شهردار قم:
شهردار قم گفت: متأسفانه زیرساخت‌های گردشگری در حال حاضر در قم وجود ندارد و اماکن اقامتی در این شهر ظرفیت پایینی دارند و عموماً قدیمی هستند.
کد خبر: ۵۷۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳ 25 February 2018

به گزارش تابناک قم، مرتضی سقائیان‌نژاد در زمینه احیای بافت فرسوده در راستای ایمن‌سازی و بهسازی این مناطق، اظهار داشت: برنامه محوری در عملکرد شهرداری قم از جمله نکات کلیدی است که سعی شده با تدوین ۲ برنامه میان‌مدت ۵ ساله و بلندمدت ۲۰ ساله در قالب طرح‌های قم ۱۴۰۰ و قم ۱۴۱۴ نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

شهردار قم ادامه داد: بخش‌های مختلف مدیریت شهری در این برنامه‌ها وظایف و اهداف مشخص شده دارند و بایستی برای تحقق آن اقدام کنند، در حوزه مالی و اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، استفاده از فاینانس و سایر ظرفیت‌های در اختیار شهرداری، سعی شده تا اعتبار لازم برای پروژه‌های مختلف در نظر گرفته شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اولویت‌های عمرانی، تصریح کرد: در حوزه عمران شهری نیز با اولویت بازگشایی شبکه معابر اصلی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه‌های مختلف به ویژه تقاطع‌های غیر هم‌سطح، سعی شده تا در پایان این برنامه‌ها شهر را به تراز مطلوبی از نظر امکانات و زیرساخت‌ها برسانیم.

وی ضمن اشاره به تمرکززدایی و منطقه محوری در حوزه اجرایی و برنامه‌ریزی، عنوان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری نیز اقدامات و برنامه‌های متعددی، تدوین و برخی از آن‌ها اجرایی شده از جمله جذب اعتبار فاینانس برای خطوط قطار شهری و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث هتل و مجموعه‌های توریستی و اقامتی در سطح شهر که باعث رونق گردشگری و در نهایت افزایش ماندگاری مسافران در شهر قم می‌شود که این امر می‌تواند اقتصاد شهری را نیز دگرگون کند.

شهردار قم اظهار داشت: برنامه‌های مختلفی در زمینه خدماتی و ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در حال اجراست که از جمله می‌توان به مجموعه بوستان ۱۰ هزار هکتاری زائر، تله سیژ، باغ پرندگان، آکواریوم و ... اشاره کرد که علاوه بر استفاده شهروندان قمی نقش بسزایی در جذب گردشگر و توریست دارد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های گردشگری قم، گفت: شهر قم با محوریت مذهبی، دینی و سیاسی، حضور مراجع عظام تقلید، علما و روحانیون، در کنار خیل عظیم زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران که سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند و همچنین طلاب و دانشجویان علوم دینی که علاوه بر اقصی نقاط ایران اسلامی از ۱۲۵ کشور نیز در این شهر حضور دارند ظرفیت مناسبی در حوزه گردشگری مذهبی و ایجاد زیرساخت‌هایی برای کسب درآمدهای پایدار در حوزه مدیریت شهری است.

وی افزود: متأسفانه زیرساخت‌های گردشگری در حال حاضر در شهر قم وجود ندارد، اماکن اقامتی با ظرفیت پایین و عموماً قدیمی هستند، ضمن اینکه نبود جاذبه‌های مدرن برای گردشگران، عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود نظیر اماکن تاریخی و طبیعی و عدم معرفی این جاذبه‌ها برای گردشگران از دیگر نقاط ضعف موجود می‌باشد.

شهردار قم با بیان اینکه معرفی ظرفیت‌های گردشگری در راستای اهداف سند چشم‌انداز قم ۱۴۰۰ و قم ۱۴۱۴ در دستورکار است، خاطرنشان کرد: شهر و استان قم دارای قدمت و تمدنی ۷۰۰۰ ساله است که این ظرفیت نیز برای توسعه گردشگری قابل توجه و مهم است تا با استفاده از حوزه‌های مختلف در سطح شهرها و روستاهای استان و با مرکزیت شهر قم به آن دست پیدا کنیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار