مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از ثبت ملی چهار پرونده میراث ناملموس این استان خبر داد.
کد خبر: ۵۵۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۹ 10 January 2018

به گزارش تابناک قم، عیسی رضایی اظهار کرد: در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی کشور که با حضور پژوهشگران و کارشناسان برجسته برگزار شد، چهار پرونده میراث ناملموس ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی قم، مورد بررسی مسؤولان و کارشناسان قرار گرفت، که این پرونده‌ها با موافقت به ثبت رسید.

وی ادامه داد: در این جلسه آیین عزاداری محله تاریخی چهل اختران، پرونده فن و مهارت منبت، فن و مهارت کاشی معرق، فنون و دانش فرش خرسک قم به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: هیئت عزاداری چهل اختران قدیمی‌ترین و بزرگترین هیئت عزاداری قم است که طبق شواهد موجود سابقه عزاداری این هیئت به 400 سال پیش یعنی به دوره صفوی می‌رسد. این دسته پس از نماز ظهر عاشورا حرکت خود را از حرم حضرت موسی مبرقع فرزند امام جواد(ع) آغاز و تا حرم مطهر حضرت معصومه، دختر امام موسی کاظم(ع)، را پیاده می‌پیمایند.

وی گفت: خرسک نوعی زیر انداز دست بافت، دارای پُرز بلند و حاوی نقوش ساده هندسی است. فرش خرسک نخستین نوع فرش‌های دستبافت و به عبارت بهتر نسل اول فرش قم و مادر فرش ابریشم قم به حساب می‌آید.

رضایی ادامه داد: صنعت کاشی در برخی شهرهای دیگر نیز رایج است اما شهر قم در این هنر به خصوص در کاشی معرق، اصالت و جایگاه خاصی دارد. استحکام وماندگاری طولانی مدت، زیبائی خیره کننده و رنگ آمیزی چشم نواز تکنیک اجرای سنتی که تمام مراحل آن از پخت کاشی تا نصب کاشی در محل مورد نظر با دست و ابزار دستی اجرا می‌شود که می‌توانست به عنوان یکی از آثار ارزنده فرهنگی، ثبت ملی شود.

وی بیان کرد: صنعت چوب در قم از سابقه کهنی برخوردار است و تقریبا در هر یک از محله‌های قم که قدم بزنیم می‌توانیم در کارگاه‌های کوچک که گاهی به اندازه یک مغازه 20 متری خلاصه می شوند جوانانی را مشاهده کنیم که به کار منبت روی چوب برای ساخت مبلمان مشغول هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تصریح کرد: منبت در صنعت مبلمان کاربرد فروانی دارد و استان قم دومین قطب ساخت مبلمان در کشور است که البته اگر حمایت‌های لازم از آن صورت بگیرد می‌تواند به جایگاه اول نیز ارتقاء پیدا کند، این هنر در حال حاضر با حدود چهار هزار واحد تولیدی و اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر سهم به‌سزایی در اقتصاد قم دارد که اگر با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن توجه نشود قم یک سرمایه عظیم ملی را از دست خواهد داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار