یکی از عوامل مهم انگیزشی که در جهت دادن به مقوله سبک زندگی موثر است، تاکید بر مشترکات ملی و تعصبات مثبت اجتماعی است و از این رو تاکید بر عِرق ملی می‌تواند اصلاح گر بخشی از سبک زندگی ایرانیان در مسیر حمایت از کالای ایرانی باشد.
کد خبر: ۵۹۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 15 April 2018

به گزارش تابناک قم،مادامی که عِرق و تعصب ملی در کار نباشد ، طبعاً نمی توان به تحقق اهداف حداکثری در سالی که به عنوان زیبا و حکیمانه "حمایت از کالای ایرانی" نامیده شده، اُمید بست و به همین خاطر است که سکاندار انقلاب بر مساله تعصب و غیرت ورزیدن مردم و مسئولان نسبت به کالای ایرانی در آغازین روز سال در جوار حرم مطهر ثامن الحجج(ع) تصریح فرموده و مخاطب شعار سال را همگان دانستند.

غیرت ایرانی در این خصوص چنانچه توأمان شود با تدبیر و مجاهدت مسئولان، به یقین در سال جاری شاهد تحولی خیره کننده از حیث حمایت از تولید ملی خواهیم بود به خصوص از این حیث که با حمایت عملی از کالای ایرانی می‌توان به رشد اقتصادی واقعی و به تبع آن تقویت تولید ناخالص داخلی و نیز کاهش اتکای اقتصاد ملی به نفت و مساله خام فروشی دست یافت.

نکته حایز اهمیت در این خصوص اینکه به موازات اهمیت و حساسیت تصمیمات خرد و کلان مسؤولان در عرصه اقتصادی، تغییر فرهنگ و سبک زندگی جامعه نیز بسیار حایز اهمیت است، چه آن که بدون تغییر مطلوب در این حوزه نمی‌توان چشم انتظار گرایش اکثریت جامعه به سمت خرید و مصرف کالای ایرانی بود.

از سوی دیگر مروری بر عادات حاکم بر سبک زندگی جامعه نشان می‌دهد که متأسفانه بخش قابل توجهی از مردم در بسیاری از الگوهای حاکم بر زندگی، از الگوهای غربی تبعیت می‌کنند، هر چند که در ظاهر مخالف این را بگویند.

سبک زندگی غربی همواره به دنبال کاهش زمان مصرفی مردم برای رسیدن به اهداف در کنار ایجاد سهولت در انجام امور است. به همین خاطر بود که ماشین را اختراع کرد تا مردم در زمان کمتر و با سهولت بیشتر، به مقصد خود برسند.

اطاله کلام در این خصوص بی شک مجالی فراخ می‌طلبد که از حوصله این مقال خارج است، اما اجمالاً این که پیروی از سبک زندگی غربی به خصوص در عرصه مصرف گرایی که متاسفانه با آفت رو به تزاید مارک گرایی و برندگرایی عجین شده، با آموزه‌های دینی ما که تاکید بر قناعت در مصرف دارد، ناسازگاری دارد.

از این رو متوجه می‌شویم در این سبک زندگی که بسیاری از الگوهایش را از اقتصاد غربی اخذ کرده، مصرف کالاهای خارجی متناسب با این فرهنگ نیز اصل باشد و به همین دلیل مصرف کننده داخلی، مصرف کالاهای داخلی چندان برایش توجیه و ضرورت ندارد، چرا که او تمایل به خرید کالاهایی دارد که با فرهنگی که به او عرضه می‌شود همخوانی و تطابق بیشتری داشته باشد.

جامعه شناسان معتقدند یکی از عوامل مهم انگیزشی که در جهت دادن به مقوله سبک زندگی موثر است، تاکید بر مشترکات ملی و تعصبات مثبت اجتماعی است و از این رو تاکید بر عِرق ملی می‌تواند اصلاح گر بخشی از سبک زندگی ایرانیان در مسیر حمایت از کالای ایرانی باشد.

همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب تأکید فرمودند یکی از مسائل بسیار مهمی که در باب سبک زندگی اثربخش است، بحث فرهنگ سازی و تبلیغات در جهت مصرف کالاهای داخلی است؛ در این باره معظم له بر لزوم غیرت و تعصب ورزیدن به این مهم اشاره داشته و این نکته را متذکر شدند که باور به حمایت از کالای ساخت وطن نیازمند رشد و جهش اقتصادی کشور است و تا زمانی که عِرق ملی در این خصوص پدید نیامده و در ادامه راه تقویت نشود، نمی توان چشم انتظار معجزه ای خیره کننده در باب تقویت تولید ملی شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار