در سال جاری؛
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از کلنگ‌زنی کمربندی جدید شهر قم به طول ۱۱۰ کیلومتر در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۵۹۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ 26 April 2018

به گزارش تابناک قم، حسن صبوری در جلسه اتاق فکر توسعه استان قم که شامگاه چهارشنبه در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد با اشاره به اینکه سه کریدور اصلی راه‌های ارتباطی از ایران عبور می‌کند، اظهار داشت: به این دلیل که استان قم در مرکز کشور واقع شده تمام این کریدورهای اصلی بین‌المللی از قم یا از نزدیکی قم عبور می‌کنند.

وی افزود: کریدورهای ارتباطی ۱۷ استان هم از قم عبور می‌کند و از گذشته شهر قم به همین دلیل در مرکز توجه بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به نمودار مبدأ و مقصد مسافری در مطالعات جامع حمل و نقل کشور اضافه کرد: قم به دلیل نقش حساسی که دارد بیشترین ارتباط جاده‌ای را رقم زده است.

وی با اشاره به اینکه استان قم هشت ورودی خروجی از آزادراه تا راه اصلی و بزرگراه دارد، ابراز کرد: طول آزادراه‌های استان قم ۱۶۷ کیلومتر، بزرگراه‌ها ۱۱۹ کیلومتر، راه اصلی عریض ۵۱ کیلومتر و راه اصلی معمولی ۲۱۸ کیلومتر است.

ظرفیت ترافیکی کمربندی فعلی تکمیل است

صبوری با اشاره به سطح سرویس مسیرهای موجود در استان قم گفت: سطح سرویس آزادراه تهران قم B است که در ۱۴۰۵ به سطح F خواهد رسید و البته همین الآن هم در مناسبت‌ها به این سطح می‌رسد که نهایت تردد است.

وی با اشاره به اینکه کمربندی قم - اراک و قم - کاشان و همچنین بزرگراه قم - سلفچگان به نهایت خود از نظر بار ترافیکی رسیده‌اند، ادامه داد: سطح سرویس F و D در این مسیرها به چشم می‌خورد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به ضرورت احداث کنارگذرهایی ایمن برای شهر قم ابراز داشت: مطالعه اولیه سه یا چهار سال گذشته صورت گرفته بود و نشان می‌داد که این کمربندی باید احداث شود. در همین سه مشاور گرفتیم تا ابعاد مختلف این موضوع روشن شود.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی صورت گرفت تا کمربندی قم در ردیف‌های بودجه سنواتی قرار بگیرد، اضافه کرد: چهار یا پنج سال بود در جدول ۲۰ قرار داشت و هیچ وقت تبدیل به بودجه نشد.

صبوری گفت: در نزدیک به یک سال و نیم تلاش موفق شدیم با پیگیری‌های مسئولان استانی کمربندی در ردیف بودجه با عدد اندک قرار گرفت.

آن‌طور که وی می‌گوید، کمربندی شهر قم ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای پنج سال از دولت گرفته که البته این رقم برای احداث این کمربند بسیار اندک است و برای جبران آن بخش خصوصی به کار گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم وعده می‌دهد که کار ساخت این کمربندی به طول ۱۱۰ کیلومتر در سال جاری کلنگ زنی شود و طبق قرارداد با سرمایه‌گذار باید در دو سال به بهره‌برداری برسد.

شکل‌گیری هاب لجستیکی در سلفچگان

محسن صابری مقدم، مشاور عمرانی استاندار قم هم در این جلسه با اشاره به مشکل‌ساز بودن نبود کمربندی در جنوب شهر قم اظهار داشت: با مطالعاتی که صورت گرفت این کنارگذر مسیر قم به سلفچگان را هم پوشش می‌دهد.

وی افزود: کنارگذر جدید شهر قم از نزدیکی فرودگاه قم و هاب لجستیکی بار هم خواهد گذاشت که در این مرکز تلاقی سه شکل حمل و نقلی یعنی ریل، جاده و هواپیما را در نزدیکی سلفچگان خواهیم داشت.

مشاور عمرانی استاندار قم با تأکید بر اینکه این پروژه صرفاً کمربندی شهر قم نیست، اضافه کرد: بخشی از این پروژه عملاً بخشی از کریدور شمال جنوب کشور است که گره‌های کنونی را حل خواهد کرد.

وی افزود: ما در این پروژه محورهای مواصلاتی را از شهرها دور کردیم تا پایانه‌های لجستیک و تبادل بار در آن اتفاق بیفتد.

صابری مقدم عنوان داشت: این خط بخشی از کریدور شبکه راه‌های آسیایی و جزو مسیرهای ترددی کریدورهای بین‌المللی هستند که ایران موظف است سطح سرویس خوبی در این مسیرها ببیند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار