در سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد
اعضای شورای اسلامی شهر قم در سی و سومین جلسه علنی شورا با حذف تعرفه توقف اتوبوس‌های زائرین خارجی در پایانه مرکزی موافقت کردند.
کد خبر: ۵۶۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۲ 13 February 2018

به گزارش تابناک قم، سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم امشب به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضای شورا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

سیدمرتضی سقائیا‌ن‌نژاد شهردار، محسن رنجبر معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک، سیدامیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، حسام نژاد معاون مالی و اقتصادی و دیگر مدیران و معاونین شهرداری در این جلسه حضور داشته و در خصوص مسائل و طرح‌های مطرح شده نظرات خود را بیان کردند.

عبدالله جلالی در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه دهه فجر و 22 بهمن‌ماه به عنوان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته و وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شده ایم اظهار کرد: مردم شریف قم و ایران ولایتمداری خود را در این روز به رخ جهانیان کشاندند و 22 بهمن نشان داد که مردم پای انقلاب، خون شهدا و آرمان‌های امام راحل ایستاده‌اند.

وی بیان کرد: 22 بهمن حجت را بر تمام مسوولان نظام تمام کرد، مردم به نحوه شایسته انجام وظیفه کردند و به نظر می‌رسد که نوبت مسوولان است؛ نوبت ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر و شهرداری است و باید از خودمان شروع کنیم.

رئیس شورای شهر قم اذعان کرد: درود و سلام خداوند به این مردم شریف، ولایی، انقلابی، شجاع و حماسه ساز؛ درود به جوانان پرشور و درود و سلام به کودکان و نونهالان و تمام زنان و مردان ایرانی اسلامی؛ نظامی که از شیرخوار تا کودک و نوجوان، جوان تا سالمند و از هر گروهی و قشری حمایت شود پیروز است و شکست برای آن معنا و مفهومی نخواهد داشت.

جلالی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که مردم گله‌مند هستند خاطرنشان کرد: مردم از کم‌کاری، رشوه، اختلاس، سودجویی، رانت‌خواری، فساد و تبعیض گله‌مند هستند و این امر در نوشته‌های آن‌ها در روز 22 بهمن مشهود بود.

در ادامه این جلسه محسن محرری منشی صحن علنی شورا گزارشی از طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده به هیات رئیسه شورا طی یک هفته اخیر ارائه کرد.

پس از گزارش محرری اعضای شورا وارد دستور جلسه و بررسی طرح‌ها و لوایح شدند.

نخستین لایحه مطرح شده در این جلسه اخذ مجوز متمم بودجه سال 96 سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری قم بود که از سوی مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و به تصویب رسید.

پس از این لایحه اخوان بحث اخذ مجوز اصلاحیه بودجه سال 96 سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری را در معرض رای اعضا قرار داد.

در این بخش جلسه با توجه به برخی اصلاحاتی که کمیسیون برنامه و بودجه انجام داده بود مدیران شهری مطالبی را بیان کردند.

حسین اسلامی در این خصوص گفت: اگر ما مصوبه‌ای قبلا داشتیم و الان اصلاح آمده که افزایش باشد یا می‌پذیریم یا نمی‌پذیریم و بحثی نیست اما کاهش تنها در قالب طرح امکان‌پذیر است و اگر کاهشی اتفاق افتاده قابل قبول نیست مگر اینکه تشریفات قانونی را طی کرده باشد.

رئیس شورای شهر قم نیز با اشاره به توقعاتی که از سازمان‌هایی چون میادین وجود دارد گفت: این سازمان می‌تواند ظرفیتی ویژه برای شهرداری داشته باشد اما باید در خصوص برخی مسائل شفاف‌سازی شود؛ اینکه ما بودجه جاری را افزایش نداده و هزینه‌ای را تحمیل نکنیم قابل قبول است اما اینکه از افزایش درآمد جلوگیری کنیم مطلوب نیست.

شهردار قم اما در این بخش جلسه مخالفت جدی خود را با بحث کاهش بودجه سازمان میادین با نظر کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه کاهش بودجه کار مناسبی نیست گفت: شورا با این کار فعالیت‌ها را کاهش می‌دهد و شیوه درستی نیست که در حال باب شدن است؛ شورا سال گذشته بودجه و ردیف‌ها را تصویب کرده است و حالا تلاش در کاهش آنها است سوال پیش می‌آید که اگر اصلاح بودجه نمی‌آمد چه اتفاقی می‌افتاد.

شهردار قم افزود: این حرکت سازمان‌ها را به سمتی می‌برد که بودجه را برای اصلاح نیاورند و آنچه که باید به صورت واقعی دنبال شود اتفاق نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه در شورای سازمان بارها تاکید داریم که بودجه نباید کاهش یابد تا بتوانیم به برنامه دست پیدا کنیم تصریح کرد: برخی از ظریف‌کاری‌هایی که در امور بودجه است اعضای شورای شهر باید توجه داشته باشیم.

شهردار قم تصریح کرد: شورای چهارم بودجه‌ای را تصویب کرده و برخی با برخی موارد بودجه جاری مخالف هستند اما باید احترام به این شرایط گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه بیاییم سطح تعاملات بین طرفین را افزایش دهیم گفت: با این شرایط می‌توانیم شرایط پیشبرد اهداف مدیریت شهری را بیش از پیش فراهم کنیم.

زین‌العابدین قراچورلو نیز با تاکید بر اینکه ما باید در شهرداری به سمت هزینه‌های سرمایه‌ای برویم ولی عمدتا می‌بینیم هزینه‌های جاری تغییر پیدا می‌کند اظهار کرد: نکند که ما هزینه محور شویم و به جای ایجاد سرمایه به سمت ایجاد هزینه برای شهرداری برویم و تاکید در اصلاح بودجه سازمان‌ها نیز بر همین است.

این عضو شورای شهر قم تصریح کرد: اصلاح در حوزه هزینه‌ای را نباید بپذیریم ولی افزایش درآمدی را باید بپذیریم اما اگر با این شرایط افزایش درآمد در زمان تفریغ محقق نشد باید در همان زمان به وظیفه قانونی خود عمل کنیم.

نایب رئیس شورای شهر هم با اشاره به اصلاح بودجه سازمان‌های شهرداری قم اظهار کرد: شورا می‌تواند در اجزاء اصلاح بودجه ورود داشته باشد چراکه اصل بودجه را خود شورا تصویب کرده است و همانطور که در زمان بررسی نظرات مطرح شده در زمان اصلاح نیز می‌تواند به لحاظ حقوقی ورود صورت بگیرد.

حسن بختیاری اظهار کرد: هیات مدیره سازمان‌ها باید پاسخگو باشند که عدد و رقمی که در ابتدا پیش‌بینی کرده‌اند چرا امروز تغییرات زیادی دارد و اصلاحاتی که امروز شورا مد نظر دارد در راستای واقعی شدن بودجه است تا در زمان تفریغ اختلاف کمتری در اعداد و ارقام داشته باشیم.

سیدامیر سامع هم با تاکید بر اینکه تمام عزم ما بر این است که فعالیت‌های سازمان‌ها را توسعه دهیم تصریح کرد: نباید اینطور نگاه کنیم اگر سازمانی تفریغش به بالای 90 درصد رسید حتما سازمان خوبی است یا اگر نرسید سازمان بدی است.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با بیان اینکه تمام تلاش مجموعه مدیریت شهری بر این است که از افزایش هزینه‌ها جلوگیری کند گفت: در بخش‌های هزینه‌ای نیز معمولا رشد نداریم و عمده رویکرد ما بر افزایش درآمد و فصل سه بودجه است تا از نظر بودجه جاری افزایش هزینه‌ها صورت نگیرد.

با توجه به مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری، اعضا با این لایحه مخالفت کرده و جهت اصلاح به کمیسیون مربوطه و شهرداری ارجاع دادند.

در این بخش جلسه اخوان بحث اخذ مجوز عدم دریافت مبلغ 200 هزار ریال تعرفه ورودی از اتوبوس‌های زائرین غیر ایرانی برای ورود به پایانه مرکزی شهر قم را مطرح کرد.

عباس ذاکریان در تشریح این لایحه با اشاره به مشکلاتی که در پی توقف اتوبوس‌های زائرین خارجی در محدوده حرم مطهر ایجاد می‌شود اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی روزانه اتوبوس زائران خارجی در محدوده حرم مطهر توقف دارند و این امر از نظر زیبایی و ترافیکی مشکل برای شهر ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه برای هر شب توقف اتوبوس‌های زائرین خارجی در پایانه مرکزی شهر قم 20 هزار تومان هزینه دریافت می‌شد گفت: با توجه به اینکه جریمه اتوبوس‌ها برای حضور در محدوده شهر نیز 20 هزار تومان است به همین خاطر اتوبوس‌ها استقرار در محدوده شهر را به صرفه‌تر از توقف در پایانه مرکزی می‌دانند.

معاون شهردار قم تصریح کرد: به همین خاطر تصمیم گرفتیم که این هزینه پایانه مرکزی را حذف کنیم تا رانندگان تشویق به حضور در پارکینگ شوند.

اخذ مجوز تعرفه بهای خدمات سال 97 سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی نیز در این بخش جلسه از سوی روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل مطرح و با موافقت اعضا روبه رو شد.

در این بخش جلسه اعضای شورای شهر بر ضرورت حمایت از تاکسی‌رانان زیرمجموعه شهرداری تاکید کردند. اعضای شورای شهر با اشاره به فعالیت شرکت‌های خصوصی و اینترنتی در حوزه حمل و نقل، ایجاد فضای رقابتی و کاهش هزینه‌های جنبی تاکسی‌رانان را ضروری دانستند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه ما موظف به تقویت حمل و نقل عمومی در شهر هستیم اظهار کرد: ما به طور جدی پیگیر این هستیم که فعالیت شرکت‌های خصوصی در قم قانونمند شود و در عین اینکه باید از حمل و نقل عمومی حمایت کنیم به دنبال حمایت معنوی برای فعالیت بهتر و موثرتر بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل نیز هستیم.

قراچورلو هم با تاکید بر اینکه هزینه‌هایی که موجب می‌شود حمل مسافر برای تاکسی‌ها به صرفه نباشد را باید کاهش دهیم تا بتوانیم رقابت با بخش خصوصی داشته باشیم اظهار کرد: اختصاص یارانه غیرنقدی به تاکسی‌داران نیز اهمیت جدی دارد و باید شهرداری به این سمت برود.

وی به فعالیت ناوگان تاکسی بی‌سیم و تاکسی تلفنی در شهر اشاره کرد و افزود: چتر حمایتی از تاکسی‌های تلفنی و بی سیم باید بیشتر شود چراکه تاثیر موبایل تاکسی بر این تاکسی‌ها بیشتر است.

ذاکریان در این بخش با تاکید بر اینکه فعالیت اسنپ همچنان در شهر قم غیرقانونی است اذعان کرد: تا زمانی که این شرکت اقدام به اخذ مجوز نکند از نظر شهرداری این مجموعه به صورت غیرقانونی در حوزه حمل و نقل در شهر قم فعال است و ما پیگیری‌های لازم را نیز در این زمینه انجام خواهیم داد ضمن اینکه امیدواریم مسوولان این شرکت نیز اقدامات لازم برای اخذ مجوز را انجام دهند.

اخذ مجوز توافقنامه منعقده بین شهرداری و دو تن از شهروندان و اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز بحث دیگر این جلسه مرتبط با کمیسیون شهرسازی و معماری بود که به تصویب رسید.

آخرین دستور سی و سومین جلسه شورای شهر قم اخذ مجوز اصلاحیه بودجه سال 96سازمان پارک‌ها و فضای سبز بود که از سوی مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورا مطرح شد و به تصویب رسید.

حسن مالکی‌نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم در پایان این جلسه گفت: از شهرداری بخاطر اینکه 40 اتوبوسی که به تازگی وارد ناوگان حمل و نقل شهری قم شده را همزمان با 22 بهمن برای انتقال مردم به محل راهپیمایی در شهر قم استفاده و افتتاح کردند تقدیر می‌کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار