شهر مقدس قم در شب شهادت بانوی دوعالم، دخت گرامی پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، حضرت زهرای مرضیه(س) یکپارچه غرق در عزا و ماتم شده و بیرق سیاه در هر کوی و برزن این شهر مقدس برافراشته شده است.
کد خبر: ۵۶۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۴ 20 February 2018

به گزارش تابناک قم، هر چند مردم متدین قم، از چند روز قبل به استقبال ایام فاطمیه رفته و اقدام به برگزاری مجالس عزا و سوگواری کرده اند، اما امشب آیین های عزاداری به صورت باشکوه تر در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و سایر اماکن مذهبی قم در حال برگزاری است.

شهر قم در این شب ملکوتی یکپارچه سیاهپوش و پرچم های مشکی در سراسر شهر برافراشته شده است و محبان اهل بیت(ع) با دلی شکسته و غمبار در گوشه و کنار این شهر و در کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) سوگنامه می خوانند و این گونه عشق و علاقه خود را به حضرت زهرا(س) نشان می دهند.

دسته های عزاداری و هیات های سینه زنی و زنجیر زنی، دل های دردمند خویش را به ضریح حرم مطهر حضرت معصومه(س) گره زده اند و مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه سرایی و بیان زندگی سراسر گهربار یگانه دختر رسول خدا(ص) پرداخته اند.

مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت و دفاتر مراجع تقلید نیز امشب میزبان جمعیت زیادی است که همه عزادار حضرت فاطمه زهرا(س) می باشند و در جوار حرم فاطمه معصومه(س) به عزاداری می پردازند.

حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادی الثانی در مکه و در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های این بانوی مطهر اسلام است.

سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از او حمایت می کرد، ایشان در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن پاک فاطمه زهرا(س) دو امام بزرگوار و دو شخصیت ممتازعالم بشری، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز زینب کبری(س) حماسه ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

سرانجام حضرت فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد.

در ایام بیماری، فاطمه (س) روزی امام علی (ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری، دخت پیامبر اسلام، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترک نمود و به شهادت رسید؛ در حالی که از عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رحلت رسول خدا در این دنیا زندگی نمود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار