آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: در ایام فاطمیه تنها به ذکر مصائب و مظلومیت‌های حضرت زهرا(س) اکتفا نشود؛ لازم است فضائل حضرت(س) لازم است عظمت و مقام ایشان روشن شود.
کد خبر: ۵۶۹۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳ 21 February 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در ابتدای درس خارج در مسجد اعظم ضمن تسلیت سانحه هوایی و قرائت فاتحه برای جان باختگان این حادثه، به باین حدیثی از پیامبر مکرم اسلام پرداخت و عنوان کرد: پیامبر می فرمایند کسی که از گناه توبه کند مانند کسی است که گناه نکرده و کسی که استغفار می کند و ادامه می دهد مانند کسی است که خدا را به تمسخر گرفته باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: یکی از رحمت های الهی باز کردن در توبه به روی بندگان است؛ پیامبر می فرمایند آنکه توبه کند مانند کسی است که گناه نکرده؛ از این‎رو است که توبه شرایط دارد و یکی از شرایط، جبران گذشته است، "تابوا و اصلحوا" در آیات قرآن فراوان تاکید شده توبه کند و گذشته را اصلاح کند؛ اگر توبه و اصلاح باشد مثل اینست که گناهی نکرده است یعنی بعد از توبه گذشته را با اعمال نیک جبران کند.

این مفسر قران افزود: در ادامه حدیث می فرماید اما کسی که استغفار کند و ادامه دهد مثل اینست که استهزاء می‌کند، این فرد استغفرالله نگوید بهتر است؛ این گناهی سنگین تر است؛ کسی که مستغفر باشد و ادامه دهد استغفار او تبدیل به گناه می شود.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگر با بیان اینکه بزرگداشت ایام فاطمیه خیلی با عظمت برگزار شد، اظهار داشت: تنها از مصیبت های حضرت نباید سخن گفت، عزاداری جای خود لازم است اما فقط ذکر مصائب و مظلومیت ها کافی نیست؛ باید آن ویژگی های مهم حضرت(س) نیز بیان شود. 

وی ادامه داد: در خطبه فدکیه سه چیز روشن انسان را جذب می کند؛ اول شجاعت حضرت زهرا(س) است؛ ایشان با آن مصیبت‌ها که دیده در مقابل آن افراد در مسجد چنان مسلط بیان خطبه می کند؛ دوم جامعیت خطبه است که اصول و فروع اسلام در آن جمع است با همه مصیبت ها و دردها در یک خطبه این چنین مسلط اصول و فروع اسلام را بیان می کند؛ و سوم فصاحت و بلاغتی است که حضرت(س) در بیان این خطبه استفاد می کند؛ لازم است شجاعت جامعیت و فصاحت و بلاغت حضرت در این خطبه در کنار مظلومیت ها گفته شود که متاسفانه برخی توجه ندارند.

این مرجع تقلید افزود: درس ها و پیام هایی که در زندگی حضرت است مثل ساده زیستی یا عبادت ایشان که بیان شده در عبادت نور او به آسمان می رفت همان گونه که نور کواکب بر اهل زمین می‌آید؛ پس لازم است عظمت و مقام حضرت زهرا(س) روشن شود و مصائب هم در جای خود بیان شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار