معاون فنی و عمرانی شهردار قم:
معاون فنی و عمرانی شهردار قم به وضعيت بلوار زائر اشاره كرد و گفت: بلوار زائر زماني می‌تواند مؤثر باشد كه به پل پرديسان متصل شود؛‌ تصميماتي براي تكميل مسير گرفته شده كه اجراي اين پروژه در دستور كار سال 97 است.
کد خبر: ۵۹۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 24 April 2018

 

به گزارش تابناک قم، علیرضا قاری قرآن ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به وظایف حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم اظهار کرد: بالای 96 درصد عملکرد شهرداری در تعیین تکلیف و اجرای پروژه‌های عمرانی در سال 96 محقق شده است.

وی بیان کرد: به همان نسبت سعی کردیم پرداخت‌ها و عملکرد با تعادل پیش رود تا پیمانکاران با مشکل مواجه نشوند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به پروژه‌های بزرگ سال 96 تصریح کرد: در سال گذشته تقریبا تمام پروژه‌های نیمه تمام سرانجام رسید که فاز اول و دوم بلوار آیت‌الله بروجردی، تقاطع 15 خرداد، تقاطع محمودنژاد و... از آن جمله است.

وی با بیان اینکه شهرداری احداث هشت ورزشگاه را در دستور کار دارد اظهار کرد: بلوار زائر، رمپ و لوپ 9 دی ... نیز از دیگر پروژه‌های تکمیل شده در سال 96 است که با این اقدامات ورود به سال 97 با برنامه‌ریزی خاص در حوزه عمرانی بود.

قاری قرآن با اشاره به بودجه هزار و 800 میلیارد تومانی شهرداری در سال 97 تصریح کرد: حدود 80 درصد این بودجه یعنی رقمی بالغ بر هزار و 460 میلیارد تومان عمرانی است که بیشترین حجم این بودجه در حوزه فنی و عمرانی و مالی و اقتصادی تقسیم کار می‌شود.

وی اختصاص حدود 330 میلیارد تومان به حوزه مالی و اقتصادی برای تملک پروژه‌های عمرانی و 700 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های عمرانی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: مناطق شهرداری نیز 40 تا 50 درصد بودجه عمرانی را به خود اختصاص می‌دهند که شامل آسفالت، تعریض معابر، اجرای کانال‌های سطحی و... می‌شود.

معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه شهرداری در سال 96 برنامه‌ریزی ویژه در حوزه آسفالت داشته است افزود: پیش‌بینی توزیع آسفالت در سال 96 حدود 250 هزار تن بود که در پایان سال بیش از 300 هزار تن توزیع آسفالت صورت گرفت.

وی بیان کرد: معتقدیم که طی سه تا چهار سال آینده این برنامه باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم مشکلات معابر شهر را برطرف سازیم.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های شهرداری در سال 97 تصریح کرد: برای سال 97 تعدادی پروژه شاخص و خاص در دستور کار شهرداری است؛مهم‌ترین این پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح ولیعصر است که تلاقی با ایستگاه مترو نیز دارد.

قاری قران اضافه کرد: روگذر اصلی پروژه از کمربندی امام علی به سمت شهید کبیری بوده و در رمپ جهتی به سمت بلوار خلیج فارس اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه پل بالایی 14 متر ارتفاع دارد خاطرنشان کرد: در میدان نیز توزیع ترافیکی صورت می‌گیرد و این پروژه بسیار ویژه است که در حال حاضر حدود 34 درصد پیشرفت دارد و 10 درصد جلوتر از برنامه هستیم.

قاری قرآن گفت:‌ سعی داریم در دو فاز پروژه تکمیل شود که ابتدا تکمیل پل روگذر را در دستور کار داریم و برنامه ریزی شده انتهای نیمه نخست سال پل روگذر درراستای رینگ سوم ترافیکی را تکمیل کنیم و تا پایان سال نیز رمپ جهتی روگذر را تکمیل کنیم. البته برنامه ریزی نیمه سال 98 است ولی سعی داریم کل پروژه را تا پایان سال تکمیل کنیم.

معاون شهردار قم تصریح کرد: پیمانکار پروژه سازمان توسعه و عمران شهرداری است که برخورد با این سازمان همچون پیمانکار است و تعهدات خاصی از سازمان گرفته شده است.

وی پروژه بعدی شهرداری را زیرگذر شهید کریمی و بلوار پیامبر اعظم دانست و افزود: زیرگذر اصلی سال گذشته به بهره برداری رسید که تأثیر زیادی در ترافیک منطقه داشت و تکمیل تقاطع غیرهمسطح شامل رمپ‌ها به دلیل اینکه محور شریانی و با ترافیک بالا است جزو اولویت‌های اول بود.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه بیش از 98 درصد پیشرفت دارد خاطرنشان کرد: اجرای غیرهمسطح راستگردها به دلیل این بوده که محور پیاده قطع نشود و دسترسی‌ها به همین خاطر به صورت پل بوده است.

وی با بیان اینکه دو پل رمپ‌های این تقاطع باز شده است افزود: در دو بخش دیگر معارضاتی داشتیم که رفع شد و به صورتی شبانه روزی پروژه فعال است تا بتوانیم تا نیمه شعبان ترافیک را در کل پروژه برقرار کنیم.

قاری قرآن پروژه بعدی شهرداری را بلوار آیت الله بروجردی عنوان کرد و افزود: این پروژه در سه فاز تقسیم شد که فاز اول و دوم راه اندازی شد و در حال حاضر کل محور بالای 97 درصد پیشرفت دارد؛ بنا داریم تمام پروژه‌ها به طور کامل تکمیل شود و در اختیار مردم قرار گیرد به همین خاطر حتی روشنایی پروژه نیز تأمین شده و تنها یک کیلومتر روسازی بتنی باقی مانده و در صورت تکمیل خروجی در تقاطع ورجان تا دو ماه آینده شاهد افتتاح پروژه خواهیم بود.

وی همچنین به وضعیت بلوار زائر اشاره کرد و افزود: بلوار زائر زمانی می‌تواند مؤثر باشد که به پل پردیسان متصل شود؛‌ بخشی از زیرسازی مسیر انجام شده که با توجه به عدم توافق با شرکت آب منطقه ای همچنان پروژه باقی مانده است؛‌ البته تصمیماتی برای تکمیل مسیر گرفته شده که اجرای این پروژه در دستور کار سال 97 است.

قاری قرآن با اشاره روند تکمیل پروژه‌های ورزشگاهی شهرداری قم گفت: پروژه منطقه 6 پیشرفت قابل توجهی دارد که تا نیمه نخست سال تکمیل می‌شود.

وی به پروژه‌های شهرداری در سال 97 اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی سال 97 علاوه بر تکمیل پروژه‌های قبل،‌ اجرای چند پروژه جدید است. محور فردوسی یکی از محورهای اصلی رینگ دوم ترافیکی است که در امتداد آن بلوار پیامبر اعظم قطع می‌شود و تقاطعی همچون تقاطع شهید کریمی در آن اجرای خواهد شد.

قاری قرآن گفت: این پروژه در مناطق چهار،‌ یک و پنج تکمیل شده و تقاطع غیرهمسطح آن با بلوار پیامبر اعظم یکی از پروژه‌های ویژه امسال است که به زودی مناقصه آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: تقاطع بعدی امسال تقاطع خیابان کیوانفر و خیابان امام خمینی است؛‌ در شمال شهر چند لکه داریم که تقاطع غیرهمسطح در آن‌ها تعریف شده است که مطالعات آن در حال انجام بوده و به زودی در نیمه نخست سال عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

معاون شهردار قم تکمیل تقاطع امینی بیات در منطقه دو را یکی از پروژه‌های مهم شهرداری خواند و افزود: این پروژه تملک وسیعی دارد و تیم رفع معارض شهرداری در حوزه مالی و اقتصادی در حال ورود به فضای تملک هستند؛‌ به محض تملک وارد بحث اجرای زیرگذر خواهیم شد چراکه روگذر و میدان اصلی اجرا شده است.

وی با تاکید بر ضرورت تکمیل بلوار جمهوری خاطرنشان کرد: در سال 97 در مناطق دو و 6 تاکید ویژه ای داریم تا پروژه‌های زیرساختی آن‌ها را تکمیل کنیم.

قاری قرآن با اشاره به جزئیات این پروژه اظهار کرد: آزادسازی مسیر دستور کار است تا بتوانیم تا بلوار یادگار امام مسیر را باز کنیم.

وی گفت: در جنوب شهر پروژه ویژه ای تعریف شده که حجم تملکات بالایی دارد که شامل تکملیل فاز چهار و پنج بلوار عماریاسر است؛‌ بخش‌هایی از تملکات در سال‌های قبل تمام شده و با توجه به اثرگذاری ترافیکی ویژه این پروژه سعی کردیم امسال بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

معاون شهردار قم با اشاره به وضعیت پروژه 9 دی اظهار کرد: تکمیل این پروژه نیز در دستور کار است که سعی داریم ظرف دو ماه آینده اقدامات آن را به اتمام برسانیم؛‌ از کل این مجموعه یک رمپ و لوپ باقی می‌ماند که تملکات زیادی دارد اما در برنامه امسال این پروژه را قرار دادیم.

وی بیان کرد: در حوزه پیکره سازی بلوار زائر نیز اقدامات ویژه ای در سال 96 انجام دادیم که زیباسازی ویژه ای انجام گرفت.

قاری قرآن با تاکید بر اینکه برنامه داریم امسال در حوزه روکش آسفالت بلوار زائر وارد شویم خاطرنشان کرد: سعی داریم بلوار زائر به فضای مناسب شهری تبدیل شود.

وی با اشاره به پروژه شهرداری در خیابان ارم تصریح کرد: این پروژه خاص بود؛‌ پیاده محور کردن و خروج وسایل نقلیه مزاحم اطراف حرم استراتژی کلی است که در این محدوده دنبال می‌شود اما به عنوان یک نمونه موفق امیدواریم این پروژه خود را نشان دهد.

معاون شهردار گفت: یکی از دلایل اصلی تأخیر در پروژه صرفاً بحث تصمیم گیری در خصوص مسیر اصلی پروژه بود که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سنگفرش صورت گیرد.

وی همچنین به پروژه مترو شهر قم اشاره کرد و افزود: رویکرد اصلی شهرداری تکمیل فاز نخست خط یک مترو است که 14 ایستگاه دارد؛ ‌در فاز اول مشکلاتی با پیمانکار در خصوص تغییر قیمت‌ها داشتیم و شهریور سال گذشته برنامه برای تکمیل حدود 6 کیلومتر مسیر با 6 ایستگاه در دستور کار قرار گرفت.

قاری قرآن اضافه کرد: قراری که با پیمانکار گذاشته شده این است که ایستگاه قلعه کامکار و میدان مطهری به طور کامل آماده سازی شده و خط باز شود و به مرور 4 ایستگاه دیگر در اختیار قرار گیرد.

وی گفت: اگر بتوانیم این کار را تا پایان سال انجام دهیم شورای فنی اجازه ادامه کار را تا جمکران خواهد داد چراکه قرارداد پروژه تمام و پروژه درگیر مسائل خاصی شده است.

معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه 34 درصد از برنامه پیش بینی شده تکمیل است افزود: اگر مشکل خاصی پیش نیاید به برنامه تکمیل مسیر تا پایان سال 97 خواهیم رسید و در سال 98 شاهد بهره برداری خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در افق سال 98 امکان بهره برداری از فاز نخست مترو از قلعه کامکار تا میدان مطهری خواهد بود.

قاری قرآن تصریح کرد: وظیفه پیمانکار پروژه این است که تا پایان سال 97 تعهدات خود را تکمیل کند.

وی با اشاره به وضعیت تأمین منابع مالی پروژه خاطرنشان کرد: برآورد 600 میلیارد تومانی برای تکمیل فاز اول داریم که دولت حدود 26 میلیارد برای کمک پیش بینی کرده است؛‌ توافق کردیم که 40 درصد پروژه را به صورت ملکی تکمیل کند و مابقی با فروش اوراق مشارکت به سرانجام برسد.

معاون شهردار قم با اشاره به خط دوم مترو قم بیان کرد: در سال 96 اتفاقات ویژه ای در خصوص این خط افتاد و این پروژه مصوبه شورای ترافیک و شورای برنامه ریزی را گرفت؛‌با وجود منوریل خللی در خط دو اتفاق افتاده بود و این پروژه از منابع دولتی خارج شده بود.

وی با بیان اینکه در بودجه سالانه قطار شهری قم سه پروژه خط اول و دوم مترو و منوریل دیده شده است خاطرنشان کرد: سعی شد سال گذشته حفاری آغاز شود ولی همچنان بحث منابع مالی را داریم.

قاری قران به وضعیت منوریل اشاره کرد و گفت: قرارداد از نظر زمانی و مالی تمام شده و امکان ادامه کار برای آن وجود ندارد و وارد بحث اصلاح شده‌ایم. پیگیر هستیم مسائل قراردادی حل شده و شاهد تکمیل 4.7 کیلومتر آن باشیم؛‌ البته این پروژه حدود 150 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و در مورد ادامه مسیر همچنان تصمیم گرفته نشده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار