دو تن از پرستاران قمی با اشاره به سختی ها و مشکلات خاص شغل پرستاری گفت: متاسفانه مسئولان به مطالبات و درخواست های جامعه پرستاری قم کم توجهی می کنند.
کد خبر: ۵۵۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸ 24 January 2018

 

به گزارش تابناک قم، حتما برای شما هم اتفاق افتاده که برای درمان بیماری خود یا یکی از افراد خانواده و یا اقوامتان، چند ساعتی را در راهروی بیمارستان به انتظار نشسته باشید. مطمئنم که در آن فاصله زمانی کوتاه، پرستارانی را دیدید که با جنب و جوش در راهروها و اتاق های بیماران رفت و آمد می کنند.

شاید شما هم همچون برخی از افراد فکر کنید که پرستاری چه شغل راحتی است و یا اینکه پرستاران بداخلاق و خودشیفته هستند. اما دلم می خواهد بدون هیچ قضاوتی تنها یک روز خود را جای آنها بگذاری و روزت را با نگریستن به درد و رنج همنوعان خود آغاز کنی.

... و یا اینکه هر روز لباس های خود را با لباس هایی که همیشه بوی آمپول و سرم با خودشان به همراه دارند، عوض کنی! و تازه این اول ماجراست. چرا که بعد از آن باید به بیماران سرکشی کنی و گاها شاهد بیمارانی که کارشان از درمان گذشته و روزهای آخر عمرشان را سپری می کنند، باشی و دلت بخواهد برایشان کاری کنی و نتوانی!

اصلا می توانی تصور کنی که یک شب در بیمارستان بمانی و با بیمارانی از پیر و جوان، زن و مرد که در بدترین مرحله زندگی خود یعنی مرگ و زندگی هستند و همراهانشان مدام آه کشیده و اشک می ریزند، شبت را صبح کنی؟! البته اینها تنها بخش کوچکی از سختی های شغل پرستاری است.

آری، پرستاری از آن دست شغل هایی است که اگر عاشق نباشی نمی توانی حتی یک روز در آن دوام بیاوری؛ و اگر صبور نباشی با تلنگری کوچک می شکنی! باید بتوانی علاوه بر تحمل فشارهای کاری، آرامش خود را تحت هر شرایطی حفظ کنی.

باید دلسوز و مهربان باشی و ضمن صبر و شکیبایی با بیماران هم همدردی کنی. به خاطر همه اینهاست که پرستاری در دین اسلام از آن شغل‌های سفارش شده و قابل احترام است.

امروز روز میلاد حضرت زینب (س) دخت امیرمومنان حضرت علی (ع) است که به همین مناسبت این روز را روز پرستار نامگذاری کرده اند، چرا که حضرت زینب(س) غمخوار و دلسوز یتیمان و مجروحان بودند و وظیفه خطیر پرستاری و مراقبت از امام سجاد(ع) را نیز بر عهده داشتند.

در همین راستا خبرنگار قم فردا، با دو تن از پرستاران زحمتکش و فداکار قمی به گفتگو نشست که خواندنش خالی از لطف نیست.

اگر حق انتخاب دوباره داشتم، قطعا باز هم پرستاری را انتخاب می کردم

محمد داسار یکی از پرستاران قمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، گفت: پرستاری از جمله مشاغل سخت در جامعه است و تنها افرادی می توانند وارد این حرفه بشوند که دارای قدرت تحمل بر رنج و سختی، دلسوزی و بردباری باشند که این خیلی مهم است.

وی افزود: با وجود همه سختی هایی که پرستاران با دل و جان آنها را قبول کرده اند، این شغل از حقوق پایینی برخوردار است و تنها عشق و علاقه و وجدان کاری است که می تواند آنها را به ادامه راه تشویق کند.

این پرستار قمی ادامه داد: درواقع وقتی یک بیمار بعد از گذراندن دوران نقاهت، سالم به زندگی برمی گردد، در آن لحظه یک حس خوبی به آدم دست می دهد که تمام سختی ها از تنت خارج می شود.

داسار با اشاره به مشکلات پرستاران گفت: کمبود نیرو یکی از مشکلات جدی و اساسی در حرفه ماست که فشار کاری زیادی به پرستاران وارد می کند که این نیز موجب می شود تا همکاران ما نتوانند آن طور که باید به بیماران و یا حتی خانواده خود رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات در حرفه پرستاری این است که برخی از پرستاران به دلیل پایین بودن دستمزدشان، برای اینکه از پس خرج و مخارج زندگی خود برآیند ناچارند تا چند شیفت کار کنند که این قطعا کارایی پرستار را پایین آورده و آن طور که باید به بیماران رسیدگی نمی کند.

این پرستار قمی با اشاره به تلخی ها و شیرینی های این شغل بیان کرد: خیلی سخت است وقتی مجبور باشی خبر فوت بیماری را به همراهانش بدهی؛ و یا اینکه با چشمانت ببینی که خانواده ای به دلیل نداشتن هزینه بیمارستان نمی تواند فرزند بیمار خود را بستری کند که اینها فشار روحی و روانی شدیدی به پرستاران وارد می کند.

داسار خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر وقتی سلامتی بیمار و خوشحالی همراهانشان را می بینیم که کارهای ترخیص عزیزانشان را با چه ذوقی انجام می دهند، ما هم خوشحال شده و نیرو می گیریم. به هر حال اگر حق انتخاب دوباره داشتم، قطعا باز هم پرستاری را انتخاب می کردم.

مسئولان به خواسته ها و مطالبات جامعه پرستاری توجهی ندارند!

منیره تندری از دیگر پرستاران قمی نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا، حرفه پرستاری را سخت و طاقت فرسا دانست و گفت: متاسفانه پرستاران با وجود تمام سختی هایی که متحمل می شوند، از حقوق پایینی برخورداند و مرخصی هم ندارند.

وی افزود: از سویی دیگر مشکلاتی همچون ایاب و ذهاب، شیفت شب و... هم دارند که متاسفانه مسئولان توجهی به خواسته ها و مطالبات جامعه پرستاری نمی کنند.

سوپروایزر آموزشی بیمارستان ایزدی ادامه داد: به همین خاطر برخی از پرستاران که درگیر مشکلات شغلی و معیشتی خود می شوند، طبیعتا آن طور که باید نمی توانند به درستی به وظایف خود رسیدگی کنند.

تندری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات جامعه پرستاری، کمبود نیرو است که با وجود افزایش فارغ‌التحصیلان در این رشته، همچنان با کمبود نیروی متخصص مواجه است که این نیز به نوبه خود آسیب زاست.

به هر تقدیر با توجه به اهتمام پیامبران و اولیای الهی به امر پرستاری، این شغل از اهمیت ویژه ای برخوردار و نزد خداوند متعال بسیار ارزشمند است، لذا باید مردم و مسئولان قدرآنها را بدانند. همچنین مسئولان امر باید به مطالبات و خواسته های پرستاران رسیدگی کرده و به آنها پاسخ دهند.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار