در چهل و دومین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم از روانه شدن ارزش‌افزوده تولیدات واحدهای تولیدی قم به تهران به دلیل استقرار دفاتر مرکزی این واحدها در پایتخت انتقاد شد.
کد خبر: ۵۸۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰ 10 April 2018

به گزارش تابناک قم، چهل و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار، محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سالن جلسات شهید باکری برگزار شد.

در این جلسه، نایب رئیس شورای شهر قم با اشاره به وضعیت و رسالت مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در مسائل مرتبط با محیط‌زیست اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مسئله محیط زیست مسئولیت مستقیم داشته و نباید در این مسئله کوتاهی یا اغماضی به خرج دهد.

حسن بختیاری با بیان برخی مشکلات زیست‌محیطی ایجادشده توسط صنایع صنعتی استان در محدوده حریم شهری گفت:در حریم شهر قم نیز مشکلاتی به دلیل فعالیت‌های واحدهای آلاینده به وجود آمده که در این‌بین وضعیت واحدهای تولید آهک و سنگ همراه با مزاحمت‌های صوتی، ایجاد گردوغبار و نازیبایی‌های همراه شده است.

وی با انتقاد از سیاست‌های سازمان محیط‌زیست استان قم در قبال آلایندگی‌های واحدهای صنعتی تأکید کرد: متأسفانه سازمان محیط‌زیست استان قم توجهات لازم در مسئله محیط‌زیست را نداشته و این حوزه را رها کرده است.

نایب رئیس شورای شهر قم ادامه داد: وضعیت ورودی‌های شهر قم ازنظر سیما و منظر در وضعیت مطلوبی قرار نداشته که استقرار واحدهای آلاینده ازجمله عوامل ایجاد و بروز این وضعیت نامطلوب در ورودی‌های شهر قم شده است.

افزایش نرخ کرایه اتوبوس به صلاح شهروندان نیست

عضو شورای شهر قم نیز در بخشی از این جلسه، با انتقاد از فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده در محدوده و حریم شهر قم خاطرنشان کرد: متأسفانه کوره‌های آجرپزی موجود در جاده قدیم کاشان و واحدهای سنگ‌بری امروزه با گسترش فضای شهری وارد حریم شهر قم شده که باید مکان مناسبی را برای جانمایی این واحدهای آلاینده در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد آتش زر ادامه داد: توسعه یک شهر زمانی منطقی و کارکردگرا می‌تواند باشد که همراه با توسعه متوازن و هماهنگ شهری صورت گیرد از این‌رو باید اجرای برخی سیاست‌های یک‌جانبه در استقرار و سوق دادن برخی صنایع یا امکانات در برخی مناطق شهر قم خودداری کرد.

وی تصریح کرد: باید توزیع کاربری‌های مختلف در حوزه‌های تجاری، گردشگری، اقتصادی و حوزه‌های دیگر به‌صورت متوازن و همراه با در نظر گرفته‌شده ویژگی‌های مختلف شهری توزیع و جانمایی شود تا سبب ایجاد برخی نارسایی‌ها و مشکلات شهری نشود.

وضعیت بغرنج فرش ابریشم قم

عضو شورای شهر قم نیز در بخشی از این جلسه، تأکید کرد: با توجه به اینکه اقشار ضعیف و متوسط جامعه عموماً از ناوگان اتوبوس‌رانی در شهر قم استفاده می‌کنند باید افزایش نرخ کرایه‌ها با شیب و منطق درستی انجام شود.

مجید اخوان با ابراز ناخرسندی از افزایش نرخ کرایه اتوبوس در شهر قم خاطرنشان کرد: افزایش 10 درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌ها در وضعیت اقتصادی و معیشتی فعلی و وجود تاکسی موبایل به صلاح شهروندان و سازمان نیست.

وی با انتقاد از مجهول ماندن صنایع بومی شهر قم در سال‌های گذشته، تأکید کرد: وضعیت فرش ابریشم قم در وضعیت بغرنجی قرار داشته که با ادامه وضعیت فعلی به نظر می‌رسد نمی‌توان افق‌های روشنی برای آن در نظر گرفت.

عضو شورای شهر قم تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های خوبی بین شهرداری قم و اصناف شهر قم ایجادشده اما متأسفانه صادرات قم به دلیل نزدیکی به تهران قربانی شده که در مبحث ارزش‌افزوده نیز دقیقاً این وضعیت وجود دارد.

اخوان ادامه داد: عدم شکل‌گیری صنایع بزرگ در استان و استقرار دفاتر این صنایع در تهران سبب شده تا ارزش‌افزوده قم به‌حساب تهران منتقل شود که باید این وضعیت هر چه زودتر اصلاح و بهبود شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه در بسیاری از مواقع ارزش‌افزوده‌ها به نام شهرداری بوده اما سود واقعی و حقیقی آن‌ها به نفع فروشندگان مصادره می‌شود و یا اصولاً ارزش‌افزوده‌ای توسط واحدهای عرضه خدمات و کالا به‌صورت واقعی پرداخت نمی‌شود.

گفتنی است در این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر قم از برنامه‌های این سازمان برای رونق و حمایت از تولیدات داخلی گزارش کار ارائه داد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار