در هفتمین نشست از نقد کتاب «شب‌های بی‌ستاره» با حضور جمعی از پژوهشگران و نویسندگان و اهالی قلم و فرهنگ مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۵۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 13 January 2018

به گزارش تابناک قم، در این نشست که به منظور نقد و بررسی کتاب رمان نوجوان در سالن همایش‌های غدیر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم با تاکید بر ضرورت توجه به کتاب در رده سنی نوجوانان عنوان کرد: با معرفی کتاب ها و نویسندگان خوب می توان به ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه در میان کودکان و نوجوانان پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین عطالله جباری افزود: کتاب خوب راهگشای بسیاری از مشکلات و مسائل در زندگی است و باید نسل امروز را با کتاب های خوب پیوند بزنیم.

وی تصریح کرد: با تشکیل نشست های نقد و بررسی و دعوت از اقشار مختلف مردم، می توانیم گامی موثر در ارتقاء فرهنگ مطالعه برداریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم یادآور شد: اقدامات فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی موجب تشویق نویسندگان برای خلق آثاری بهتر می شود.

وی اظهار داشت: نویسنده کتاب از کتابداران پویا و خلاق استان قم می باشد که در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی فعالیت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جباری بیان کرد: از آنجا که در آستانه سالروز شهادت جمعی از بانوان استان قم در بمباران هوایی رژیم بعثی هستیم، کتاب شبهای بی ستاره برای نقد و معرفی انتخاب شد چرا که این کتاب درباره ی بمباران قم می باشد.

همچنین مرضیه نفری نویسنده کتاب «شب‌های بی‌ستاره» نیز با اشاره به اینکه شهر مقدس قم بستر بسیاری از رخدادهای مهم بوده است، تصریح کرد: در این کتاب تلاش شده است تا به بخشی از تاریخ شهر قم از جمله زمان بمباران کردن این شهر پرداخته شود.

وی بیان کرد: هر فردی که به نوجوانان نزدیک‌تر باشد می‌تواند به شیوه مطلوبی برای آنها بنویسد، بنده نزدیک به 30 الی 40 کتاب روان‌شناسی نوجوانان را مطالعه کردم تا بتوانم در کتاب «شب‌های بی‌ستاره» بحران‌های نوجوانان و راهکارهای مقابله با آن را به مخاطبان ارائه دهم.

معصومه میرابوطالبی منتقد این کتاب نیز با بیان دیدگاههای خود گفت: مخاطبان این کتاب نوجوانان هستند اما نویسنده به شیوه مطلوب نتوانسته هیجان مورد نیاز را برای مخاطبان خود فراهم آورد.

وی افزود:علت علاقه مندی به این کتاب حس نوستالژی در مخاطب رمان است البته نقد اثر از ارزش کار نویسنده کم نمی کند بلکه هدف آن کمک به نویسنده برای رفع نواقص و کمبودها می باشد.

این منتقد اظهار داشت: انتخاب «سوژه» رمان نیز بسیار عالی بود، سوژه ای که نویسندگان فعال در حوزه نوجوان کمتر به آن پرداخته اند، اما در این کتاب به آن توجه شده و ماجرای دختر نوجوانی را که دچار عشق شده، به زیبایی به تصویر می کشد.

میرابوطالبی خاطرنشان کرد: در «شب های بی ستاره» کسی به ستاره اهمیت نمی دهد و از این رو از او شخصیتی مضطرب، پرهیجان، پریشان و ناراحت و ... ساخته است.

وی عنوان کرد: زبان داستان و لحن آن بسیار صمیمانه است و با سن شخصیت هماهنگی دارد، راوی داستان نوجوانی پرشور و هیجان می باشد که در بخش هایی از داستان از نقشش خارج می شود و نویسنده به جای شخصیت داستان، صحبت می کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار