مدیرکل دامپزشکی قم:
مدیرکل دامپزشکی قم گفت: سال گذشته 2 میلیون و 135 هزار راس دام سبک و سنگین در روستاهای این استان علیه بیماری ها واکسینه شد.
کد خبر: ۵۹۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 23 April 2018

به گزارش تابناک قم،مهدی رفیعی افزود: کارشناسان دامپزشکی در قالب تیم های دولتی و بخش خصوصی در عرصه های مربوط به تامین بهداشت دام و واکسیناسیون در تمام روستاهای استان حضور دارند و برای پیشگیری از بیماری ها اقدام می کنند.

وی با اشاره به این که 260 روستای قم تحت پوشش خدمات دامپزشکی قرار دارد، اضافه کرد: در مناطق روستایی سالانه سه تا چهار نوبت دام سبک و پنج تا 6 نوبت نیز دام سنگین علیه بیماری هایی از جمله شاربن، آبله، هاری، بروسلولز و تب برفکی واکسینه می شود.

وی بیان کرد: سال گذشته یک میلیون و 700 هزار راس گوسفند و بز و 435 هزار راس گاو و گوساله در روستاهای قم علیه بیماری های مختلف واکسینه شد.

رفیعی افزود: در همین راستا 800 هزار مترمربع از جایگاه های دام و 10 هزار دام سبک و سنگین در روستاهای بخش های کهک، خلجستان، دستجرد و سلفچگان با سموم ضد انگل و کنه سم پاشی شد.

وی اضافه کرد: همچنین 500 هزار مترمربع از جایگاه های دام در روستاها علیه بیماری تب برفکی با مواد میکروب زدا، ضدعفونی شد.

وی گفت: سال گذشته 19 هزار راس دام سنگین در مناطق قنوات و بخش مرکزی تحت پوشش تست سل و تب مالت قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی قم افزود: یک هزار و 339 نمونه برداری تشخیصی از دام های سالم و یک هزار و 315 نمونه برداری تشخیصی از دام هایی که درگیر بیماری بود، در مناطق مختلف روستایی صورت گرفت.

استان قم دارای 215 هزار راس گوسفند داشتی مولد، 35 هزار راس بز داشتی مولد، 115 هزار راس بزغاله پرواری، سه هزار و 500 نفر شتر، 27 هزار راس گاو شیری شامل 19 هزار راس گاو شیری اصیل مولد، سه هزار راس گاو دورگ شیری مولد، پنج هزار راس گاو شیری حذفی و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواری است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار