کد خبر: ۵۶۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳ 19 February 2018

به گزارش تابناک قم، تاکسی اینترنتی یا همان اسنپ نخستین سرویس همسفر آنلاین در ایران از زمستان سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. هم اکنون این نرم افزار در تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تبریز، اهواز، بابل، ساری، قائمشهر، رشت، اراک و ارومیه فعال است.

برای درخواست خودرو کافی است از طریق این اپلیکیشن،مسافر پس از تعیین مسیر سفر، گزینه‌های سفر، انتخاب نوع سرویس و مشاهده هزینه سفر، تقاضای خودرو کرده و این اپلیکیشن به‌طور خودکار در کمترین زمان ممکن مسافرین را با نزدیکترین راننده مرتبط می‌سازد و راننده و مسافر می‌توانند موقعیت یک دیگر را مشاهده کنند.

اسنپ از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران

دسترسی آسان به خودروهای عضو این سامانه، تخفیفات ویژه برای مشتریان و از همه مهم تر نرخ نازل کرایه ها هر روز بر دامنه نفوذ این مسافربران افزوده است.با این وجود اسنپ در دو سال اول فعالیت خود با میانگین رشد ماهیانهٔ ۱۰۰ درصدی توانست به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود.

در حال حاضر اسنپ با بیش از ده‌ها هزار کاربر به‌عنوان راننده و صدها هزار کاربر به‌عنوان مسافر توانسته به یکی از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در شهرهای ایران تبدیل شود.

17 مهرماه در جلسه شورای شهر قم اولین هشدارها نسبت به فعالیت شرکت های حمل و نقل اینترنتی مطرح شد،مباحثی همچون ثبت نشدن فعالیت این شرکت ها در کشور و شناسایی نشدن رانندگان آن ،دغدغه ای برای حمل و نقل اینترنتی بدون مجوز شد.در ادامه روند پیگیری ها شهرداری و تاکسیرانی نامه نگاری کردند و علی رغم مجاز نبودن خودرو های شخصی به جا به جایی مسافر21 مهرماه این شرکت در قم شروع به فعالیت کرد.

قم ششمین شهری بود که شرکت های حمل و نقل اینترنتی درون شهری فعالیت خود را در آن آغاز کرد.پس از آغاز به کار این نرم‌افزار،در برخی موارد اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت برای جذب مشتری و به دنبال آن رقابت نابرابر با قشر تاکسی دار و خدمات ناایمن متهم شد.

شرکت های حمل و نقل اینترنتی هیچ گونه تعهدی به مسافرانش ندارد

اما جای تامل باقی است که جویندگان کار در شرکت های حمل و نقل اینترنتی کمتر از دو ساعت با نصب نرم افزار می توانند مشغول به کار می شوند، مدارک لازم برای فعالیت در اسنپ تنها گواهینامه و کارت ماشین است، به گفته شرکت های حمل و نقل اینترنتی برای تداوم همکاری پس از دو هفته می توان گواهی سوء پیشینه را ارائه داد و این یعنی یک آشفته بازاری که هر کسی حتی با داشتن هر سابقه کیفری می تواند دو تا سه هفته آزادانه مسافران را جا به جا کنه،مسافرانی که شاید یکی از عزیزان ما باشن!

این شرکت برای فرار از بار مسئولیت حوادث مختلف کیفری و حقوقی با وضع قوانینی از پذیرش مسئولیت شانه خاله کرده!کاربران می پذیرند که اسنپ تنها حمل و نقل شهری نیست و تنها خدمات نرم افزاری است وشرکت ضامن صلاحیت رفتار و اعمال کاربران اعم از راننده و مسافر در مقابل یکدیگر نبوده و هیچ مسئولیت حقوقی و کیفری در این خصوص حین سفر نخواهد داشت.

بوق ممتد تاکسی داران قم در اعتراض به فعالیت شرکت های حمل و نقل اینترنتی

در این بین تاکسی های فعال در استان قم با فعالیت این اپلیکیشین ها با مشکلاتی روبرو شده اند که مهم ترین آن ها کاهش سهم آن ها در حمل و نقل مسافر است.

علی رغم ایمن نبودن شرکت های حمل و نقل اینترنتی، این شرکت ها با دریافت نرخ پایین کرایه و دسترسی به آن ها در کمترین زمان ممکن که به نوعی با رقابت نابرابر با تاکسی داران پرداختند و محبوبیت آن ها در خدمات رسانی روز به روز بیشتر شد تا جایی که معیشت تاکسی داران را با تهدید جدی رو برو کرد و به قول معروف نان تاکسی داران آجر شد وکم کم موجب اعتراض تاکسی داران قمی شد، تاکنون رانندگان تاکسی چندین تجمع اعتراض آمیز نسبت به فعالیت این شرکت ها در استانداری و شهرداری و حال میدان آل یاسین برپا کردند.رانندگان با نصب دست نوشته هایی برروی خودروهای خود، از اینکه اسنپ بدون هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان تاکسی رانی درقم فعالیت می کند، ابراز نارضایتی کردند.

معترضین با کاغذ نوشته هایی با عنوان فعالیت شرکت های حمل و نقل اینترنتی نوعی استثمار قشر ضعیف جامعه است و با زدن بوق های ممتد آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند.

سامانه های حمل و نقل اینترنتی با وجود ده ها هزار کاربر به عنوان راننده و صدها هزار کاربر به عنوان مسافر با معایبی هم روبرو هستند.حلقه مفقوده این تاکسی ها معمایی به نام نظارت است و سوالات فراوانی درباره ی مجوز فعالیت این سامانه ها و حدود صلاحیت فعالیت آنان مطرح شده است.

به میدان آل یاسین قم رفتیم جایی که تاکسی داران به رقابت نابرابر تجمع اعتراض آمیز برپا کردندو از نزدیک پای درد و دل تاکسیرانان نشستیم.

آقایی 43 ساله در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛گفت: این مسئولینی که جلوگیری نمی کنند از فعالیت این شبکه های اینترنتی غیر مجاز،اطلاع ندارن که در کشور 300،چهارصد هزار دستگاه تاکسی وجود داره؟ نمی توانستن این سامانه رو برای ما راه اندازی کنند؟ما منکر فناوری،منکرعلم و تکنولوژی نیستیم.

آقایی 56 ساله با اعتراض به فعالیت اسنپ در قم گفت:متاسفانه با اومدن اسنپ یه شغله ها دو شغله شدن ،اون وقت اونایی که شغلشون راننده تاکسی بیکار شدن.

آقایی 51 ساله با بیان این که تاکسی اینترنتی کار مارا کساد کرده است،گفت:سال هاست که به مردم قم به زائران و مسافران محترم خدمات رسانی کرده ایم ولی فعالیت این تاکسی ها زندگی مارا کلا مختل کرده،ما الان چرخه زندگیمون با اوضاع اقتصادی نمی چرخه.

آقایی 32 ساله گفت:اگر نرخ کرایه ما بالاست ما طبق شورای شهر کرایه می گیریم،شهرداری هزینه هاشو کم کنه ما کمتر کرایه می گیریم .من اگر سالی سه میلیون هزینه ندهم، کمتر کرایه می گیرم.

عزتی، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی قم به میان معترضین آمد و با بیان اینکه شرکت های حمل و نقل اینترنتی در حال حاضر در قم مجوز فعالیت ندارند، گفت: سازمان تاکسیرانی استان مخالف تکنولوژی نیست، اما این فعالیت بر بستر تکنولوژی و تمامی موسساتی که می خواهند در این زمینه خدمت رسانی کنند باید از نظر قانونی مجوزهای لازم را اخذ کنند.

وی با تاکید بر جدیت مسئولان برای پیگیری این موضوع گفت: تاکنون جلسات بسیاری به منظور تدوین برنامه‌ای مناسب برای تاکسیرانی استان صورت گرفته است که نتایج مطلوبی را به همراه داشته است و امیدواریم در روزهای آتی شاهد تحقق آن در استان باشیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم از تاکسی‌داران استان درخواست کرد به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازند تا مسئولان بتوانند برنامه‌ها و راهکارهای لازم را جهت پاسخگویی مناسب به مشکلات این قشر زحمت کش ارائه دهند.

اولتیماتوم شهرداری و تاکسیرانی قم به اسنپ

عزتی تصریح کرد: شرکت های اینترنتی باید طبق قانون از شهرداری و سازمان تاکسیرانی مجوز حمل و نقل و جابجایی مسافر را بگیرند یا با شرکت های حمل و نقل موجود در قم انعقاد قرارداد کنند.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری قم پیگیر فعالیت شرکت های اینترنتی است و در چارچوب قانون به صورت جد موضوع را پیگیری می کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم با اشاره به اینکه درآمد رانندگان تاکسی با فعالیت شرکت های اینترنتی غیرقانونی کاهش یافته است گفت: رانندگان نیز می توانند همگام با تکنولوژی درچارچوب قوانین خدمات را به مردم دهند و آماده همکاری با این شرکت ها هستیم در صورتی که مجوز های مربوطه را دریافت کنند.

عزتی تاکید کرد: شرکت های اینترنتی با اتومبیل های شخصی کار می کنند که باید نوع بیمه ها و گواهینامه ها و شناسنامه دار کردن خودروها مورد تایید سازمان تاکسیرانی قرار گیرد چرا که حمل و نقل مسافر با خودروی شخصی مستلزم جریمه است.

وی خاطرنشان کرد: نرم افزار خوش ویژه حمل و نقل اینترنتی شهری با عنوان موبایل تاکسی یا تاکسی اینترنتی مجوز از تاکسیرانی قم گرفته است و درحال فعالیت در سطح شهر است از این رو آماده همکاری با شرکت های اینترنتی در حوزه حمل و نقل هستیم.

6 هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر قم فعال است که این تعداد شامل 2 هزار و 300 تاکسی خطی، 2 هزار و 400 تاکسی گردشی و یک هزار دستگاه تاکسی بیسیم و باقیمانده تاکسی‌ها بین قم و شهرهای اقماری است.

و حالا پنج ماه از فعالیت شرکت های حمل و نقل اینترنتی در قم می گذرد آن هم بدون مجوز و هیچ نظارتی! اما تبلیغات این شرکت همچنان در شهر داغ داغ است.

در کش و قوس کسب مجوز،نرم افزار اسنپ تنها دارای مجوز از سازمان صنعت معدن و تجارت است و از آن جایی که قانون گذار تصریح کرده شهرداری باید مجوز حمل و نقل شرکت های اینترنتی را صادر کند و تا این لحظه از شهرداری قم مجوزی برای فعالیت این شرکت ها صادر نشده است.شهرداری قم از اسنپ شکایت کرده و پرونده در دادسرا باز و همچنان در حال پیگیری است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
Asd
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
اسمون ریسمون میکنند که چیزی که به نفع مردم است را بگویند که خوب نیست . تاکسیرانی باید خودشو مثل این اسنپ بکنه نه اینکه دنبال حذف اسنپ باشه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
با این منطق درشکه داران باید به تاکسی دارن اعتراض می کردند و هنوز با درشکه در سطح شهر مسافر جابجا میشد
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
شرکت های حمل و نقل اینترنتی هیچ گونه تعهدی به مسافرانش ندارد ...
وقتی که کاملا راننده قابل رصد و ردیابی هست, تضمین امنیت رو میکنه! نوبه قبلی که تجاوز شد توسط یکی از راننده ها در عرض کمتر از 24ساعت راننده خاطی دستگیر شد, اگر مسافربر شخصی آژانس یا تاکسی بود به این راحتی میگرفتید؟ یا حداقل ده نفر دیگه هم باید اسیر میشدن شاید طرف گیر میافتاد!
مهمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
آقا اکثر آژانسهای کشور فاقد پارکینگ برای ماشینهاشون هستند و زندگی رو برای مردم محلات شهرها جهنم کرده اند . اسنپ از این مزاحمتها نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
البته باید مجوز و نظارت بر آنها اعمال شود اگر خدای ناکرده راننده ای خلاف کرد آن شرکت باید پاسخگو باشد آنها هم باید مالیات بپردازند و ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
یاد زمانی افتادم که وقتی خودرو به جای گار ی وارد بازار شد ، گاری چی ها اعتراض کردند که چرا خودرو ها نان ما را آجر کردند!!! آقاجون با تکنولوژی نمی توان مقابله کرد. شما تاکسی داران هم به تکنولوژی بپیوندید
mmm
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
به گفته وریر ارتباطات hdvhk ... بیش از چند میلیون شغل بواسطه رواج اینترنت از بین خواهد رفت ...بجای مقاومت و جنگ و عزا ... با تکنولوژی همراه باشیم ... برنامه ای بالاتر از اسنپ ارایه بدید تا راحتی ارمغان مردم باشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار