کد خبر: ۵۹۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵ 27 April 2018

 یکی از خوانندگان قمی گفت: به دنبال ترانه ای خاص و سرشار از معنویت در وصف حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) هستم تا برای دهه کرامت به ایشان تقدیم کنم.

حس خوبی نسبت به حضرت معصومه (س) دارم و حس می کنم هیچ جای دنیا خاک قم نمی شود و اینجا خطه ای است که براساس روایات قبه ای تابان در آسمان چهارم است و با وجود اینکه در قم متولد و بزرگ شده ام؛ براساس برخی اتفاقات در زندگی ام مدتی را در تهران بودم ولی اعتقادم به قدسی بودن خاک این شهر و علاقه ام به حضرت معصومه (س) مرا به قم بازگرداند. این سخنان بخشی از گفت و گوی تابناک قم با علی روشناس خواننده جوان و خوش آتیه قمی است که شرح آن در ذیل آمده است.

از چه زمانی به موسیقی علاقمند شدید؟

اصولا کسانی که به خوانندگی و موسیقی رو می آورند از دوران کودکی این حس در وجودشان تبلور می یابد و من نیز از این حیث مستثنی نبودم و با توجه به اینکه در دوران کودکی ام صدای بسیار ظریفی داشتم همیشه در گروه سود و تواشیح و گروه های هم خوانی مذهبی فعال بودم و این روند ادامه داشت تا اینکه زمان خدمت سربازی فرا رسید و در بخش های فرهنگی قرائت اذان و قرآن و ... فعالیت داشتم و همه این اتفاقات به این دلیل رخ می داد که من علاقه خاصی به خواندن و قرائت داشتم.

برای رسیدن به این علاقه چه اقداماتی انجام دادید؟

در دوران نوجوانی به صورت جدی تصمیم گرفتم که برای رسیدن به علاقه ام گام بردارم و آن زمان به دلیل شرایطی که در قم و در تهران حاکم بود هزینه تهیه کردن ساز بسیار سنگین بود و سال 82 به واسطه علاقه ای که به ستاره های موسیقی آن دوران داشتم به گیتار مشکی علاقمند شدم و گمان می کردم گام موفقیت به معنی الگو گرفتن از سبک بزرگان موسیقی است. به همین خاطر تلاش کردم به هر قیمتی که شده نسبت به تهیه گیتار اقدام کنم و با وجود اینکه قیمت آن بسیار بالا بود ولی بالاخره با تلاش بسیار آن را بدست آوردم.

با توجه به زحماتی که برای تهیه گیتار کشیدید تا چه اندازه توانستید در راه رسیدن به علاقه تان موفق شوید؟

قیمت خرید گیتار بسیار بالا بود و به سختی آن را تهیه کردم و انتظار داشتم که استقبال خوبی از من و علاقه هایم بشود ولی متاسفانه از سوی خانواده، دوستان و آشنایان نه تنها استقبالی صورت نگرفت بلکه از ادامه این کار ممانعت کردند و نشان دادند که به کارهایم علاقه ای ندارند و همین اتفاقات موجب شد که به مرور زمان انگیزه ام را از دست بدهم.

با توجه به مسا ئلی که برایتان پیش آمد چگونه توانستید علاقه دوران کودکی تان را دنبال کنید؟

در سنین بین نوجوانی و جوانی بودم یعنی حدودا 18 سال داشتم که ازدواج کردم و پس از آن با توجه به تشویق و حمایت های همسرم این کار را پی گیری کردم و توانستم موفق شوم.

برای رسیدن به اهدافتان نخستین گامی که برداشتید چه بود و برای آهنگ های خود از چه سبک اشعاری استفاده می کردید؟

نخستین کاری که برای رسیدن به هدفم شروع کردم دست بردن به قلم و نوشتن بود سعی می کردم هر آنچه به ذهنم می رسید می نوشتم و آن زمان سبکی که برای گفتن شعر از آن استفاده می کردم به آن ترانه نمی گفتند و همان عنوان شعر را داشت و اکنون از آن روزها؛ سال ها می گذرد و نگاهی به آن دست نوشته ها می کنم می بینم سبکی که آن زمان شعر می گفتم ترانه بوده است .

نخستین آهنگ هایتان را با استفاده از چه نوع امکاناتی اجرا کردید؟

در آن مقطع زمانی در شهری مثل قم هیچ نوع امکاناتی برای اجرای موسیقی وجود نداشت و زمانی که اوج پیشرفت و شروع این بحث در قم نبود با استفاده از روش های خاص به صورت آنالوگ و غیر حرفه ای کارهایی تولید می شد و من نیز با استفاده از میکروفن کامپیوتر و هدست کار تولید می کردم، افکت به آن می دادم و تغییراتی را در حالت صورت و دهانم ایجاد می کردم که گویا با دستگاه این اتفاق افتاده است.

ترانه حضرت معصومه باید سرشار از معنویت باشد

نخستین کاری که به صورت حرفه ای تولید کردید چه زمانی و کجا بود؟

حدود 6 سال پیش برای نخستین بار با استودیویی که بسیار هم مبتدی بود آشنا شدم و آنجا کاری به نام با کاروان تولید شدکه شعر آن اثر مهرداد اوستا بود، این کار که در استودیو تولید شد ملودی قشنگ و دل نشین شبیه کارهای حمید هیراد تولید شد ولی کیفیت چندان بالایی نداشت و در همین راستا کار دیگری نیز تولید شد ولی نمی دانستیم که کارهای تولیدی ما کیفیت بالایی ندارند و قابل عرضه نیستند.

در حال حاضر کارهای خود را کجا و با همکاری چه کسی تولید می کنید؟

همان زمان هایی که به تولید نخستین کارهایم می پرداختم با حمید مورخی که در حال تاسیس یک استودیو بود آشنا شدم و با تاسیس این استودیو به یکباره کیفیتی خاص در تولیدات موسیقی ایجاد شد و در طول چند سال گذشته همه کارهایی که تولید کردم با همکاری حمید مورخی بود زیرا عقیده دارم تهران رفتن و کار تولید کردن جدای از بحث مالی و مادی کار اشتباهی است زیرا در همین شهر نوازنده های خوب و حرفه ای مشغول کار هستند و بسیاری از نوازنده های تاپ کشور در قم فعالیت دارند و میتوانیم باوجود شعرای خوبی که این شهر دارد از ترانه های خوبی نیز بهره بگیریم.

برای تیتراژ برنامه های تلویزیونی هم کاری اجرا کرده اید؟

در شهر قم آهنگ هایی تولید می شود که می تواند پخش شود و مردم لذت ببرند و بارها دیدیم در بحث موسیقی؛ صدا و سیمای قم کج سلیقگی می کند و کارهایی که از دیدگاه همه مناسبتی ندارد پخش می کنند، من نیز قرار بود برای تیتراژ برنامه تلویزیونی شهر یاکریم کاری داشته باشم ولی بخاطر برخی کج سلیقگی های شخصی اجازه این کار داده نشد.

یکی از کارهای شما به شهدای آتش نشان هدیه شده، چه حسی موجب شد تا چنین اثری تولید کنید؟

حادثه پلاسکو روحم را اذیت کرد و من به دلیل این اتفاق حال و روز خوبی نداشتم و بسیار اشک می ریختم و درگیر بودم و در تلاش بودم کاری تولید کنم و به شهدای آتش نشان تقدیم کنم به همین دلیل دنبال یک شعر و ترانه بودم تا اینکه به صورت اتفاقی در فضای وب متوجه شدم که دکتر اصغر عزیزی مهر شعری زیبا برای شهدای آتش نشان سروده است و به سختی توانستم ایشان را پیدا کنم و اجازه ساخت موسیقی بگیرم و همراه با آقای مورخی این شعر را بدون اینکه در ترکیب آن دستکاری شود تبدیل به ترانه کردیم و یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین آهنگ هایم را تولید کردیم و با وجود اینکه بسیار غمگین است از گوش دادن آن لذت می برم.

راجع به کارهای ارزشی که تولید کردید بیشتر توضیح بدهید؟

تولید کارهای ارزشی در شهر قم بیش از پیش نمود پیدا می کند و من نیز چندکار ارزشی با عناوین و مضامین خدا، حجاب، پیامبرو شهدای آتش نشان تولید کردم و برای تولید کارهای ارزشی عقیده دارم نباید به صورت مستقیم به موضوع آن اشاره کرد به صورت مثال کاری که با عنوان خدا ساخته ایم تم عاشقانه ای دارد «من از تو دورم ولی تو نزدیک نزدیکی، تو تکیه گاه دست های کوچیکی» ترانه سرا با این ترانه خود را به حقارت و خدا را با عظمت مطرح می کند ولی کلمه خدا در آن به کار نمی رود.

فضای فرهنگی قم را در ارتباط با موسیقی چگونه ارزیابی می کنید؟

فضای فرهنگی قم به ویژه در بحث موسیقی نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و امیدوارم به زودی سوء تفاهم ها برطرف می شود و به زودی شاهد اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی قم شاهد باشیم.

ترانه ای برای امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) هم اجرا کرده اید؟

با توجه به علاقه خاصی که به امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و اعتقادی که نسبت به این دو بزرگوار دارم هر ترانه ای را نمی پسندم و به دنبال ترانه ای هستم که حلاوتی خاص داشته باشد و به دور از ظاهر نمایی روح را صیقل دهد و شخصی که گوش می کند خودش متوجه شود در وصف بانوی کرامت یا امام هشتم است و معنویت خاصی را تداعی کند و بیشتر علاقه دارم کاری برای حضرت معصومه (س) بسازم که حس خوبی داشته باشد و دور از کلیشه باشد ولی سرشار از نور بانوی کرامت به شهر قم باشد و امیدوارم بتوانم این ترانه را برای دهه کرامت بدست بیاورم و اجرا کنم.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار