مدیرکل منابع طبیعی:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: سال گذشته 117 پرونده تخلف در عرصه منابع طبیعی استان تشکیل و برای پیگیری های قانونی به مراجع قضایی، ارسال شد.
کد خبر: ۵۹۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 19 April 2018

به گزارش تابناک قم،سید محمد تقی سجادی بیان کرد: این رقم به غیر از مواردی است که یگان حفاظت از منابع طبیعی استان به عنوان ضابط قضایی در سر صحنه ارتکاب تخلف، اقدام به تخریب بنای ایجاد شده در اراضی ملی و مقابله با متخلفان کرده است.

وی افزود: علاوه بر 117 پرونده ای که در سال 96 در خصوص تخلفات انجام شده در حوزه منابع طبیعی استان قم در محاکم قضایی تشکیل شد، پرونده هایی نیز از سال های گذشته در این مورد وجود دارد و به طور کلی می توان گفت؛ 420 پرونده در حال بررسی قضایی است.

وی ادامه داد: کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان قم به طور مستمر در جلسات دادگاه شرکت می کنند تا از حق عموم مردم در عرصه اراضی ملی، پاسداری کنند و در سال گذشته 225 مورد از احکام صادر توسط دادگاه به نفع این اداره کل بوده است.

سجادی گفت: با توجه به آراء صادر شده توسط مراجع قضایی، توانستیم در 108 مورد، نسبت به رفع تصرف از سطح اراضی ملی استان اقدام کنیم.

وی افزود: همچنین در سال گذشته 6 محموله حمل اشجار در سطح اراضی استان توسط یگان حفاظت منابع طبیعی متوقف شد و با قطع کنندگان پوشش گیاهی منطقه برخورد قانونی به عمل آمد.

وی ادامه داد: در سال 96 بیش از 31 هکتار از اراضی ملی استان قم رفع تصرف شد که به دلیل موقعیت ممتاز این زمین ها در سطح نواحی خوش آب و هوای استان، ارزش آن بالغ بر 300 میلیارد ریال برآورد می شود.

سجادی گفت: این استان در بخش مرکزی ایران قرار دارد و به دلیل ارزش افزوده بالای زمین های آن، انگیزه متخلفان برای تصرف منابع طبیعی در قم زیاد است.

وی بیان کرد: برای حفظ و حراست بهتر از عرصه منابع طبیعی قم و تثبیت مالکیت دولت در این اراضی، سند تک برگ به نام دولت برای 400 هزار هکتار از منابع طبیعی استان، صادر شد.

وی ادامه داد: اجرای کمربند حفاظتی درسطح منابع طبیعی استان برای مرزبندی میان اراضی ملی با زمین های روستائیان و سایر اشخاص از دیگر اقدام هایی بود که توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم برای جلوگیری از تصرف در انفال عمومی صورت گرفت.

سجادی گفت: برای حفاظت دقیق از عرصه های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن است و به همین علت سامانه 1504 به صورت شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی استان قم است.

وی بیان کرد: همچنین برای جلوگیری از حریق های گسترده در سطح اراضی ملی و تخریب منابع طیعی، نقشه پهنه بندی حریق استان قم تهیه و مناطق نزدیک این اراضی به وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای اطفاء حریق مجهز شدند.

وی ادامه داد: مبارزه با آفات و تلاش برای احیای زمین های خشک شده در عرصه اراضی ملی از دیگر اقدام های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در سال گذشته بوده است.

استان قم بیش از یک میلیون و 123 هزار هکتار وسعت دارد که 47 هزار هکتار آن مربوط به شهر قم و حریم آن می باشد، همچنین 105 هزار هکتار از این اراضی به زمین های کشاورزی اختصاص دارد و حدود 970 هزار هکتار زمین های استان جزو منابع ملی بوده و در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم به نمایندگی از دولت قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار