وضع فرش قم مساعد نیست
کد خبر: ۵۷۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 24 February 2018

به گزارش تابناک قم، در روزگار صنعتی و تولیدات ماشینی ۲۵ هزار هنرمند قمی فرش ابریشم دستباف را رج به رج می‌بافند و طرحی هزار رنگ خلق می‌کنند که هر بیننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد. هنرمندانی که در گمنامی تمام، رتبه ۲۵ صادرات را برای استان کسب می‌کنند، اما پای مشکلاتشان که بنشینی تمامی ندارد.

محمود سیجانی در این راستا از تشکیل کارگروه اشتغال ارائه تسهیلات به صنعت فرش دستباف خبر داد و اظهار داشت: فرش قم به عنوان یک هنر اصیل باید با هم افزایی و حمایت‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه در تلاشیم نمایشگاه دائمی فرش قم تا پایان امسال به بهره برداری برسد افزود: این نمایشگاه می‌تواند رونقی در فرش دستباف ایجاد کند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت در حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف گفت: مجموعه استان و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی بر حمایت از فرش قم تاکید دارند.

سهم ۲۰ درصدی فرش قم در صادرات

استاندار قم هم بر تشکیل کارگروه رسیدگی به مشکلات نمایشگاه دائمی فرش قم تاکید دارد، وی با تاکید براینکه اراده استان بر رفع مشکل قالیبافان در چارچوب قانون است خاطرنشان کرد: مسئله فرش قم یک مسئله ملی است، فرش دستباف نماد هنر، فرهنگ و افتخار است از همین رو باید برای حل مشکل این هنر گام برداریم.

سید مهدی صادقی با تاکید براینکه هنر فرش دستباف قم باید ادامه یابد و کسانی که در راستای بسترسازی و اقدام برای پایداری این هنر گام بردارند مسیر صادرات را هموار کنند تصریح کرد: قم سهم ۲۰ درصدی در صادرات فرش دارد و این موضوع امر مهمی است که نشان می‌دهد این هنر وصنعت جای رشد و حمایت دارد.

برای حمایت از فرش منفی بافی نکنیم

حمید کارگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اما معتقد است: وضع فرش نه با امید و نه رویا بافی به نقطه مطلوب می‌رسد از طرفی درباره وضعیت فرش تنها اتکا به مشکلات و منفی بافی‌ها دامنگیر اهالی فرش می‌شود، ناامیدی جلوی رشد و پیشرفت را می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بیان یک سویه مشکلات خدمت به قشر تولیدکننده قالی نیست تصریح کرد: نباید طوری مطرح شود که همه بافندگان و تولیدکنندگان قالی مستمری بگیر بهزیستی یا کمیته امداد هستند از طرفی نگاه فوق ایده آل هم کمکی به صنعت فرش نمی‌کند، فرش دستباف در شرایط فعلی حرف زیادی برای گفتن دارد، اما لزوما نباید همه نگاه‌ها به آمار و ارقام صادرات فرش باشد.

وی با بیان اینکه سهم فرش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور ۳۰۰ میلیون دلار است خاطرنشان کرد: فرش پتانسیل زیادی دارد اگر عدد صادراتی کم است، اما نمی‌توان از اشتغال ارزان، در دسترس، فراگیر و بی نیاز از سرمایه کلان این محصول چشم پوشی کرد.

کارگر با اشاره به اینکه فرش سفیر و نماد فرهنگی و هنری ایران در خارج از مرز‌ها است تصریح کرد: فرش میراث هنری و فرهنگی ایران است و همین خود دلیلی است بر اهمیت این صنعت، اما توجهات به این صنعت اندک است. صدا و سیما کمترین همکاری را در نشر و بسط این هنر و صنعت دارد.

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف طی دو دهه گذشته

رئیس مرکز ملی فرش ایران به صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف طی دو دهه گذشته اشاره کرد و گفت: این رقم برای قبل از تحریم‌ها بود، بعد از وقوع تحریم‌ها این رقم با کاهش چشمگیری مواجه شد. علاوه بر آن تغییر سبک زندگی، سلیقه‌ها در بازار مصرف، بالا رفتن قیمت تمام شده هم سبب فاصله گرفتن از صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری شد.

به گفته وی، سال گذشته ۳۵۹ میلیون دلار به ۸۰ کشور صادرات فرش انجام شد این در حالی است که در سال ۹۴ میزان صادرات ۲۹۴ میلیون دلار بوده است. این رقم طی ۸ ماهه گذشته امسال ۲۶۹ میلیون به وزن ۳۰۰۰ تن صادرات فرش داشته ایم که نشان دهنده رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته کارگر، تبلیغات برون مرزی، اعزام هیئت‌های تجاری به بازار‌های خارجی، حضور در نمایشگاه‌های برون مرزی همه از عواملی است که روند رو به رشدی را برای فرش رقم می‌زند.

وضع فرش قم مساعد نیست

احمد امیرآبادی فراهانی، اما مخالف نگاه‌های فوق خوشبینانه در مقوله مشکلات فرش قم است، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مشکل فرش قم باید به شکل ویژه حل و فصل شود گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر این صنعت و هنر اصیل جایگاه خود را از دست داده که برای خروج از این وضع نیازمند حمایت مردم و مسئولان هستیم.

وی با طرح این سوال که چرا مشکل نمایشگاه دائمی فرش قم حل نمی‌شود افزود: درسفر‌های متعدد مسئولان کشوری و وزرا به قم این موضوع پیگیری شده، اما هنوز این مشکل رفع نشده چرا؟

وی با تاکید براینکه باید همه حمایت‌ها در حمایت از فرش دستباف قم باشد عنوان کرد: فرش قم رو به نابودی است، در گذشته در بسیاری از خانه‌ها دار قالی وجود داشت، اما الان وضع فرش قم مساعد نیست. صادرکننده فرش امروز فقیر است چه انتظاری می‌توان از بافندگان داشت؟

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: در شرایطی که فرش دستباف یکی از ارکان ایجاد اشتغال قم است باید علت عدم اقبال مردم به این حرفه را آسیب شناسی کرد، در بودجه ۹۷ نیز کمک به صادرکنندگان را فرش مورد توجه قرار داد، صادرکننده برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیاز به تسهیلات دارد.

حالا با همه نگاه‌های مثبت و منفی در مواجهه با مشکلات پیش روی فرش، اما نکته مهم این است که اگر تدبیر‌ها در پیچ و خم اختلاف نظر‌ها و سلایق بماند آنچه از دست می‌رود و منسوخ می‌شود هنری است که هنرمندانش دلگرمی برای ادامه راه ندارند، آنچه امروز قالیبافان قمی رج به رج خلق می‌کنند تلفیق هنر است با خیل مشکلاتی که معیشتشان را به مخاطره انداخته است.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار