کد خبر: ۵۵۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 23 January 2018

به گزارش تابناک قم، ناوگان حمل ونقل عمومی را یکی از جاذبه های گردشگری می توان برشمرد و استفاده از خدمات حمل نقل عمومی در واقع می تواند راهی بسیار آسان، امن، راحت و اقتصادی برای گشت و گذار شهری محسوب شود. موضوعی که در استان شهر قم هنوز جای اما و اگر دارد.

"طرح تاکسی زائر در قم اجرا می‌شود" خبری بود که دی ماه سال 93 به نقل از مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در رسانه ها منتشر شد، وی اعلام کرده بود: "این تاکسی‌ها با آرم و کدهای مخصوص و مسلط به دو زبان انگلیسی و عربی به هر هتل اختصاص پیدا می‌کند و ایستگاه‌هایی اطراف حرم ایجاد می‌شود تا خدمات لازم را به زائران ارائه دهند."

حالا با گذشت سه سال از این وعده بار دیگر خبری با این عنوان ""تاکسی زائر" سال ۹۷ در قم راه‌‍‌اندازی می‌شود" در رسانه ها منتشر شده است، خبری که می گوید این طرح بعد از این سال ها همچنان قابلیت اجرایی ندارد و وعده آن را به سال آینده حواله می کنند.

تاکسی زائر بر سر دوراهی انتخاب؛ ون هیوندا یا ون جک

استان قم به عنوان یکی از استان های پرتردد کشور که سالیانه بیش از 20 میلیون زائر داخلی و 2.5 میلیون گردشگر خارجی به خود می بیند اما همچنان در ارائه خدمات حمل و نقل عمومی چنگی به دل نمی زند، شاید همین موضوع بود که باعث شد در همان سال 93 وقتی اجرای طرح تاکسی زائر مطرح شد مورد استقبال قرار گرفت.

سال 94 اما معاون گردشگری وقت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم اعلام کرد: بخش‌نامه تاکسی زائر مربوط به سال 86 است و با اعلام آمادگی ستاد تسهیلات زائران مقرر شده که از سوی صندوق کارآفرینان امید تسهیلات لازم در این زمینه پرداخت شود.

وی اما مشکلات این طرح را اختلاف نظر برای خودروهای ون هیوندا و خودروی ون جک عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی درخواست‌های خود را برای خرید خودرو داده‌اند و درصورت موافقت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این خودرو‌ها وارد چرخه می‌شوند.

معاون وقت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اما علت تأخیر مربوط به نوع پلاک این خودرو‌ها و نوع اجرای دستور‌العمل عنوان کرد: امتیاز راه‌اندازی تاکسی زائر به میراث فرهنگی داده شده اما بهره بردار آن در چرخه تاکسی‌رانی یا شرکت‌های درون شهری و یا برون شهری که مجوز از حمل و نقل و پایانه‌ها می‌گیرند، هستند.

به گفته وی، حداکثر دو تا سه ماه ورود خودرو‌ها طول می‌کشد تا اینکه تاکسی زائر در استان قم راه اندازی شود چرا که راننده‌ها انتخاب شده‌اند و این افراد به زبان انگلیسی مسلط و با فرم و لباس مشخص آماده خدمات رسانی هستند.

اجرای طرح تاکسی زائر بعد از 4 سال

در آخرین خبری که اواخر دی ماه سالجاری از سوی مرتضی عزتی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم اعلام شده قرار است تعدادی از تاکسی های جدید آریو برای فعالیت و سرویس‌دهی به هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و مجتمع‌های بزرگ تجاری واگذار می‌شود.

به گفته وی، این طرح از سال 97 اجرایی خواهد شد که طی آن تاکسی‌ها در ایستگاه‌های اطراف حرم مطهر با رانندگانی مسلط به زبان فارسی، عربی و انگلیسی به زائران و مسافران خدمت رسانی می‌کند.

شهری با بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت که سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون زائر و مسافر است طبیعتا توقع زیادی نیست اگر به اقتضای کلان شهر بودنش به دنبال توسعه و ارتقای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با تکنولوژی‌ و برنامه‌ریزی‌های روز دنیا باشد. توقعی که با وجود عقب ماندگی‌های زیاد اما هنوز با استانداردهای روز فاصله دارد.

در شرایطی که مترو و منوریل هنوز سهمی در جایجایی مسافران درون شهری قم ندارند اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید این بار را متحمل شوند و طرحی نو در اندازند.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار