توریسم مذهبی و ذخایر طبیعی
ظرفیت های توریستی و نیز محیط طبیعی استان که از جمله آن می توان به دریاچه نمک و دریاچه حوض سلطان اشاره کرد نیز از جمله جاذبه های گردشگری قم است که می تواند اشتغال زایی خوبی برای استان داشته باشد.
کد خبر: ۵۷۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷ 24 February 2018

به گزارش تابناک قم، یکی از محورهای بسیار کلیدی که همواره در کلام مقام معظم رهبری در کلان مقوله اقتصاد مقاومتی مورد توجه خاص است، بحث لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت ها و استعدادها و توانمندی های استان ها و مناطق مختلف کشور است.

به هر حال به لطف الهی در هر گوشه ای از کشور ما، یک ظرفیت و استعداد طبیعی و یا انسانی وجود دارد که اگر ما بتوانیم با توجه به مساله آمایش سرزمینی از آن نهایت بهره برداری را داشته باشیم، گام های استواری در مسیر رشد و توسعه حقیقی ایران اسلامی برداشته ایم.

از این منظر گرچه در استان قم ما در بخش های کشاورزی و دامپروری و نیز صنعت به طور نسبی فعال هستیم اما به هر حال توان و قابلیت نخست این استان با توجه به شرایط و اقتضائات آن متوجه امور خدماتی و فرهنگی و به خصوص مساله گردشگری مذهبی است.

البته چندی پیش یکی از معاونین استاندار در جلسه ای بیان داشت که ما 110 فرصت سرمایه گذاری در قم شناسایی کرده ایم و این مساله نشان می دهد که حقیقتاً استان ما دارای چه ظرفیت عظیمی در مسیر توسعه و پیشرفت است که متاسفانه در گذشته به بخش قابل توجهی از آن ها بی توجهی و یا کم توجهی شده است.

از سویی همان طور که در سند ملی توسعه استان قم نیز اشاره شده ، برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و استقرار در مسیر چهار راه مواصلاتی کشور، همچنین همجواری با قطب های بزرگ صنعتی و نیز بازار بزرگ مصرف تهران و اصفهان از جمله اصلی ترین قابلیت های توسعه قم است که در این راستا می بایست برنامه ریزی های مدیران با اشراف به این مسایل باشد تا بتوان به بیشترین نتایج در امر مدیریت و برنامه ریزی استانی دست یافت.

حقیقتاً ظرفیت های توریستی و نیز محیط طبیعی استان از جمله همین دریاچه نمک و دریاچه حوض سلطان نیز از جمله جاذبه های گردشگری استان است که به تازگی شنیدیم که استاندار و مدیران عالی استان به این بخش نیز توجه خاصی داشته و دستوراتی برای احیای این ظرفیت ها صادر کرده اند که بسیار امیدوارکننده است.

در کنار این ها نباید از مساله صنایع فرهنگی و ظرفیت عظیم آن ها در مسیر توسعه و اشتغال قم غافل شد چه آن که به هر حال با توجه به شرایط خاص قم و وجود اماکن مذهبی و مسافران و زایران بسیار در طول سال تقویت این صنایع می تواند تا حدودی دغدغه اشتغال را در قم رفع کرده و خود به تحقق بخشی از اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی در استان کمک نماید.

امروز اگر نگاه دقیق و متفاوتی به شرایط طبیعی استان قم داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم که کویر قم و معادن استان، بسترساز خوبی برای کارآفرینی و اشتغالزایی است ، ضمن آن که وجود نعمت نمک طبیعی نیز یکی از همان مسایلی است که نباید آن را از یاد بُرد.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار