری در این زمینه انجام داده است.

ساختار و شکل شهر قم به لحاظ کالبدی دارای مشکلات بسیاری است

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم با بیان اینکه الزامات پدافند در طرح آمایش استان به‌ هیچ‌وجه دیده نشده است و نیازمند بازنگری در این زمینه هستیم، اظهار داشت: ایجاد هماهنگی میان پدافند غیرعامل با مدیریت بحران است که باید موضوعات بیشتر پیگیری شود.

مهدی متقیان با تأکید بر اینکه ساختار و شکل شهر قم به لحاظ کالبدی دارای مشکلات بسیاری است، افزود: برای تهدید طبیعی مانند زلزله باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و اقدامات پیشگیرانه باید قبل از وقوع حادثه انجام گیرد.

اولویت‌های پدافند غیر عامل در قم مشخص شود

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با اشاره به زلزله‌های اخیر در کشور گفت: این تکانه‌ها نشان می‌دهد که باید زلزله و وقایع طبیعی را جدی گرفت، اگر شدت بارش در حوزه آبی قمرود زیاد باشد خطرانی را ایجاد می‌کند محدثاتی هم در رودخانه ایجاد کرده‌ایم که همگی جای سؤال است، و باید بر روی این موارد بیشتر توجه کرده و راه چاره برای حوادث غیرمترقبه اندیشیده شود.

احد جمالی با تأکید بر اولویت‌بندی موارد و ارائه راه‌کار بر اساس آن خاطرنشان کرد: در رابطه با پدافند غیرعامل در استان باید اولویت‌های لازم مشخص‌شده و بر اساس اولویت‌ها، راه‌کار ارائه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز در این جلسه ابراز کرد: در حوزه حوادث انسان‌ساخت بزرگ و حوادث امنیتی مطالعات لازم انجام‌شده و نقشه‌های تخلیه شهر انجام و به شهرداری فرستاده‌شده است، منابع نفتی ما سال‌ها طول می‌کشد که آن‌ها را استتار کرده و از چشم دشمن دور نگاه داریم.

محسن اروجی گفت: در حوزه طبیعی نیز اگر اتفاقی بیفتد کارگروه‌های 14 گانه باید وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد و با توجه به مشکلاتی که در این ایام داریم روزی نیست که در تهران و قم و سایر مراکز جلساتی برگزار نشود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار