مدیرکل منابع طبیعی:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با اشاره به اینکه 105 هزار هکتار از اراضی بیابانی این استان جزء کانون های اصلی تولید ریزگرد است، گفت: سدهای احداث شده در مسیر رودخانه های منتهی به دشت مسیله قم مانع ورود آب به این کانون بحران، و کنترل ریزگردها شده است.
کد خبر: ۵۷۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱ 10 March 2018

به گزارش  تابناک قم، سید محمد تقی سجادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تاکید بر حساسیت بیشتر مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این معضل حاد زیست محیطی، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده از سوی محققان و پژوهشگران منابع طبیعی، کانون های ریزگرد در استان قم شامل 27 هزار هکتار در بخش شمال غربی و سمت کوه نمک، حدود 42 هزار هکتار در قسمت شمال شرقی و ضلع شرقی آزاد راه قم - گرمسار در نزدیکی دشت مسیله و یک عرصه 22هزار هکتاری در حسین آباد میش مس در جنوب شرقی استان و یک بخش دیگر پیرامون دشت قم است.

دشت مسیله یکی از مراکز کویری جنگلی قم به شمار می آید که 10 هزار هکتار وسعت دارد و در حال حاضر قسمت های عمده این دشت پوشیده از درختان گز و تاق می باشد.

وی توجه به معضل ریزگردهای قم به دلیل همجواری این استان با مراکز عمده جمعیتی و صنعتی کشور از جمله تهران را امری اجتناب ناپذیر توصیف کرد، و افزود:به دلیل سد سازی های صورت گرفته هیچ آبی از رودخانه های قمرود، قره چای، کرج و جاجرود وارد دشت مسیله نمی شود.

سجادی همچنین با اشاره به نقش همراهی طبیعت در کنترل محدود پدیده ریزگردها، آب رودخانه شور را تنها شریان ورودی به دست مسیله دانست، و افزود: بواسطه ورود 10 تا 20 متر مکعب آب ناشی از سیلاب این رودخانه در هنگام بارندگی، 14هزار متر مکعب از دشت مسیله به جنگل های انبوه گز تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی قم با اذعان به اینکه عواملی مانند افزایش گرمای کره زمین، گاز CO2 و سایر گازهای گل خانه ای ، رژیم بارندگی را به هم ریخته است، افزود: در فصل زمستان بارندگی های زیادی نداریم، ولی در ماه های فروردین و اردیبهشت سال آینده ،میزان بالایی از بارندگی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه معضل ریزگردها در برخی استان های کشور مانند خوزستان و قم چندین برابر حد مجاز است آن را واقعیتی غیر قابل کتمان خواند، و افزود: این معضل در بروز مشکلات زیست محیطی تاثیر بسزایی داشته است.

وی مجموع کل اراضی طبیعی قم را یک میلیون و 123 هکتار ذکر کرد، و افزود: 970 هزار هکتار آن در اختیار اداره کل منابع طبیعی است که 400 هزار هکتار آن برای بیابانی شدن از ظرفیت بالایی برخوردار است که تاکنون 176 هزار هکتار آن تبدیل به بیابان شده، و 105 هزار هکتار کانون ریزگرد نیز بخشی از آن است.

سجادی با اشاره به اقدامات در حال انجام برای پیشگیری از بحرانی شدن بیش از پیش معضل ریزگردها، از آغاز عملیات بوته کاری یکهزار و 385 هکتار از اراضی استان از ابتدای سه ماهه پایانی سال 96 خبر داد، و افزود: این طرح در سه ماهه نخست سال 97 نیز ادامه پیدا می کند.

مدیرکل منابع طبیعی قم اضافه کرد: در گذشته هشت هزار و 500 هکتار از اراضی مستعد بیابانی استان بوته کاری شده که خیلی کم و ناچیز است.

وی افزود: رویکرد منابع طبیعی برای توسعه بوته کاری و کاشت درختچه های گز در اراضی استان استفاده از توان خیرین است که در این خصوص از سوی بنیاد برکت بازدیدی به عمل آمده و قرار است در قالب تعاونی هزار هکتار را اجرا کند.

وی یادآور شد: در قالب ماده 3 قانون حفاظت از منابع طبیعی، بخش خصوصی که حاضر به سرمایه گذاری در جهت احیای منابع طبیعی هستند، مورد حمایت قرار می گیرند که این امر ظرفیت جدیدی را بوجود می آورد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار