در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان شد:
بیمارستان‌های قم در ایام نوروز فعال هستند، ایجاد پایگاه دائمی اورژانس ۱۱۵ در اطراف حرم حضرت معصومه(س)، بهره‌برداری از بیمارستان هزار تخت خوابی قم تا ۳ سال آینده، طرح نظارت‌‌های بهداشتی در ایام نوروز با جدیت دنبال می‌شود، فعالیت 16 تخت سوانح سوختگی در قم، نگرانی برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در تعطیلات عید وجود ندارد و .. مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.
کد خبر: ۵۷۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۸ 14 March 2018

به گزارش تابناک قم، نشست خبری اقدامات و فعالیت های نوروزی دانشگاه و خدمات بهداشتی درمانی قم، با حضور رئیس و معاونان این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در این نشست اظهار کرد: در شهر قم مسائل و مشکلات بسیاری در زمینه سلامت وجود دارد و این مسائل نیز به عقب ماندگی‌های این شهر در عرصه سلامت برمی‌گردد.

کلنگ احداث بیمارستان قلب قم سال ۹۷ زده می‌شود/ ۳ تن مواد غذایی فاسد معدوم شد/ اخذ مجوز استخدام 150 نیروی پرستار

ابوالفضل ایرانی خواه با بیان اینکه در عرصه بهداشت و سلامت مردم و حوزه فعالیت دانشگاه علوم پزشکی کارهای زمین مانده بسیار است، تصریح کرد: با شروع طرح تحول سلامت در کارهای روتین و روزمره تحولی شگرف پیش آمد که بخش اعظم زمان و انرژی این مجموعه در راستای اصلاح و رفع مشکلات زیر ساختی است.

وی با تأکید بر اینکه بیمارستان‌ها به عنوان محوری‌ترین پایه حوزه درمان محسوب می‌شوند، گفت: از یک هزار و ۶۰۰ تخت بخش خصوصی، دولتی و خیریه که در استان وجود داشت ۱۰۰ درصد آن فرسوده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیمارستان فرقانی را پس از بیمارستان شهید بهشتی مهمترین بیمارستان قم ذکر و تصریح کرد: در قالب طرح تحول تلاش شد حقیقت حوزه سلامت قم را برای وزیر بهداشت تبیین کنیم.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت هرگز گمان نمی‌کرد شهر قم از نظر آموزشی و بهداشتی در فقر به سر ببرد و همین مسئله موجب توجه بیشتر به بخش سلامت و آموزش در قم شد.

افزوده شدن ۸۰۰ تخت بیمارستانی به قم تا نیمه نخست سال ۹۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم از افزوده شدن ۸۰۰ تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی قم خبر داد و بیان کرد: این تخت‌ها به شکل نیمه ساخته و یا توسط خیرین و دولت شروع شده بود که به صورت رها شده باقی مانده بود.

وی با تأکید براینکه پی‌گیری و مدیریت پروژه‌ها زمین مانده موجب شد در مدت زمانی تکمیل و افتتاح شود، عنوان کرد: تا چند روز دیگر دومین بیمارستان مدرن استان قم که حدود ۵۰۰ تخت از مجموعه ۸۰۰ تخت را به خود اختصاص می‌دهد به بهره‌برداری می‌رسد.

ایرانی خواه با اشاره به ساخت بیمارستان‌های مدرن و پیشرفته در قم، مطرح کرد: بیمارستان فرقانی که در حال حاضر با ۸۰ درصد ظرفیت خود مشغول کار است یکی از این دو بیمارستان مدرن به شمار می‌رود که سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم ادامه داد: بیمارستان شهدا در نخستین روزهای بهار ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید که ۱۷۰ تخت را به خود اختصاص داده است.

کلنگ احداث بیمارستان قلب قم سال ۹۷ زده می‌شود/ ۳ تن مواد غذایی فاسد معدوم شد/ اخذ مجوز استخدام 150 نیروی پرستار

وی با اشاره به اینکه ۲۲۰ تخت از مجموع ۸۰۰ تخت بیمارستانی قرار بود توسط یکی از خیرین تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد، گفت: این بیمارستان قرار بود به همت خیر قمی ساخته و توسط دانشگاه علوم پزشکی مجهز شود ولی به دلیل برخی مسائل اعتباری و برخی نیازهای زیر ساختی که نیاز به همکاری‌های بین بخشی بود به ماه‌های آینده موکول شد و تا پایان نیمه نخست سال ۹۷ تمامی ۸۰۰ تخت وعده داده شده به چرخه بیمارستانی استان قم اضافه خواهد شد.

بهره‌برداری از بیمارستان هزار تخت خوابی قم تا ۳ سال آینده

ایرانی خواه با اشاره به وعده ریاست جمهوری برای ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی در قم، گفت: در خصوص عملی کردن این وعده دانشگاه علوم پزشکی قم مشقات فراوانی را متحمل شد و با توجه به مشکلات فراوانی که به وجود آمد کار به جایی داشت می‌رسید که این سرمایه‌گذار از کار خویش صرف نظر کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم سرمایه گذار بیمارستان هزار تخت خوابی قم را بانک پاسارگاد دانست و گفت: این پروژه حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که تا سه سال آینده به عنوان یک بیمارستان بین‌المللی به مجموع بیمارستان‌های قم اضافه خواهد شد.

کلنگ ساخت بیمارستان تخصصی قلب در سال ۹۷ زده می‌شود

وی عنوان کرد: عملیات احداث بیمارستان تخصصی قلب نیز در سال ۱۳۹۷ شروع می‌شود و در طول مدت ۲ سال افتتاح خواهد شد؛ این بیمارستان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با اشراف مراجع تقلید به صورت خیریه به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه برخی پزشکان، مراجعین را به آزمایشگاه‌های خاص ارجاع می‌‌دهند گفت: ارجاع مراجعان به آزمایشگاه‌های خاص توسط پزشکان نیاز به یک نظارت و بازرسی دقیق دارد.

وی با اشاره به کمبود متخصص سونوگرافی در استان قم بیان کرد: رویکرد و سیاست دانشگاه علوم پزشکی قم در زمینه سونوگرافی افزایش متخصصان نیست بلکه هدف ما آموزش افرادی در این زمینه است.

تمامی مراکز درمانی در ایام عید فعال‌اند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز با اشاره به فعالیت مراکز درمانی عنوان کرد: تمامی مراکز درمانی و بیمارستان ها در ایام عید فعال اند و دغدغه ای در ارتباط با خدمت رسانی به بیماران وجود ندارد.

محمود پرهام افزود: در استان قم 60 آزمایشگاه مشغول به فعالیت است که در این میان 5 آزمایشگاه خصوصی می باشند.

وی تصریح کرد: همچنین 37 مرکز رادیولوژی در قم وجود دارد که تعدادی از آن شیفتی یا شبانه روزی فعال است.

پرهام خاطرنشان کرد: در ایام نوروز 10 بیمارستان دولتی و خصوصی در استان قم فعالیت دارند و خدمات خود را به طور کامل به بیماران ارائه می دهند.

16 تخت سوانح سوختگی در قم فعال است

وی در مورد سوانح سوختگی عنوان کرد: تعداد تخت سوختگی در قم از استاندارد کمتر است اما تمهیدات لازم دربرنامه های کوتاه مدت در بیمارستان هزار تخت خواب برای نیاز استان قم اندیشیده شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان کرد: با وجود اینکه تخت های سوختگی در قم محدود است اما در طول سال 30 درصد این تخت ها اشتغال است.

طرح نظارت‌‌های بهداشتی در ایام نوروز با جدیت دنبال می‌شود

در ادامه این نشست معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قم، از طرح تشدید نظارت‌ها و بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی هتل‌ها، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مهمان‌پذیرها، مساجد بین راهی، نمازخانه‌ها و سامانه‌های آب‌رسانی از تاریخ ۱۵ اسفندماه سال جاری تا ۱۵ فروردین‌ماه سال جدید خبر داد.

حسن ایزانلو با تأکید بر اینکه در طرح کشیک ۵۵ نفر از کارشناسان بهداشت محیط شرکت دارند، گفت: تیم‌های دو و سه نفره به صورت روزانه و یک تیم هم در طول شب خدمات خود را ارائه می‌دهند.

وی خدمات کارشناسان بهداشت را شامل بازرسی‌هایی که در طول روز و شب صورت می‌گیرد دانست و تصریح کرد: اگر لازم باشد نواقصی که مشاهده می‌کنند اخطار رفع نواقص می‌دهند و در صورت رفع نشدن نواقص منجر به معرفی متصدیان متخلف به مراجع قضایی یا تعطیلی آن مرکز می‌شود.

ایزانلو اضافه کرد: در این طرح دو درصد از مراکز زیر پوشش که شامل ۲۰ هزار واحد صنفی می‌شود را نمونه‌برداری کرده و به آزمایشگاه‌های زیر پوشش ارسال می‌شود.

۳ تن مواد غذایی فاسد معدوم شد

وی از نظارت بر واحدهای تأسیسات آب‌رسانی و منابع آب در سطح شهر و استخرها، اماکن زیارتی و بوستان‌ها خبر داد و گفت: از شروع اجرای این طرح تا کنون یکهزار و ۸۱ بازدید صورت گرفته که در طی آن ۶ مرکز متخلف تعطیل و ۷۲ اخطار رفع نقض داده شده و ۴۶ متصدی متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: از زمان آغاز اجرای طرح نظارتی تا کنون سه تن مواد غذایی غیر قابل مصرف کشف و معدوم شده است که بازرسی و نظارت‌ها تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه دارد.

در تعطیلات عید نگرانی جهت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در قم وجود ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در تعطیلات عید نگرانی جهت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

سید محمد میلانی اظهار داشت:در این ایام به طور ویژه و مستمر قسمت‌های مختلف واحدهای پخش کننده و عرضه کننده مواد غذایی آرایشی، بهداشتی و عرضه کننده و ملزومات پزشکی مورد بازرسی و نظارت قرار می گیرند. البته اقدامات لازم از مدت ها قبل آغاز شده و به طور منسجم تری در حال پیگیری است تا با کمبودی مواجه نباشیم.

وی گفت: در صورتی که واحدی دچار تخلف باشد با آن برخورد قانونی صورت می گیرد. داروخانه‌های شبانه‌روزی و روزانه طبق نیاز استان و زائران و مسافران به توزیع اقلام مورد نیاز می پردازد.

میلانی افزود: کتابچه ای در قالب توصیه های غذایی و دارویی در ایام نوروز طراحی شده که در میان مسافران و زائران توزیع می گردد.

تجهیز بیمارستان امام رضا(ع) به پایگاه هوایی اورژانس ۱۱۵

در ادامه رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم از افزوده شدن پایگاه بیمارستانی اورژانس هوایی در قم خبر داد و بیان کرد: تا پیش از این فقط بیمارستان شهید بهشتی به عنوان پایگاه اورژانس هوایی خدمات ارائه می‌داد ولی اکنون بیمارستان امام رضا(ع) نیز به پایگاه هوایی مجهز شده است.

محمد شهیدی با بیان اینکه پد بیمارستان امام رضا(ع) از استانداردهای لازم برخوردار است، تصریح کرد: آموزش‌های لازم به پرسنل این بیمارستان داده شده است و از این به بعد فرود بالگردهای اورژانس در بیمارستان امام رضا(ع) نیز صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در تمام بخش‌های استان قم که دارای نقاط صعب العبور هستند و امکان انتقال مصدوم به صورت زمینی با مشکل مواجه باشد جایابی صورت گرفته و نقاط جغرافیایی شناسایی شده و در هر بخش سه یا چهار قسمت به عنوان پد پیش بینی شده که با بخشداران هماهنگی صورت گرفته تا زیرسازی صورت بگیرد تا در صورت لزوم از آن فضاها به عنوان مرکزی برای فرود بالگردها استفاده می‌کنیم.

ایجاد پایگاه دائمی اورژانس ۱۱۵ در اطراف حرم حضرت معصومه(س)

وی با اشاره به طرح سلامت نوروزی بیان کرد: اورژانس ۱۱۵ یک واحد پیش بیمارستانی است که همیشه در حالت آماده باش به سر می‌برد و آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ در پنج‌شنبه پایانی سال به صورت ویژه در کنار آرامستان‌ها استقرار دارند و همچنین در ایام نوروز نیز به ویژه هنگام سال تحویل در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) و اماکن زیارتی حضور به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم اضافه کرد: به زودی پایگاه دائمی اورژانس ۱۱۵ در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) ایجاد می‌شود که به زائرین و مجاورین خدمات اورژانس ارائه می‌کند.

اخذ مجوز استخدام 150 نیروی پرستار در قم

معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز در خصوص تامین نیرو عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم در سال گذشته و جاری بالغ بر 2 هزار نیرو به کار گرفته است.

علی اصغر اکرمی افزود: در این میان یک هزار تن پرستار می باشند؛ در جهت تامین نیاز استان، مجوز استخدام 150 نیروی پرستار در قم را اخذ کرده ایم که با تامین اعتبارات جذب می شوند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 2 ساختمان کلینیک ویژه هر یک با ۵ هزار و 600 مترمربع مساحت در بیمارستان های شهید بهشتی و فرقانی در حال ساخت می باشد. این کلینیک ها بسیار مجهز و از ساختمان های پیشرفته در سطح کشور به شمار خواهند رفت که در سه ماه نخست سال 97 راه اندازی می شود.

وی بیان کرد: در این دو کلینیک 35 پزشک متخصص در حوزه های مختلف به طور همزمان به ارائه خدمت می پردازند. همچنین به تازگی 9 خانه بهداشت در مراکز روستایی قم روند ساخت را آغاز کرده که در ابتدای سال آتی به بهره برداری می رسد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار