مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: 10 نمایشگاه صنایع دستی و نوروزگاه با هدف معرفی توانمندی های هنرمندان و آیین های محلی و بومی در قم برپا شد.
کد خبر: ۵۸۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 22 March 2018

به گزارش تابناک قم، عیسی رضایی اظهار داشت: نمایشگاه های صنایع دستی واقع در صحن جامع فاطمی حرم حضرت معصومه(س)، مجتمع های گردشگری مهتاب، زیتون، امیرکبیر، کاروانسرای دیرگچین و خانه تاریخی زند با حضور هنرمندان صنایع دستی تا 15 فروردین ماه فعال است.

وی افزود: در این نمایشگاه ها رشته های تزیینات معماری، کاشی هفت رنگ، آینه کاری، معرق، منبرسازی، حاتم کاری، قلم کاری، سوزن دوزی، چرم کاری و سایر هنرهای دستی در معرض دید عموم قرار گرفته است.
چهار هزار و 200 هنرمند صنایع دستی در قم دارای پروانه فعالیت می باشند که از این تعداد 2 هزار و 300 تن دارای کارگاه و تولید هنرهای دستی هستند.

وی با اشاره به برگزاری تورهای نوروزگردی صنایع دستی قم گفت: در این تورها گردشگران و علاقه مندان به هنرهای دستی در نمایشگاه های صنایع دستی برای مشاهده مراحل تولید محصولات حضور می یابند تا از نزدیک با این هنرها آشنا شوند.

وی تاکید کرد: باید صنایع دستی قم به عنوان سوغات به زائران معرفی شود، چراکه هنرمندان صنایع دستی در سطح کشور شاخص هستند.

رضایی از آغاز به کار پنج نوروزگاه نیز در قم خبر داد و گفت: این نوروزگاه ها در مجتمع های بین راهی از جمله مهتاب، مهروماه، زیتون، خانه تاریخی زند و کاروانسرای دیرگچین تا پایان 15 فروردین ماه فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: در این نوروزگاه ها برنامه های مختلف فرهنگی و سنتی در راستای معرفی آیین ها، آداب و رسوم بومی برگزار می شود تا گردشگران با سنت ها، غذاها و لباس های محلی آشنا شوند.

وی با بیان این که چهار موزه نیز در ایام عید نوروز میزبان گردشگران است گفت: موزه های تاریخی از جمله مردم شناسی درخانه تاریخی زند، گنجینه آثار مراجع عظام تقلید درخیابان معلم، باغ گنبد سبز در خیابان شهید روحانی و خانه تاریخی ملاصدرا در بخش کهک از توابع قم میزبان گردشگران و علاقه مندان به میراث تاریخی و هویت ملی کشورمان است.

شهر کهک از توابع استان قم در فاصله 30 کیلومتری شهر قم قرار دارد.

وی افزود: علاقه مندان هر روز از ساعت 8 تا 19 می توانند از این موزه ها بازدید کنند.

وی با اشاره به مناطق گردشگری قم گفت: جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان ازجمله 12 منطقه نمونه گردشگری استان قم است.

استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش مرکزی، سلفچگان، جعفریه، کهک و خلجستان است.

رضایی خاطرنشان کرد: توابع پنجگانه استان قم دارای مکان های تاریخی و گردشگری است که با همکاری مسئولان مربوطه در هر منطقه زمینه حضور گردشگران فراهم شده است.

وی با تاکید بر این که استان قم دارای 9 روستای هدف گردشگری است گفت: فردو، انجیله، قلعه چم، بنابر، دستگرد، قاهان، محمد آباد کاج، طینوج، وشنوه از جمله روستاهای هدف گردشگری است که اقدام زیرساختی در آنها صورت گرفته است تا از گردشگران میزبانی شود.

وی اضافه کرد: در روستاهای هدف گردشگری خدماتی از جمله آسفالت جاده و راه دسترسی داخل روستا با کمک های دولتی و تعدادی مجتمع های بین راهی انجام شده و تعدادی نیز در دست تکمیل است.

وی در ادامه، از فعالیت 20 پایگاه اطلاع رسانی و اسکان در سطح شهر قم خبر داد و گفت: این پایگاه ها در مبادی ورودی شهر و نقاط پر آمد و شد مسافران نوروزی فعال شده است.

رضایی گفت: همه واحدهای اقامتی و دستگاه های مربوطه برنامه ریزی های لازم را برای خدمات رسانی مناسب جهت پذیرایی از زائران انجام داده اند تا بتوانیم با ارائه خدمات مناسب رضایت مسافران نوروزی را فراهم سازیم.

35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم در خدمت مسافران و زائران است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار