در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به درمان سرطان خون با ذخیره‌سازی خون بند ناف، گفت: قم دومین استان ذخیره کننده خون بند ناف در کشور است.
کد خبر: ۵۵۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷ 22 January 2018

به گزارش تابناک قم،در شرایطی که بیماری‌های ناشناخته و صعب العلاج جان بشر را هر روز بیش از گذشته تهدید می‌کند و گاهی تلاش‌های بشر برای یافتن درمان به نتیجه‌ای ختم نمی‌شود و در شرایطی که رشد زندگی ماشینی رنج بشر در نتیجه ابتلا به بیماری‌ها را افزایش داده است انسان به هر راهکاری به منظور رسیدن به آینده‌ای بهتر و به دور از بیماری‌ها چنگ می‌زند تا سلامت زندگی خود و نسل‌های بعد از خود را تأمین کند.

در هزاران روش و تجربه درمانی و پیشگیری از ابتلا بیماری ذخیره‌سازی خون بند ناف یکی از روش‌هایی است که راهکاری برای روز مبادای ابتلا به بیماری‌هاست که چشمه امید برای بهبود را روشن نگه می‌دارد.

در استفاده از این روش درمانی بند ناف نوزاد که سرشار از سلول‌های بنیادی و خون‌ساز است بعد از تولد نوزاد جدا شده و با یک سوزن، خون از بند ناف و جفت جمع‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل شده و در بانک‌های بند ناف ذخیره می‌شود و در صورت ابتلا فرد به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قم، دومین استان ذخیره کننده خون بند ناف

به گفته معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم، استان قم دومین استان کشور است که در این زمینه ذخیره‌سازی خود بند ناف ورود کرده و در آن به خودکفایی رسیده است و جهاد دانشگاهی استان قم که متولی این اقدام در قم است از سال ۹۱ اقدام به ذخیره‌سازی بند ناف نوزادان در بانک خون بند ناف استان قم کرده است.

آن طور که سید رضا طباطبایی قمی گفته است تا پیش از فعالیت این مرکز همه استان‌ها خون بند ناف را می‌گرفتند و برای ذخیره‌سازی به تهران ارسال می‌کردند اما از سال ۹۱ استان قم در این زمینه خودکفا شده است و حتی خانواده‌هایی از استان‌های اطراف برای این ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادانشان عمل زایمان خود را در قم انجام می‌دهند.

 وی افزود: خون بند ناف توانایی ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت را دارد و از آن می‌توان در درمان بیماری‌هایی از جمله اختلالات سلول‌های بنیادی، لوسمی حاد، لوسمی مزمن، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها از جمله لنفوم غیر هوچکین و لنفوم هوچکین، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز از جمله تالاسمی ماژور، کم خونی سلولی داسی شکل و اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی استفاده کرد.

مادر همه سلول‌ها

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه خون بند ناف تا سال‌ها زباله و مواد دور ریختنی اتاق عمل محسوب می‌شد، اظهار داشت: همین مایعی که سال‌های سال دورریختنی به حساب می‌آمد، مادر تمام سلول‌ها بوده و امروز می‌تواند به عنوان یکی از سلول‌های بنیادی که مادر تمام سلول‌ها بوده و توانایی خود تجدیدی و تمایز و بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن که آسیب و جراحت دیده‌اند را دارند، انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را ایجاد کرده و به همین منظور مورد ذخیره‌سازی قرار می‌گیرند.


به گفته طباطبایی نمونه این روش درمانی در پیوند مغز استخوان هم صورت می‌گیرد، اما بند ناف، سلول‌های بنیادی جنینی بوده و از نظر سلولی، نابالغ‌تر از سلول‌های خونی موجود در یک فرد بزرگسال است، بنابراین، به همین دلیل توانایی بیشتری در تمایز به دیگر سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی دارند و می‌تواند یک درمان کار آمد برای این بیماری‌ها باشد، علاوه بر این در مقابل روشی مانند پیوند مغز استخوان که روش دردآور و بسیار سختی است آسان‌تر انجام می‌شود.


معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم از ذخیره‌سازی خون بند ناف در یک شبکه سراسری در دنیا خبر داد و گفت: این روش از حدود ۱۵ سال پیش در کشور ما به صورت رایج اجرایی شده است؛ در گذشته آن را از مغز استخوان فردی که نزدیک به شخص بیمار بود دریافت می‌کردند، امروز از سلول‌های بند ناف نیز برای درمان استفاده می‌شود و از آنجایی که برای خود فرد مبتلا هست درگیری‌ها و چالش تطابق خونی مطرح نبوده و هزینه‌ای حدود یک میلیون و ۷۰۰ الی ۲ میلیون تومان دارد و به نسبت پیوند مغز استخوان هزینه کمتری نیز دارد.

 عمر ۲۰ ساله سلول‌های خون بند ناف


خانواده‌هایی متقاضی برای ذخیره خون بند ناف فرزند خود باید در پایان ماه هشتم و ابتدای هفته ۳۶ به بانک خون بند ناف واقع در مرکز ناباروری جهاد دانشگاه استان قم مراجعه کنند که بعد از طی مراحل ثبت نام و انجام آزمایش‌های پزشکی و بعد از عقد قرار داد کیت خونگیری در اختیار خانواده قرار داده می‌شود و خون بند ناف پس از تولد نوزاد در آن ذخیره می‌شود.

این سلول‌ها اما تاریخ انقضا دارند، این را طباطبایی گفته و افزود: این سلول‌ها تا ۲۰ سال بعد از تولد قابلیت پیوند دارند و قابلیت‌های درمانی خود را در این زمان حفظ خواهند کرد.

به گفته وی سرطان‌های خونی در سنین کودکی شیوع بیشتری دارند و به همین منظور در همین مدت ۲۰ سال نیز می‌تواند برای خانواده‌هایی که سابقه بیماری سرطان خون داشته‌اند به عنوان یک راه حل مناسب در مقابل ابتلای احتمالی به بیماری سرطان خون مد نظر قرار گیرد ضمن اینکه ممکن است که این خون به افرادی با درجه خویشاوندی به نوزاد نیز تطابق داشته باشد و بتوان در درمان آن‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار