کد خبر: ۵۵۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 15 January 2018

به گزارش تابناک قم، نیازهای زیستی، اجتماعی، امنیتی، نیاز به احترام و همچنین خودشکوفایی و خود انگیزشی 5 نیاز اساسی بشر شناخته‌شده و تا این نیازهای تأمین نشود هیچ انسانی گام به مرحله شکوفایی نخواهد گذاشت و نمی‌توان اهمیت و تأثیرگذاری هیچ‌یک را کمتر یا بیشتر توصیف کرد.

امروزه به خاطر توجه بشر به اقتصاد و توجه به نیازهای زیستی گاهی نگاه به اهمیت و جایگاه نیازهای اجتماعی در بین مردم و مسئولان کمرنگ شده است. اما مناطقی هستند که کلکسیون بی‌توجهی به همه نیازها است و وارد هر حوزه‌ای که می‌شویم می‌توان گفت پردیسان در رأس بحث و گفتگوهاست.

روزی که مراسم کلنگ زنی این شهرک در سال 1377 با کلنگی گل زده و تعداد بی‌شماری خبرنگار و عکاس به زمین زده می‌شد، هیچ تصوری از سرعت رشد و مشکلات احتمالی آن و نیازهایی که با ورود مردم به این منطقه خواهند داشت در ذهن مدیران کشور و استان نبود.

سکونت بیش از 150 هزار نفر از اقوام و فرهنگ‌های مختلف، تردد روزانه 30 هزار خودرو، و ساختمان‌سازی‌هایی به‌عنوان هزاره‌های بی‌پایان و خیابان‌هایی که به کم‌عرضی و کوچه‌های تنگ و ورودی‌ها ناتمام معروف بوده تابلویی است که امروز از شهر و شهرک پردیسان در 11 کیلومتری استان قم ترسیم کرده‌ایم.

اما امروز بیش از همه کاستی‌ها و معضلات این منطقه مشکلات فرهنگی و کمبود امکانات و درنتیجه رشد آسیب‌های اجتماعی را در این منطقه شاهد هستیم تا جایی که بیشتر مدیران و مسئولان فرهنگی استان از کمبودها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی ایجادشده از سکونت هزاران نفر از اقوام و ملل مختلف سخن می‌گویند.

پردیسان نیازمند ایجاد دادسرای جدید است

مشکلاتی از قبیل عدم رشد فرهنگ آپارتمان‌نشینی، سرقت‌های متعدد و ثبت آمار تصادفات بالا سبب نیاز این منطقه به دادسرای جدید شده و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قم در این رابطه اظهار داشت: معضلات فرهنگی در شهر پردیسان بسیار جدی بوده و بعضی از محله‌های این منطقه دارای مشکلات خاصی است که باید با برنامه‌ریزی‌های منطقی حل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید یزدی افزود: شورای حل اختلاف پردیسان برای سهولت مردم این منطقه در دادسرای شهر تأسیس‌شده تا به مشکلات و مطالبه‌های مردمی بپردازد اما مشکلات آپارتمان‌نشینی، عدم پرداخت شارژ، عدم نهادینه شدن فرهنگ آپارتمان‌نشینی، پارک خودرو و مشکلات دیگر باعث شده این دادسرا به‌تنهایی پاسخگوی نیازهای روزافزون نباشد.

وی وجود واحدهای خالی، بالا بودن هزینه زندگی در این شهر را بستر مناسبی برای فعالیت برخی از فرق مختلف و رشد برخی از آسیب‌های اجتماعی در این منطقه عنوان کرد و گفت: باید به پیوست‌های دینی و فرهنگی در این منطقه توجه ای ویژه‌ای شده و با افزایش پایگاه‌های بهزیستی، مراکز ورزشی و افزایش کانون‌های فرهنگی در جهت حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی این منطقه گامی مؤثر برداشت.

نیاز پردیسان به 20 مرکز ورزشی جدید

یکی از عوامل کنترل آسیب‌های اجتماعی در جامعه ورزش و توجه به نشاط و سلامت جامعه بوده است. شهر پردیسان باید یکی از قطب‌های فرهنگی قم باشد که در آن 20 نهاد آموزشی، بیش از 30 هزار دانشجو و 15 هزار طلبه مشغول تحصیل بوده که از این منظر نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و نیازمند اندیشیده شدن تدابیر ویژه است.

پردیسان که به‌زودی با جمعیتی 200 هزار نفری مواجهه می‌شود و بیش از بیش نیازمند توجه به اهمیت ورزش و سلامت نسل جوان خود خواهد بود با کمبود شدید مراکز ورزشی در این منطقه رو به رو است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد آتش‌زر در خصوص نیازهای ورزشی این منطقه از تأمین اعتبار مراکز ورزشی در این منطقه خبر داد و اظهار داشت: نزدیک به 20 مجموعه ورزشی و فرهنگی جدید در شهر پردیسان در نظر گرفته‌شده که امید می‌رود به‌زودی در این منطقه علمیاتی شود.

رئیس شورای استان، مشکلات مالی شهرداری را موردتوجه قرارداد و افزود: معضل سهم 25 درصدی شهرداری در تجاری‌سازی مجتمع‌های شهر پردیسان عامل کمبود بودجه شهرداری این منطقه بوده و اگر بخشی از کسری‌های درآمد این منطقه جبران شود می‌توانید در حوزه فرهنگی و ورزشی فعالیت بیشتری داشته باشیم.

مجتمع فرهنگی هنری شهر پردیسان قم راه‌اندازی می‌شود

مبحث آسیب‌های اجتماعی ازجمله مهم‌ترین مباحثی بوده که در سال 96 در استان قم مطرح‌شده است، و بحث آسیب‌های اجتماعی خاص شهرک پردیسان ازجمله مهم‌ترین مباحثی بوده که در این بررسی‌ها به آن توجه شد تا نیازهای فرهنگی و اجتماعی موجود در این منطقه از استان به‌درستی تبیین و مشخص شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این راستا اظهار داشت: نبود زیرساخت‌های فرهنگی، ورزشی و مذهبی، کم‌کاری و ضعف مساجد شهر پردیسان در عرصه فرهنگ و ایجاد قارچ گونه مراکز آموزشی و مهدکودک‌ها از مهم‌ترین مشکلات شهرک پردیسان است.

حسینی کاشانی افزود: تقویت نهادهای اجتماعی، ایجاد و ساماندهی مراکز مشاوره زنان، توجه به بخش‌های مختلف نخبگی، تهیه پیوست‌های فرهنگی اجتماعی برای طرح عمرانی، ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و تخصیص بودجه خاص برای پردیسان از مهم‌ترین اقداماتی است که برای بهبود وضعیت شهر پردیسان می‌تواند انجام گیرد.

وی آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم را در جهت حل مشکلات فرهنگی اعلام کرد و گفت: با توجه به نیازهای این منطقه مجتمع 2 هزار متری فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، بهمن‌ماه سال جاری در شهر پردیسان افتتاح می‌شود.

اجرای طرح امامت و امارت در پردیسان گامی در فرهنگ‌سازی

ارتقاء فرهنگ در جامعه نیازمند همکاری همه ارگان‌ها و نهادهای دینی و اجرایی است. یکی از مراکزی که می‌تواند نقش تأثیرگذاری ایفا کنند، مساجد و روحانیون مستقر در این مراکز فرهنگی و مذهبی هستند.

امام‌جمعه پردیسان، مشکل فرهنگی پردیسان را جدی می‌داند و می‌گوید: مشکل فرهنگی پردیسان امکان دارد به تضاد و بحران فرهنگی برسد، به‌عنوان‌مثال مسکن مهر پردیسان 60 هزار جمعیت بافرهنگ‌های بسیار متفاوت دارد که این خود باعث ایجاد تضاد فرهنگی می شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، از اجرای طرح امامت و امارت که حلال اصلی مشکلات پردیسان است خبر داد و افزود: با همه مشکلات و عدم همکاری نهادهای دینی در این منطقه وجود دارد طرح امامت و امارت در پردیسان در حال اجرا بوده و همچنین طرح امربه‌معروف و نهی از منکر که یکی از بیشترین نیازها در پردیسان است به اجرا درآمده و حتماً خبرهای بهتری از پردیسان در خصوص امربه‌معروف و نهی از منکر می شنویم.

وی از مسئولان و دستگاه‌هایی مانند اوقاف، سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات درخواست همکاری کرده و خاطرنشان کرد: باید با همکاری مسئولین و دستگاه‌هایی مثل اوقاف، سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات، شورای فرهنگ عمومی ویژه پردیسان با محوریت امام‌جمعه تشکیل شود تا بتوانیم در حل مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی این منطقه مؤثرتر گام برداریم.

پردیسان با جمعیتی بیش از 150 هزار نفر از اقوام مختلف حتی اگر همه بسترهای فرهنگی و اجتماعی آن نیز محیا باشد، برای کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی خود نیازمند عزمی ملی و هوشیاری همه مدیران فرهنگی و اجرایی استان است.

نمی‌توان کلنگ ساخت شهرک یا شهری را آذین بست، بدون اینکه ابتدا نیازسنجی لازم برای ایجاد امکانات رفاهی و فرهنگی منطقه را نکرده و آن را به زمان بعد و یا مدیریان بعدی سپرد، زیرا نوشدارو بعد از مرگ سهراب تنها درد و حسرت را برای بازماندگان به ارمغان می آورد.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
مهیا نه محیا!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار