امام جمعه قم عذرخواهی را حلقه مفقوده در فرهنگ مدیران دانست
عذرخواهی یکی از مسائل مهم فرهنگ اسلامی و مدیریتی است و مسئولانی که از اصول خود کوتاهی می‌کنند در حقیقت از زیر بار مسئولیت فرار می‌کنند. مهارت عذرخواهی مهم‌ترین فنونی است که باید مدیران آن را یاد گرفته و به آن عمل کنند، عذرخواهی حلقه مفقوده در فرهنگ مدیران است. البته مدیران باید به‌گونه‌ای عمل کنند که اصلا نیازی به عذرخواهی نباشد.
کد خبر: ۵۷۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹ 02 March 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مصلی قدس، تقوا را تلاش و جدیت برای منحرف نشدن از مسیر فطرت و سرشت انسان دانست و اظهار داشت: رعایت تقوا دارای سه مرحله شروع عمل، در حین عمل و بعد از عمل است.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: به‌وسیله تقوا خوابتان را به بیداری تبدیل کنید، به‌عبارتی‌دیگر شروع و پایان روز خود را با تقوا همراه کنید.

امام‌جمعه قم با اشاره به آیاتی از سوره ممتحنه ابراز کرد: در آیه نهم از سوره ممتحنه مقدار اندک از ارتباط با کفار را منع و تحریم کرده است، آیات هفتم و نهم سوره ممتحنه ارتباط تنگاتنگ و قلبی را از ارتباطاتی می‌داند که تنها در ارتباط با خداوند متعال است و به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) این نوع محبت و مودت را از خداوند متعال طلب کرده است.

سعیدی ادامه داد: درجه دوم از دوستی و ارتباط دوستانه عبارت از همدردی، خیرخواهی و مسالمت‌آمیز برخورد کردن است که با هر مذهب و دینی می‌شود، این درجه از دوستی با کفار حربی متخاصم و ستمگران و آتش‌افروزان نمی‌تواند باشد، و محبت و دوستی که در آیات سوره ممتحنه بیان‌شده بود از همین نوع بود.

وی بیان کرد: اگر در قطع رابطه با کفار از فقر و تنگدستی بیم دارید خداوند اگر بخواهد شما را از آن‌ها بی‌نیاز می‌کند، بنابراین قطع رابطه با کفار سبب رشد و شکوفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دهم اسفند روز ورود امام خمینی(ره) به شهر مقدس قم را گرامیداشت و افزود: امروز جمعه سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) است که امروز روز تکریم همسران و مادران شهدا بیان‌شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه طبق گزارش کمیته امداد قم مردم قم ازلحاظ پرداخت صدقه و کمک به ایتام رتبه نخست را در کشور دارند، ابراز کرد: جمعاً 28 میلیارد تومان در یازده ماه سال جاری مردم قم به کمیته امداد کمک کرده‌اند که بسیار ارزشمند است.

وی با تأکید بر امربه‌معروف و نهی از منکر گفت: مراجع عظام تقلید با حمایت‌هایی که دارند، باید بیشتر به این دو فریضه پرداخته شود، و با حمایت‌های مردم آبرومندتر و بهتر این دو فریضه پیش خواهد رفت.

امام‌جمعه قم با اشاره به فرهنگ عذرخواهی مسئولان و مدیران ارشد نظام تأکید کرد: بیانات مقام معظم رهبری برگرفته از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) و معارف اهل‌بیت(ع) است، معظم له بر اساس تقوا و روشن‌بینی مفاهیم بسیار بلند عرفانی را در عرصه مدیریت و سیاست به کار می‌برند، مسئولان نظام نیز در عرصه مدیریتی خود باید سیره و مشئ ایشان را سرلوحه خود قرار دهند.

سعیدی ادامه داد: فرهنگ عذرخواهی از مردم در کنار دلسوزی به مردم، و هم‌وغم برای مردم بسیار دارای اهمیت است، با نگاهی به واژه عذر و مشتقات آن تنها عذرخواهی به فرد و تنها به فرد مسئول منتهی نمی‌شود بلکه به کار زشتی که زیرمجموعه مدیر انجام داده مربوط می‌شود، عذرخواهی اخیر مقام معظم رهبری به خاطر کم‌کاری مسئولان و مدیران است، بنابراین انسان باید عذرخواهی کند همان‌گونه که عذر پذیر نیز باید باشد.

وی هنر از دل درآوردن کدورت‌ها و در دل کاشتن محبت را لازمه کار مدیران بیان و تصریح کرد: اگر این‌گونه به عذرخواهی نگاه کنیم دیگر برای ما حکم جان کندن پیدا نمی‌کند، البته بهتر این است که مدیران به‌گونه‌ای عمل کنند که نیاز به عذرخواهی نباشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: عزت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران در کارآمدی مدیران است و آن دسته از مدیران که به دنبال عذرخواهی و عذرتراشی هستند به دنبال توانمندی عملی خود نمی‌رود، و وقتی کسی به دنبال کارآمدی خود باشد درصدد اتقان کارهای خود است و نیازی به عذرخواهی نیست.

سعیدی با بیان شرایط عذرخواهی گفت: هر چند عذرخواهی حرکتی شایسته محسوب می‌شود اما این در شرایطی است که فرد عذرخواه به دنبال اصلاح کار خود باشد، شرط دوم عذرخواهی پشیمانی است، همچنین عدم تکرار، اصلاح کارهای اشتباه گذشته، بهنگام بودن عذرخواهی و نمایشی نبودن عذرخواهی از شرایط دیگر عذرخواهی است.

امام‌جمعه قم مهارت عذرخواهی را مهم‌ترین فنونی دانست که باید مدیران آن را یاد گرفته و به آن عمل کنند و تأکید کرد: عذرخواهی حلقه مفقوده در فرهنگ مدیران است وقتی کسی می‌بیند با عذرخواهی کردن تنبیه می‌شود نباید به دنبال توجیه عذرهای خود باشد، اگر مشاهده می‌شود که در کشورهای دیگر، مدیر یا مقامی دچار اشتباهی شد عذرخواهی می‌کند و این به آن دلیل است که فرهنگ معذرت‌خواهی در این کشورها درونی شده است.

سعیدی با اشاره به دیدار وزیر اوقاف سوریه و هیئت همراه با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار نسبت به تفرقه‌افکنی کشورهای مرتجع منطقه فرمودند، کسانی برخلاف جهت وحدت حرف می‌زنند، اگر این‌ها وابسته به سیاست‌های جهانی هستند و در راستای آن‌ها حرکت می‌کنند باید محکم با آن‌ها مواجه شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار