آیت الله جوادی آملی:
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: طبق احکام فقهی، تکدی دروغین و کاسبانه حرام است چون این افراد دروغ می‌گویند.
کد خبر: ۵۵۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹ 22 January 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه تفسیر قرآن که قبل از ظهر دوشنبه برگزار شد، با اشاره به برخی موانع استجابت دعا، اظهار داشت: شرایط و موانع استجابت دعا در کتب روایی بیان شده است و دهان ناپاک، شرب خمر و لقمه حرام از موانع استجابت دعا شمرده شده است.


وی با اشاره به تأکید قرآن بر دستگیری از یتیمان و مستمندان، اظهار داشت: نیازمندی که در خانه کسی می‌آید فرستاده خداوند است و اگر او را رد کردید سخن و حرف خدا را رد کرده‌ایم.


استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: خداوند اصل مالکیت را برخلاف مکاتب کمونیستی امضاء کرده و مالکیت افراد محترم است ولی این مالکیت همراه با تکلیف است.


وی اضافه کرد: خداوند فرموده است که در میان خود، اموالتان را بدون رضایت و خرید و فروش جابجا نکنید، ولی این سخن به منزله این نیست که افراد نسبت به خدا نیز مالک هستند.


آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه برخی حرف قارونی می‌زنند، گفت: قارون می‌گفت من خودم زحمت کشیدم و پیدا کردم در صورتی که خداوند فرمود این مال را ما به شما داده‌ایم و به دیگران باید کمک کنید.


وی با بیان اینکه برخی از این مسئله سوء استفاده کرده و به تکدی گری روی می‌آورند، اضافه کرد: فقه ما گفته است که تکدی دروغین و کاسبانه، حرام است چون این افراد دروغ می‌گویند.


این مفسر قرآن کریم افزود: این‌ها بعد از مرگ نیز اموالشان را دیگران می‌خورند ولی نیازمندی که راست می‌گوید و عائله‌مند و بیکار است اگر به در خانه فردی غنی رفت باید مورد رسیدگی قرار گیرد.


وی اظهار کرد: فردی که به فقرا کمک می‌کند باید بداند مال خداوند را به دیگران عطا می‌کند؛ حداقل اینکه انسان اگر نمی‌تواند کمک کند باید عذرخواهی کند.


آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث تقلید گفت: انسان یا باید حرف علما را گوش دهد و یا خودش بفهمد و یا اینکه دلیل عقلی و یا نقلی برای کارهای خود داشته باشد.


وی تأکید کرد: در قیامت دوزخیان می‌گویند ای کاش ما حرف پیامبر و ائمه(ع) را می‌شنیدیم و عمل می‌کردیم؛ این‌ها گرفتار جهنم شدند چون نه خودشان فهمیدند و نه از خدا و پیامبر(ص) اطاعت کردند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار