با پيام آيت‌الله صافي گلپايگاني
دبير علمي نشست نكوداشت صاحب جواهر از برگزاري اين نكوداشت با پيام آيت‌الله صافي گلپايگاني در روز 30 فروردين امسال خبر داد.
کد خبر: ۵۹۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹ 15 April 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام محمد عشایری پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی نکوداشت صاحب جواهر اظهار کرد: مدرسه عالی خاتم الاوصیا از نخستین سال‌های تأسیس از نظر اهتمام به تراث فقهی شیعه به نکوداشت شخصیت‌های فقهی اقدام کرده که در جریان‌سازی فقهی مؤثر هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این نکوداشت‌هایی در زمینه شخصیت‌های مهم و جریان‌سازی در تاریخ تطور فقه و اصول مانند شیخ اعظم انصاری، مرحوم آخوند و شیخ عبدالکریم حائری برگزار شده است.

دبیر علمی نشست نکوداشت صاحب جواهر الکلام با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوعاتی در زمینه فقیه صاحب جواهر گفت: خصوصیت ناشناخته مکتب وحید بهبهانی اقدام در برابر کسانی است که در برابر اجماع و شهرت سعی می‌کردند ساختارشکنی کنند و دانش فقه را در ابتلا بر شهرت و اجماع به چالش بکشانند که صاحب جواهر بیشتر بین محصولات فقهی مکتب وحید بهبهانی نماینده و شاخص خصوصیت کمتر شناخته این مکتب است.

وی خاطرنشان کرد: در گفتمان امام خمینی(ره)‌ و رهبر معظم انقلاب برای فقهی که در پیدایش و بقای انقلاب مؤثر بوده فقه جواهری به عنوان مدل و روش فقاهی معرفی شده است.

عشایری عنوان کرد: در این نشست بنا است یک بار دیگر نام این عالم به میان آید تا گفتمان به دقت دوباره بررسی و برداشت دقیق و عالمانه از منطق فقه جواهری پیدا شود.

وی با بیان اینکه در نظر داریم انقلاب اسلامی در پیدایش و بقایش مبتنی بر چنین فقاهتی باشد و چنین فقاهتی در آن تأثیر داشته باشد گفت: اگر بخواهیم چالش‌های فکری و فقهی نظام را این دانش فقه حل کند باید پارادایم فقاهتی صاحب جواهر مشخص می‌شد.

دبیر علمی نشست نکوداشت صاحب جواهر با اشاره به مقالات در زمینه روش‌شناسی فقه صاحب جواهر گفت: تعدادی مقالات برگزیده در ویژه نامه همراه همایش منتشر و مقالات دیگر پس از اصلاحات و ارتقا در ویژه‌نامه دوم ارائه می‌شود؛ البته محصولات در سایت مدرسه قابل دسترسی است.

وی به محورهای سخنرانی همایش اشاره کرد و افزود: اخلاق علمی و پژوهشی محقق نجفی و روش‌شناسی فقه صاحب جواهر از جمله محورهای سخنرانی‌ها است.

عشایری از برگزاری نکوداشت صاحب جواهر روز 30 فروردین امسال خبر داد و افزود: این نکوداشت ساعت 9 در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: صاحب جواهر فقیه تحول‌گرا بودند ولی تحولی که پارادایم را رعایت کرده زیرا تحولی که پارادایم فقاهت را به هم بزند تحول نیست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار