آیت الله نوری همدانی:
یکی از مراجع تقلید با اشاره به خدمات تاریخی مرحوم کاشف الغطا به فقه تشیع بر لزوم شناخت و الگو گیری طلاب از این بزرگان تاکید کرد.
کد خبر: ۵۵۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵ 15 January 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار با مدیران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در دفتر وی برگزار شد گفت: پس از تاریخ زرین اهل بیت (ع)،هیچ دورانی به اندازه دوران علمای تشیع زرین نیست.

وی افزود: شیخ جعفر کاشف الغطا از شاگردان سید بحرالعلوم است؛ قرن سیزدهم قمری، قرن بسیار بابرکتی است که در هیچ زمان به اندازه آن،‌شاهد حضور علمای بزرگ نبودیم.

وی تصریح کرد: شیخ جعفر کاشف الغطا که یکی از بزرگان این خانواده بود که خانواده علم و تقوا و تحقیق است، عظمت بسیاری داشت؛ ایشان از نظر تخصیص قواعد فقهی و همچنین بیان فروع فقهی بی نظیر بودند.

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: ایشان از نظر وضع مادی فقیر بودند و 30 سال نماز و روزه استیجاری را پذیرفتند و با این شرایط تحصیل کردند؛ درس خواندن در گذشته برای طلاب بسیار سخت بود و آن‌ها از نظر مالی در مضیقه شدیدی بودند.

وی اظهار کرد: نکات فراوانی در حالات این عالم بزرگوار وجود دارد؛ ایشان به حدی در فقه تسلط داشت که فرمود، اگر کل فقه را بشویند،می‌توانم آن را از اول تا آخر بنویسم؛ ایشان بیان می‌کردند که من و موسی(فرزندشان) و شهید اول به عالی‌ترین مهارت در فقه دست یافتیم.

یکی از مراجع تقلید افزود: در ایران در زمان فتحعلی‌شاه اخباری‌ها تبلیغ فراوان می‌کردند، به فعالیت پرداختند؛ اخباریون مقابله سختی با اصولیون داشتند؛ ایشان در تقابل با یکی از سران اخباری گری مباهله کردند؛ مردم تهران در آن روز در یک بیابان وسیع جمع شدند، شیخ جعفر کاشف الغطا در مکان حاضر شدند و آن اخباری از این مساله ترسید.

وی تصریح کرد: عجایب خاصی در حالات ایشان ذکر شده است؛ از جمله اینکه با تحت الحنک عمامه خود گرد نعلین بحرالعلوم را پاک می‌کرد؛ یعنی به حدی نسبت به استاد خود تواضع داشت که اعجاب سایرین را بر می‌انگیخت.

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: در زمان ایشان حمله بزرگی از روسیه به سوی ایران انجام شد؛ در آن زمان میرزای قمی حکم جهاد را صادر کردند؛ میرزای قمی بیان کردند که کل مردم ایران از رفتن به زیارات به شکل موقت خودداری کرده و باید برای رفتن به جنگ بسیج شوند و همچنین نوشتند که بر مردم و زن و پیر و جوان لازم است که آداب جنگ و جهاد را یاد بگیرند.

وی اظهار کرد: مرحوم کاشف الغطا در آن جهاد حضور داشتند؛ ایشان مباحث فقهی بسیار زیادی در عرصه جهاد بیان کردند؛ آن عالم وارسته زمانی که نماز جماعت به جای می‌آوردند، دامان خود را می‌گرفتند و برای فقرا پول جمع می‌کردند؛ اگر ثروتمندی ایشان را دعوت می‌کرد تا زمانی که برای فقرا هزینه ای نگیرد غذا نمی‌خوردند.

این مرجع تقلید افزود: ایشان کتب خود را وقف اولاد خود کردند به این شرط که همه آن‌ها فقیه شوند و کار بزرگ ایشان به این خاطر بود که مساله فقاهت در خانواده ایشان ماندگار شود.

وی تصریح کرد: آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای و آیت الله داماد و امام راحل و علامه طباطبایی از اساتید بنده بودند که هر کدام خصوصیات خاص و منحصر به فردی داشتند که طلاب باید این بزرگان را الگوی خود قراردهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار