به گزارش تابناک قم، تاکسی داران قم بار دیگر تجمع خواهند کرد اما این بار محل تجمع استانداری نیست بلکه بلوار پیامبر اعظم این بار میزبان تاکسی های زرد شهر قم است که چند ماهی است بازارشان کساد شده است و مردم دیگر رغبتی به استفاده از تاکسی ندارند و در واقع اسنپ را ترجیح می دهند.
البته این اتفاق تازگی ندارد چند ماه پیش تاکسی داران پایتخت اقدام به این کار کردند و تجمعات مختلفی را برگزار کردند اما آن ها هم نتوانستند جلوی فعالیت اسنپ در تهران را بگیرند و دلیل آن هم داشتن مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت بود.
فعالیت اسنپ در قم همچنان غیرقانونی است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم با تاکید بر اینکه فعالیت اسنپ همچنان در شهر قم غیرقانونی است گفت: از نظر شهرداری این مجموعه به صورت غیرقانونی در حوزه حمل و نقل در شهر قم فعال است.
عباس ذاکریان در سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: تا زمانی که این شرکت اقدام به اخذ مجوز نکند از نظر شهرداری این مجموعه به صورت غیرقانونی در حوزه حمل و نقل در شهر قم فعال است و ما پیگیریهای لازم را نیز در این زمینه انجام خواهیم داد ضمن اینکه امیدواریم مسوولان این شرکت نیز اقدامات لازم برای اخذ مجوز را انجام دهند.
این در حالی است که همچنان اسنپ مورد استقبال شهروندان قمی قرار دارد.
بیشترین دلایل استفاده مردم از اسنپ کرایه پایین این سامانه و در واقع اپلیکیشن هوشمند است اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که مردم از تاکسی های شهر استفاده نمی کنند.
نخست نرخ های متفاوتی است که وجود دارد یا توسط رانندگان تاکسی درخواست می شود به عنوان مثال از میدان مطهری تا ابتدای خیابان 45 صدوق بر اساس بررسی خبرنگار قم فردا از مسافران به ترتیب 1000 1200 و 1500 تومان کرایه اخذ می شود فارغ از کم یا زیاد بودن کدام کرایه قانونی و درست است
نکته دوم نظارت و قوانین ناقص تاکسیرانی است به طوری که چندین سال است که تاکسی های گردشی در قم باید بالاجبار تاکسی متر نصب کنند اما اصلا استفاده نمی کنند
نکته سوم نوع برخورد با مسافران است که برخلاف تاکسی در اسنپ به طور فوق العاده ای رعایت شده و در واقع حق به حق دار می رسد
نکته چهارم سیستم تشویق و تنبیه در اسنپ است به طوری که رانندگان با انظباط و متعهد که نمره های بهتری دارند. سفرهای بهتر و بیشتری می توانند داشته باشند که در سیستم تاکسیرانی وجود ندارد
نکته دیگر این که تاکنون اسنپ توانسته چند هزار راننده جذب کند و هر روز که می گذرد بر تعداد آن ها افزوده می شود و بنابر این گذر زمان هزینه های توقف فعالیتش را بیشتر می کند.
و باید گفت تاکسیرانی قم به جای دوراندیشی در سال های گذشته امروز چوب عقب ماندگی خودش را می خورد و مشخص نیست با این روند چه بلایی بر سر رانندگان تاکسی ها خواهد آمد؟
فعالیت در تاکسیرانی توجیه اقتصادی ندارد
رئیس کمیسون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز با بیان اینکه بسیاری از تاکسیرانان تاکید دارند که دیگر خرید امتیاز تاکسی توجیه اقتصادی ندارد گفت: با وجود رقبای زیادی که امروز در حوزه حمل ونقل به وجود آمدهاند به نظر میرسد افزایش هزینههای تعرفههای تاکسیرانی معقول نباشد و باید به سمت افزایش چتر حمایتی از تاکسیرانان در شهر قم برویم.
مجید اخوان در سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تعرفه بهای پیشنهادی سازمان تاکسیران در سال 97 اظهار کرد: ما همه قائل به این هستیم که سازمانها هرساله با افزایش هزینه روبه رو هستند اما شرایط فعلی و اجتماعی را نیز باید در نظر گرفت.
وی با اشاره به افزایش سیستمهای حمل و نقل بخش خصوصی و موبایلتاکسیها اذعان کرد: شرایط تاکسیرانی با افزایش سیستمهای حمل و نقل اینترنتی امروز مناسب نیست و مشکلات درآمدی برای تاکسیرانان ایجاد شده است.
اخوان با بیان اینکه بسیاری از تاکسیرانان تاکید دارند که دیگر خرید امتیاز تاکسی توجیه اقتصادی ندارد اظهار کرد: بسیاری از سازمانهای ما از طرف دیگر بهرهوری لازم را ندارند و با کاهش هزینهها و کوچک شدن سیستم بسیاری از هزینهها را میتوان کاهش داد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: با وجود رقبای زیادی که امروز در حوزه حمل ونقل به وجود آمدهاند به نظر میرسد افزایش هزینههای تعرفههای تاکسیرانی معقول نباشد و باید به سمت افزایش چتر حمایتی از تاکسیرانان در شهر قم برویم.