معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قم گفت: برای جلوگیری از انتشار آلودگی و بوی نامناسب کود مرغداری ها، باید مراکز فراوری کود مرغی در استان ایجاد شود.
کد خبر: ۵۵۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 13 January 2018

به گزارش تابناک قم، اسماعیل احمدی زاده بیان داشت: جمع آوری کودهای مرغی به صورت خام در محیط اطراف مرغداری، بیشترین مشکلی است که مرغداری ها برای محیط زیست و مردم ایجاد می کند.


وی افزود: ایجاد مراکز فراوری کود مرغی نه تنها موجب نظارت بیشتر بر فعالیت مرغداری ها و جلوگیری از انتشار آلودگی و بوی نامناسب به محیط اطراف می شود، بلکه ارزش اقتصادی مطلوبی نیز برای سرمایه گذاران درپی دارد و بخش خصوصی می تواند در این حوزه به سودآوری قابل قبولی دست یابد.


وی ادامه داد: کود مرغی فراوری شده در این مراکز به صورت بهداشتی برای محیط زیست بی خطر می شود و می توان از آن به عنوان یک کود سالم و ارگانیک در مزارع کشاورزی استفاده کرد.


احمدی زاده در خصوص مشکل آلودگی محیط زیستی برخی از مرغداری های استان قم گفت: بیشتر این مشکل ها به داخل محوطه مرغداری مربوط می شود و اگر مسئولان مرغداری ها بر اساس تعهداتی که به سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی داده اند، کود تولیدشده در مرغداری را با روش های نوین پاکسازی کنند، دیگر شاهد آلوده شدن محیط زیست و انتشار بوی نامناسب در محیط نخواهیم بود.


وی بیان کرد: در بررسی هایی که از ابتدای سال جاری در خصوص مرغداری های استان انجام شده، به برخی از مرغداری ها که کود تولید شده در اطراف محیط مرغداری جمع آوری و به صورت سنتی خشک می شد، اخطار داده شد و موظف شدند در کوتاه ترین زمان وضعیت جمع آوری کودهای مرغی را سامان دهند؛ بعد از این اتفاق و بازرسی های پیوسته ای که به دستور استاندار و فرماندار قم از مرغداری های استان به عمل آمد، تا حد زیادی این مشکل رفع و از شکایت های مردمی پیرامون آلودگی مرغداری ها، کاسته شد.


وی ادامه داد: متاسفانه برخی از دلالان و افراد واسطه گر، کود مرغداری ها را به صورت خام خریداری و آن را در مناطق مختلف استان جمع آوری و به صورت سنتی خشک می کنند که این کار آلودگی های فراوانی را به محیط زیست وارد می سازد؛ به همین منظور اداره کل حفاظت محیط زیست قم از طرف مسئولان استان مامور شده است تا در صورت مشاهده این تخلف و اطلاع یافتن از آن به وسیله بخشداران و دهیاران، این مساله را مورد پیگیری قضایی قرار دهد.


معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست قم گفت: هر واحد مرغداری برای اخذ مجوز فعالیت به طور حتم باید حریم مناطق روستایی و شهری را رعایت کند و در غیر این صورت نمی تواند به تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ بپردازد.
وی با اشاره به همکاری همه دستگاه های نظارتی استان برای حل مشکل محیط زیستی مرغداری ها، بیان کرد: واحدهایی که از قبل مجوز فعالیت اخذ کرده اند نیز باید به حریم مناطق روستایی و شهری احترام بگذارند و با رعایت مسائل بهداشتی و جمع آوری کودهای مرغی به صورت مکانیزه از انتشار آلودگی و بوی بد در محیط پیرامون خود، جلوگیری کنند.


وی ادامه داد: جمع آوری غیر بهداشتی کود تولید شده در مرغداری ها می تواند علاوه بر محیط زیست برای سلامت جانواران و انسان ها نیز خطر آفرین باشد، چراکه این آلودگی ها به وسیله پرندگان و باد به محیط اطراف منتقل و عامل انتشار میکروب و ویروس های بیماری زا در سطح شهرها و روستاها، می شود.


استان قم از نظر پرورش پولت (جوجه یکروزه) با ظرفیت پرورش سالانه 2 میلیون و 900 هزار قطعه رتبه چهارم را در کشور داراست و از نظر پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت هشت میلیون و 200 هزار قطعه مرغ تخم گذار و تولید 68.5 هزار تن تخم مرغ در سال رتبه ششم را داراست. 


این استان ظرفیت پرورش پنج میلیون و 700 هزار قطعه مرغ گوشتی و تولید 36.5 هزار تن گوشت مرغ در سال را داراست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار