دور افتادگی از واحدهای مسکن مهر و قرار گرفتن در مسیر جاده پردیسان-کهک سبب شده تا ساکنان مجتمع زمزم علاوه بر مشکلات نبود زیرساخت‌ها، وجود حیوانات وحشی و موذی، امکانات رفاهی و غیره حتی از حمل‌ونقل عمومی نیز کمتر بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۵۷۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 25 February 2018

به گزارش تابناک قم، شهرک پردیسان باآنکه بیش از 150 هزار نفر را در خود جای‌داده ولی کلکسیونی از بی‌تدبیری و عدم کارشناسی‌هاست و مشکلات اقتصادی سبب شده تا نه‌تنها مهاجرت به این شهرک کاهش نیابد، بلکه بر تعداد مردم ساکن و مهاجرپذیر آن نیز روزبه‌روز افزوده شود طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته جمعیت این شهر در آینده‌ای نه‌چندان دور به 300 هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

وجود زمین‌های ارزان‌قیمت، ارگان و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را بر آن داشته تا اقدام به ساخت‌وساز و واگذاری واحدهای این شهرک به متقاضیان خود نمایند که متأسفانه در بسیاری از موارد تنها چیزی که به متقاضیان تحویل داده‌شده کلید واحد مسکونی بوده و ازنظر زیرساخت‌ها و ابتدایی‌ترین موارد زندگی شهری و رفاهی در آن‌ها خبری نیست که سبب خیل عظیمی از نارضایتی‌ها و مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان این منطقه از شهر قم شده است.

یکی از این نهادها کمیته امداد بوده که برای حمایت بیشتر از مددجویان خود اقدام به واگذاری مسکن به آن‌ها کرده است و این در شرایطی است که مشکلات این واحدها از فاضلاب گرفته تا آلودگی‌های محیطی به خطری به بالقوه برای ساکنان این مجتمع‌ها تبدیل‌شده است.

وجود جاده‌های خاکی در حاشیه مناطق بیابانی علاوه بر ایجاد حس ناامنی برای شهروندان برخی نواحی حاشیه‌ای شهرک پردیسان سبب ایجاد انبوهی از مشکلات به‌ویژه در روزهای بارانی و برفی در فصل زمستان و پدیده ناخوشایند گردوخاک در فصل تابستان برای اهالی این شهر شده است.

یکی از ساکنین این منطقه با انتقاد از کمبود سرانه‌های اجتماعی و شهری در برخی مجتمع‌ها از شهرک پردیسان معتقد است: وجود قلاده‌های بی‌شمار سگ‌های ولگرد در حاشیه مناطق شهری شهرک پردیسان نیز ازجمله معضلات موجود در این شهرک بوده که می‌تواند به‌نوبه خود سبب ایجاد انواع بیماری‌هایی شود که احتمال سرایت آن‌ها در این زمینهٔ ممکن است، همچنین عدم توزیع عادلانه امکانات شهری و سرانه‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و فضای سبز نیز به‌وضوح به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهر پردیسان نمایان است.

وی تأکید می‌کند: مسئولان باید تفاوتی در توزیع امکانات شهری در مناطق مختلف قائل نشوند، چراکه کمبود امکانات، سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای اهالی شده است، مزاحمت‌های ناشی از وجود فروان حشرات مانند عقرب و مار، خدمات‌رسانی‌های اندک درزمینهٔ سرویس حمل‌ونقل عمومی، عدم تأمین شدن زیرساخت‌های مربوطه به پسماندها و بیماری‌های ناشی از آن و غیره تنها بخشی از مشکلات بی‌شمار این منطقه از شهرک پردیسان است.

فاضلاب مشکل بزرگ کل شهرک پردیسان

در کنار خیل انبوه مشکلات و معضلات شهر پردیسان،مشکل فاضلاب از وضعیت به‌مراتب بدتر و وخیم‌تری برخوردار بوده که اگر این وضعیت زودتر چاره و تدبیر نشود، مسلماً در آینده‌ای نه‌چندان دور به یک بحران بزرگ شهری تبدیل می‌شود، استشمام بوی مشمئزکننده آب‌های رهاشده فاضلاب در کنار واحدهای مسکونی و پرورش و فعالیت انواع حشرات موذی ازجمله نکاتی بوده که زندگی اهالی شهرک پردیسان را به مشکلاتی جدی روبه‌رو کرده است.

یکی دیگر از ساکنین این منطقه از شهر پردیسان نیز با بیان مشکلات فاضلابی موجود می‌گوید: به‌صورت متوسط هر سه روز یک‌بار چاه فاضلاب منازل واحدهای مسکونی پر می‌شود که برای تخلیه هر بار چاه فاضلاب نیز میانگین 200 هزار تومان هزینه صرف می‌شود، همچنین وجود کوچه‌ها و جاده‌های خاکی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات و معضلات ساکنین این مجتمع است، اگر در این منطقه باران ببارد زندگی همه مردم دچار چالش و مشکل می‌شود.

وی ناامنی را یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این منطقه می‌داند و ادامه می‌دهد: خواسته ما از مسئولان این بوده که در کنار صاحب‌خانه کردن شهروندان، زیرساخت‌ها و امنیت روانی افراد را نیز تأمین کنند، عدم وجود سرانه‌های تفریحی و ورزشی نیز یکی از مشکلات این مجتمع‌هاست که سبب شده کودکان ما محلی برای تفریح و سرگرمی نداشته باشند.

مشکلات ناشی از عدم تجاری‌سازی‌های اصولی و کمبود مراکز عرضه کالا و فروشگاه نیز در مناطق حاشیه‌ای شهرک پردیسان به‌وفور مشاهده می‌شود، همچنین عدم سرویس‌دهی مناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی در برخی مناطق حاشیه‌ای این شهرک نیز وضعیتی دشوار و بغرنجی را برای ساکنین این منطقه ایجاد کرده است.

دور افتادگی از واحدهای مسکن مهر و قرار گرفتن در مسیر جاده پردیسان-کهک سبب شده تا ساکنان مجتمع زمزم علاوه بر مشکلات نبود زیرساخت‌ها، آسفالت، فاضلاب، وجود حیوانات وحشی و موذی، امکانات رفاهی و غیره حتی به‌واسطه مناسب نبودن راه دسترسی از حمل‌ونقل عمومی نیز کمتر بهره‌مند شوند.

نفس واگذاری چنین واحدهایی از جانب کمیته امداد شاید بسیار ارزشمند باشد ولی قرار گرفتن در طبقه محرومیت دلیلی بر آن نیست که جمعی از همشهریان از امکانات اولیه و از همه مهم‌تر امنیت برخوردار نباشند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار