پژوهشگر حوزه زنان مطرح کرد
پژوهشگر حوزه زنان گفت: تلویزیون کاری کرده است که دختران جامعه منتظر آمدن یک پسر با اسب سفید هستند و چنین دخترانی در صورت عدم رسیدن به هدفشان در طول زندگی دچار افسردگی خواهند شد.
کد خبر: ۵۵۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰ 23 January 2018

به گزارش تابناک قم، مریم اردبیلی در نشست بررسی طرح افزایش سن ازدواج که در سالن همایش‌های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به فضاسازی در خصوص ازدواج‌های زیر 18 سال اظهار کرد: تصویر احساسی و نه مبتنی بر واقعیت‌ در طول دهه‌ها شکل گرفته است که در این ازدواج‌های یک پیرمرد با یک دختربچه ازدواج می‌کند و چنین تصویری تاثربرانگیز است.

وی ادامه داد: عوارضی همچون عدم رضایت زناشویی و آمار طلاق بالا برای ازدواج‌های سن پایین مطرح شده است که این مسائل براساس آمار درست نیست.

پژوهشگر حوزه زنان افزود: در کشورهایی که سن ازدواج بالای 18 سال است، آمار حاملگی زیر 18 سال فراوان است، در کشور آمریکا و کشورهای اروپایی تعداد حاملگی‌های دختران زیر 18 سال بسیار زیاد است.

اردبیلی با اشاره به وضعیت سن ازدواج در کشور اظهار کرد: روند سن ازدواج در ایران رو به بالا است و آمار ازدواج در سن زیر 14 سال در حال کاهش است.

وی ادامه داد: اجبار در ازدواج براساس دین اسلام درست نیست و این مساله خاص ازدواج‌های سن پایین نیست و این مساله در هر سنی ممکن است، مواردی متعددی از اجبار به ازدواج در دختران سن بالا هم دیده شده است.

پژوهشگر حوزه زنان افزود: برخلاف تصور ازدواج در سن زیر 14 سال کمتر به طلاق منجر شده است.

اردبیلی با اشاره به تاثیرات مخرب رسانه‌ها در بحث ازدواج در کشور اظهار کرد: تلویزیون کاری کرده است که دختران جامعه منتظر آمدن یک پسر با اسب سفید هستند و چنین دخترانی در صورت عدم رسیدن به هدفشان در طول زندگی دچار افسردگی خواهند شد.

وی ادامه داد: ممنوعیت ثبت ازدواج در سنین زیر 18 سال موجب می‌شود که آمار ازدواج‌های غیررسمی افزایش پیدا کند و این مساله در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است.

پژوهشگر حوزه زنان افزود: در اسناد بین المللی باید توجه کنیم که روحی بر هر کدام از اسناد حاکم است، روح سندهای بین المللی در زمینه زنان، عدم ضرورت تشکیل خانواده در جامعه است، آمار فرزندآوری در کشورهای غربی در خارج از فرآیند ازدواج گاهی بیشتر از آمار فرزندآوری در خانواده‌ها است.

اردبیلی رویکرد مطلوب در زمینه ازدواج‌های زیر 18 سال را برگزاری دوره‌های مهارت آموز‌ی دانست و تصریح کرد: باید با استفاده از مشاوره‌های بومی و دینی شرایط زوجین در سن پایین را بهبود ببخشیم

وی ادامه داد: کنوانسیون‌های جهانی رویکرد جهانی سازی مفاهیم مادی گرایی را در جهان دنبال می‌کنند، کشورهایی که این کنوانسیون‌ها را با تحفظ قبول کردند، کم کم مجبور شدند که از موضع‌های خودشان عقب نشینی کنند.

پژوهشگر حوزه زنان افزود: راهکارهای برون زا در مواجهه با بسیاری از معضلات اجتماعی به مشکل خورده است و باید برای حل این معضلات به سراغ راهکارهای درون زا رفت.

اردبیلی آمار مرگ و میر مادران در زایمان در ایران را بسیار پایین دانست و تصریح کرد: این آمار جزو شاخص‌های توسعه است.

وی ادامه داد: براساس آمارها در آمریکا، طلاق در ازدواج‌های زیر سن 25 سال کمتر از ازدواج‌های بالای این سن است، همچنین براساس این آمارها شاخص رضایت جنسی در زوج‌های زیر 25 سال بالاتر از زوج‌های این سنین است.

پژوهشگر حوزه زنان در پایان خاطرنشان کرد: قانون می‌تواند منجر به فرهنگ سازی شود، اما تحقق چنین مساله ای نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و مطالبه مردمی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار