رئیس جهاد کشاورزی قم:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال آینده یک هزار فرصت شغلی جدید در بخش های مختلف کشاورزی این استان ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 25 February 2018

به گزارش تابناک قم،محمد رضا طلایی تاکید کرد: این سازمان برای افزایش فرصت های شغلی در بخش کشاورزی و مدیریت بهینه منابع به دنبال بهینه سازی مصرف آب، توسعه کشت های گلخانه ای، گسترش باغ ها، جایگزینی گیاهان دارویی با کشت های آب بر و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی بیان داشت: همچنین توسعه مزارع پرورش ماهی به خصوص در بخش خاویار، استفاده از تجهیزات پیشرفته و مکانیزه در مزارع و تکمیل زنجیره تولید محصول های کشاورزی از جمله سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان قم برای اشتغالزایی در سال آینده است.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن طرح های فوق و ایجاد فرصت های شغلی پایدار در بخش کشاورزی، از ظرفیت های صندوق توسعه ملی، اعتبارات درنظر گرفته شده برای اشتغال فراگیر روستاییان، اعتبارات ملی و استانی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

 123 طرح کشاورزی در سال جاری در قم به بهره برداری رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، 123 طرح کشاورزی با اشتغالزایی برای 636 تن در بخش های مختلف استان به بهره برداری رسید و ارزش افزوده تولید محصول های کشاورزی در قم با ایجاد شبکه صنایع تبدیلی و تکمیلی، افزایش یافت.

این طرح ها شامل طرح های اصلاحی در بخش آب و خاک همچون تسطیح اراضی و آبیاری تحت فشار، بهبود تولیدات دامی همچون مکانیزه کردن مرغداری ها و دامداری های استان، بهبود تولیدات گیاهی همچون اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت و استفاده از گیاهان مقام و کم آب بر، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی برای تبدیل محصول خام به محصول نهایی در مسیر افزایش ارزش افزوده اقتصادی، ایجاد صندوق های حمایتی از کشاورزان در روستاهای استان برای حمایت مالی از بهره برداران بخش کشاورزی و خرید تضمینی برخی از محصول های کشاورزی است.

وی بیان کرد: به دنبال افزایش سهم اقتصادی بخش کشاورزی استان هستیم و در این زمینه طی سال های گذشته فعالیت های گسترده ای در حوزه آب و خاک، بهبود تولیدات دامی و گیاهی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین حمایت های مالی و معنوی از کشاورزان در قالب طرح های مختلف از جمله خرید تضمینی برخی محصول ها، انجام شده است.

وی ادامه داد: در طول سال های گذشته با وجود کاهش سطح زیر کشت محصول های کشاورزی و مدیریت بهینه منابع آبی، میزان تولید افزایش و کیفیت آن ارتقا یافته است و این یک دستاورد مناسب برای بخش کشاورزی استان قم است.طلایی با اشاره به اهمیت اجرای سیاست های تغییر الگوی کشت، گفت: در طول سال های اخیر سطح باغ های پسته استان از سه هزار هکتار به 12 هزار هکتار رسید و این روند افزایشی همچنان دنبال می شود.

وی افزود: با همکاری های سایر نهادهای استان قم برای مدیریت چالش های منابع آبی تصمیم گرفته ایم تا در 2 مورد از دشت های استان طرح جامع تغییر الگوی کشت را برای نخستین بار در سطح کشور اجرا کنیم.

وی ادامه داد: کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی کارشناسی لازم در این زمینه صورت گرفته است و با آغاز کشت بهاره این طرح به مرحله اجرا درخواهد آمد.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و سیفی جات اختصاص یافته است. 

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است که هر سال به این میزان افزوده می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار