فرماندار قم گفت: مساله اوقاف و آرامستان‌های شهری ریشه در اعتقادات عمومی جامعه دارد و باید شرایطی ایجاد شود که جلوگیری از دفن اموات در محله های شهر قم به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
کد خبر: ۵۵۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸ 13 January 2018

به گزارش تابناک قم، رضا سیار در جلسه شورای سازمان آرامستان‌های شهرداری قم، با تاکید بر وضعیت نامناسب آرامستان‌های متروک سطح شهر قم، اظهار کرد: شهروندان نیازمند فضای سالم و زیبای شهری هستند و در این زمینه تمام دستگاه‌ها باید همراه و همکار باشند و یکی از فضاهایی که باید مناسب‌سازی شود آرامستان‌های محدوده شهر است که در کنار محل سکونت شهروندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که قانون اوقاف متکی بر شرع و احکام است، گفت: این مجموعه به همین دلیل به این راحتی نمی‌تواند زیر بار قوانین شهری برود و باید جوانب مختلف امر را ببیند.

سیار ادامه داد: تفکری در دین ما هست که باید همه به یاد مرگ باشند اما باید در نظر داشت امروز با امکانات گسترده‌ای که وجود دارد شهروندان به راحتی می‌توانند به آرامستان‌ها دسترسی داشته باشند و به همین خاطر موارد و مشکلات بهداشتی و قانونی ناشی از دفن در شهر به وجود نمی‌آید.

قائم‌مقام شهردار قم نیز از پیگیری مشارکت با اداره کل اوقاف و امور خیریه قم برای ساماندهی قبرستان وادی‌السلام این شهر خبر داد.

ابراهیم معتمدی با اشاره به آخرین وضعیت بهسازی و ساماندهی آرامستان‌های متروک سطح شهر، اظهار کرد: یکی از این آرامستان‌ها قبرستان وادی‌السلام است که مالکیت آن برای اوقاف بوده و شهرداری قم بدون مجوز این مجموعه نمی‌تواند در این آرامستان ورود کند.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای تعیین تکلیف وضعیت آرامستان‌ وادی‌السلام، گفت: جلساتی با اداره کل اوقاف برگزار شده تا بتوانیم نگهداری این آرامستان را در اختیار بگیریم تا شرایط بهسازی و ساماندهی آن‌ فراهم شود.

معتمدی، عزم مدیران شهری برای ساماندهی و بهسازی آرامستان‌های متروک شهر را مورد توجه قرار داد و با بیان این که شهرداری به دنبال مالکیت آرامستان‌ها نبوده و قصد بهسازی و ایجاد فضای مناسب شهر را دارد، گفت: مقرر گردیده کمیته‌ای تشکیل و شرایط همکاری و مشارکت بررسی شود تا بتوانیم زیر مجموعه بندهای مشخص شده فعالیت کنیم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: ساماندهی آرامستان‌های متروک شهر نیازمند عزم استانی است.

سید امیر سامع با بیان این که تلاش داریم تا سازمان آرامستان‌ها براساس برنامه راهبردی حرکت داشته باشد که در این راستا برنامه‌هایی را اجرایی کردیم، اظهار کرد: در حوزه زیرساختی اقدام هایی صورت گرفته و برنامه‌هایی نیز در حوزه فرهنگی در دستور کار است.

وی گفت: سعی داریم با توسعه اقدام های فرهنگی با توجه به وجود گلزار شهدای مدافع حرم توجه شهروندان به آرامستان بهشت معصومه(س) را افزایش دهیم و دفن اموات در سطح شهر را کاهش دهیم.

سامع تصریح کرد: این رویکرد را باید در بین شهروندان ایجاد کنیم که آرامستان بهشت معصومه(س) از نظر معنوی چیزی از دیگر آرامستان‌های شهر قم کم ندارد.

وی با بیان این که یکی از بحث‌هایی که در سازمان آرامستان‌ها در نظر دارم پشتیبانی خدمات فرهنگی رفاهی برای خانواده‌های شهدای مدافع حرم است، گفت: در این زمینه تلاش داریم خدماتی که به نیروهای سازمان ارائه می‌کنیم به خانواده‌های شهدای مدافع حرم نیز ارائه شود.

وی افزود: شهرداری قم آمادگی دارد که آرامستان‌های متروک شهر را بهسازی و ساماندهی کند، اما این مساله نیازمند همراهی اداره کل اوقاف و مجموعه استان است.

همچنین مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم گفت: نخستین طرح زیارت مجازی مزار شهدای مدافع حرم در سازمان آرامستان‌ها به زودی اجرایی و در قالب اندروید و وب قابل دسترسی خواهد بود.

عبدالحمید وکیلی با بیان این که سند راهبردی برای سال 97 تدوین شده است به عملکرد بخش‌های مختلف سازمان آرامستان‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: مجموعه فنی سازمان در سال 96 طرح های مختلفی را اجرایی کرده است که یکی از آن‌ها اجرای سردرب ورودی از سمت آزادراه قم - تهران بوده که در همین سال آغاز و با اعتبار حدود 3 میلیارد تکمیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد واحد پذیرش متوفیان سازمان، گفت: در سال 95 از هر هزار تن جمعیت شهر قم سه فوتی داشته‌ایم و در 9 ماهه امسال، 47 شهید مدافع حرم در گلزار شهدای بهشت معصومه(س) تشییع و تدفین شده‌اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار