سخت گیری های نهادهای دولتی در ایجاد هزینه ها
کد خبر: ۵۶۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۸ 14 February 2018

به گزارش تابناک قم، سال هاست که گوش کشور پر شده از لزوم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و در مقابل موانعی که نمی گذارد نه اقتصاد ملی حمایت شود و نه تولید داخل پا بگیرد، موانعی مثل هزینه های سربار، قوانین دست و پاگیر، تسهیلات بانکی با سود بالا و... . هر کدام از این موانع اما زنجیری بر دست و پای صنعت و تولید شده، آنگونه که به گفته ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم، در مسائل بانکی برخی واحدها به دلیل معوقات بانکی رو به تعطیلی هستند یا مصادره شده و در معرض فروش قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه مسکن های موقت تسهیلات رونق تولید، در شرایط کنونی تاثیری بر درد صنعت و تولید ندارد افزود: در شرایطی طرحی مطرح شد تحت‌عنوان اعطای تسهیلات رونق تولید با سود 18 درصد، که البته این سود تنها به اسم 18 درصد است اما حداقل سود 24 درصد بوده و در صورت دیرکرد جریمه ای 14 درصدی مازاد بر سود 24 درصدی که به آن اضافه می‌شود در نهایت به 38 درصد می‌رسد.

خاکی بر لزوم الگوگیری از استان هایی که مشکلات کمتری در حمایت از صنعت دارند تاکید کرد و ادامه داد: برخی استان ها نه تنها موانع و مشکلات ما را ندارند بلکه در حمایت از صنعت شرایط بخشودگی جریمه دیرکرد را نیز قائل شده اند، این استان ها الگوهای موفق در حمایت از تولید داخل هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم معتقد است: حمایت از کارخانه‌های رو به تعطیلی و مشکل‌دار نه تنها سبب ادامه حیات این واحدها می‌شود بلکه زمینه اشتغال را نیز حفظ می‌کند.

سخت گیری های نهادهای دولتی در ایجاد هزینه ها

حمیدرضا عالمی عضو هیئت رئیسه شهرک صنعتی شکوهیه استان قم علاوه بر مشکلات بانکی، گران تمام شدن بهای محصول را دیگر مشکل صنعت کشور دانست و اظهار داشت: در شرایطی که مواد اولیه تولید داخل گران به دست تولیدکننده می رسد بدیهی است که محصول نهایی هم در بازار گران عرضه می شود.

وی به سخت گیری های نهادهای دولتی در ایجاد هزینه هایی مثل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد، جرایم، مالیات بر مستقلات، مالیات بر اجاره و... اشاره کرد و گفت: این مشکلات صنعت و تولید را به روز سیاه نشانده، در حالی که این موارد تنها بخشی از فشارهایی است که صنعت کشور متحمل می شود.

عضو هیئت رئیسه شهرک صنعتی شکوهیه هم نرخ بالای سود بانک ها و جرایم دیرکرد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: نبود ثبات اقتصادی هم دردی بر دردهای صنعتگران شده، به طوری که هیچ برنامه ریزی نه تنها بلند مدت که حتی کوتاه مدت هم نمی توان داشت.

عالمی افزایش 30 درصدی هزینه خرید مواد اولیه طی 3-4 ماه را شاهدی بر بی ثباتی اقتصاد برشمرد و تصریح کرد: همه این مشکلات در نهایت بی انگیزگی برای کارفرما و کارگر را به همراه دارد و متعاقب آن بر کیفیت تولیدات اثر می گذارد. همه این مشکلات باز هم منهای مشکلاتی است که برای صادرکنندگان وجود دارد. یعنی تولیدکننده ای که محصول صادراتی دارد مشکلات مضاعفی دارند.

گرانی محصول عامل افت صادرات

حسن آقاجانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم یکی از فعالان اقتصادی است که گران تمام شدن محصول را عامل افت صادرات می داند.

وی با بیان اینکه همین عامل زمینه را برای افزایش کالای قاچاق هم باز می کند، افزود: متاسفانه هزینه تولید در ایران 40 درصد گرانتر از دیگر کشورهایی است که حتی محصولات برند با ماشین الات به روز تولید می کنند.

وی هزینه تراشی های برخی نهادهای دولتی برای بخش صنعت و تولید را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وقتی هزینه تولید به بهانه های مختلف افزایش می یابد چگونه توقع داریم که تولید داخل با کالای قاچاق یا کالای وارداتی توان رقابت داشته باشد؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار