مدیر کل هواشناسی استان قم:
وضعیت گرما در استان تا ۶فروردین در حد نرمال است؛ چهارم فروردین، دما به اوج خود می‌رسد و دمای 33درجه را در استان شاهد خواهیم بود. میزان بارش های سال جاری نسبت به متوسط بارش استان، با50درصد کمبود مواجه است؛ حداکثر بارش در سال زراعی جاری در شهر قم6/48میلیمتر بوده است، این در حالی است که میزان بارش در سال گذشته 7/101میلیمتر گزارش شده بود.
کد خبر: ۵۸۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶ 19 March 2018

 به گزارش تابناک قم، یحیی زارع مدیر کل هواشناسی استان قم در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم، عنوان کرد: وضعیت گرما در استان تا ۶فروردین در حد نرمال است؛ چهارم فروردین، دما به اوج خود می‌رسد و دمای 33درجه را در استان شاهد خواهیم بود.

وی افزود: از ششم تا ۱۴فروردین ماه دمای هوا بالاتر از حد نرمال است؛ همچنین احتمال وجود بارش به میزان کم وجود دارد؛ بارش های این فصل جبهه ای است و میزان بارش زیاد و مدت زمان آن کم است، به همین دلیل احتمال وقوع سیل وجود دارد.

قم رتبه 19 بارش در کشور را دارد

مدیر کل هواشناسی استان قم با بیان اینکه استان قم در رتبه ۱۹ دریافت بارش بین استان های کشور قرار دارد، تصریح کرد: میزان بارش های سال جاری نسبت به متوسط بارش استان، با50درصد کمبود مواجه است؛ حداکثر بارش در سال زراعی جاری در شهر قم6/48میلیمتر بوده است، این در حالی است که میزان بارش در سال گذشته 7/101میلیمتر گزارش شده بود.

پیش بینی کمبود 40درصدی بارش تا اردیبهشت سال آینده

وی از پیش بینی کمبود 40درصدی بارش تا اردیبهشت سال آینده خبرداد و ادامه داد: تمام ایستگاه های استان کم بارش گزارش شده‌اند و تا پایان دوره 10 ساله پهنه بندی، استان قم دچار خشکسالی بسیار شدید است.

زارع وضعیت آب در استان قم را اسفبار توصیف کرد و گفت: استفاده بی رویه از منابع زیر زمینی، موجب فرونشست زمین در مناطق مختلف استان شده است وباید به طور جدی از برداشت آب های زیرزمینی جلوگیری شود؛ همچنین باید یا کشت جایگزین انجام دهیم یا به تبدیل زراعت به صنعت روبیاوریم؛ سرشاخه های دز که منبع تامین آب استان است، در سال جاری ۶۰درصد کمبود بارش داشته است و اگر مدیریت درست در خصوص منابع آبی انجام نشود با مشکل روبه رو می‌شویم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار