رئیس اداره معماری اداره کل راه و شهرسازی:
رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: نمای رومی با هویت ایرانی اسلامی و اقلیم این استان سازگار نیست.
کد خبر: ۵۷۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ 12 March 2018

به گزارش تابناک قم،محمدرضایی ندوشن با بیان این که نمای ساختمان، هویتی برای ساکنان آن است، افزود: نمای رومی به لحاظ دید کارشناسی رد شده است، استفاده از سنگ در اقلیم قم به صورت یکپارچه و به میزان زیاد، مشکلاتی ایجاد می کند و هزینه های مصرف انرژی را بالا می برد، به طوری که در تابستان برای خنک کردن و در زمستان برای گرم کردن خانه باید انرژی زیادی مصرف شود.

وی با اشاره به این که استفاده از سنگ زیاد هزینه ساخت نمای رومی را افزایش می دهد، اضافه کرد: این نما از لحاظ سازه ای مشکل دارد، چراکه به دلیل حجم زیاد سنگی که در آن به کار می رود، وزن زیادی را روی سازه ساختمان تحمیل و در هنگام وقوع زلزله، سنگ های به کار رفته ایمنی ساکنان ساختمان را تهدید می کند.

ندوشن گفت: سال گذشته کار پژوهشی در سطح شهر قم انجام و مشخص شد در سال های 94 و 95، با رشد روز افزون نمای رومی به ویژه در منطقه های یک و چهار روبرو هستیم و تقریبا همه ساخت و سازهای جدید با نمای رومی طراحی می شود.

وی با بیان این که ممنوعیت ساخت نمای رومی مصوبه جلسه 28 آبان سال گذشته در کمیسیون ماده پنج استان است، افزود: این ممنوعیت 29 آبان ماه پارسال برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد و افرادی که اقدام به ساخت نمای رومی نمایند با مشکلاتی از جمله صادر نشدن پایان کار مواجه می شوند.

وی با اشاره به نقدهای جامعه دانشگاهی و مدیران شهری به نمای رومی، اضافه کرد: با توجه به این که قم پایتخت مذهبی ایران است و هویت اسلامی و شیعی محکمی دارد، نمای رومی به عنوان الگوی غربی با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

ندوشن ادامه داد: درحال حاضر سبک های معماری داریم که با اقلیم و هویت مذهبی قم سازگار است و می تواند جایگزین خوبی برای نمای رومی باشد.

وی با اشاره به برخی آشفتگی ها در نمای ساختمان ها، گفت: در 10 سال گذشته به دلیل حجم زیاد مهاجرت و نبود سبک های متناسب با فضای دینی قم، ساخت و سازهای غیراصولی، آشفتگی هایی در نماهای ساختمان ها به وجود آمده است.

رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم اضافه کرد: در سال 93، ضوابط بومی سیما و منظر شهری به تصویب رسید و کمیته نما در شهرداری های مناطق ایجاد شد تا نظارت بر ساخت نماها صورت گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد: با فعالیت مستمر این کمیته تا سال 98، کنترل کاملی بر ساخت نمای ساختمان ها اعمال شود و بتوان هویت دینی و انسجام بصری را در نمای ساختمان ها حفظ 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار